chiddush logo

לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת וירא

נכתב על ידי אורן מס, 18/11/2016

 לקט מביאור שד"ל לתורה – פרשת וירא


יח,יט: כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת ביתו אחריו, ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט: מדוע נבחר דווקא אברהם ("כי ידעתיו"), ומהי דרך ה' הרצויה? שד"ל: "כי לכך בחרתיו בו כדי שיצווה, כי לא בחר ה' באברהם בעבור עצמו בלבד, אלא כדי שיהיה אב לעם קדוש.... (דרך ה') הדרך החביבה לפניו, הלא היא לעשות צדקה ומשפט". מהם 'צדקה' ו'משפט'? שד"ל: "צדקה היא להיטיב לזולתנו, ומשפט הוא שלא לעשות עוול לשום אדם, כי כמה פעמים אדם עושה צדקה עם קצת (אנשים) ועושק וחומס את אחרים". דם בצדקה יש מגבלות, והגבול הוא אי-עשיית עוול לאחר. מעניין.


יט,א: ולוט יושב בשער העיר: מה לומדים מישיבה זאת לגבי משמעות המילה 'שער'? שד"ל: "מזה נקרא המחיר 'שער', כאמרם 'שער התבואה', כמו שאומרים mercato ("שוק") על מקום המכירה ועל המכירה". מעניין.


יט,טז: ויתמהמה: מה מייחד את המילה 'ויתמהמה' לעומת 'ויאחר'? שד"ל: "המאחר קובע זמן אחר, ואומר 'אחר כך וכך זמן אעשה', אבל המתמהמה אומר 'הנני', והוא מתעכב וחברו ממתין לו ... ואומר 'מה, מה', כלומר מה אתה עושה? מה יש לך עוד להתעכב?". שאל ה'מה' הכפולה אצל המחכה יוצרת פועל. במאמר מוסגר: פעמיים 'מה' בגימטריה 90, כשנות חייה של אמי שתחיה (שחל השבוע בתאריך הכללי).


כ,ד-ט: הגוי גם צדיק תהרוג ... ויתפלל בעדך ... כי הבאת עלי ועל ממלכתי חטאה גדולה: מדוע נענשו בני העם והלא רק אבימלך חטא, ורק בשוגג? שד"ל: "כך הייתה אמונתם כי חטאות המלך נענשים בעמו ... (ומדוע שאברהם יתפלל בעבור אבימלך?) כי גם השוגג צריך כפרה". המלך שגג, ועמו נענש. מעניין.


כא,כג: ועתה השבעה לי באלוהים הנה: מה פירוש המילה 'הנה'? שד"ל: "אינה נאמרת בעניין ישיבה במקום, אלא להליכה ולתנועה (ישובו הנה, והורדתם את אבי הנה, שלחתם אותי הנה, והנה אנשים באו הנה הלילה) ... טעמו בוא הנה והשבעה לי". בקיצור הנה – נוע.


כא,כג: אם תשקור לי ולניני ולנכדי: מדוע לא ביקש אבימלך מאברהם שישבע לו ולזרעו עד עולם, ולא רק לו, לבנו ולנכדו? שד"ל: "אבימלך לא היה יכול לידע כי ה' יהיה גם עם זרע אברהם לדורות עולם, לפיכך לא ביקש מאברהם אלא על בנו ועל בן בנו שהיו בימיו ... מחשבת אבימלך שאין כוח באב להכריח בשבועתו את צאצאיו, לפיכך לא ביקש מאברהם שישבע לו לדורות עולם, אלא שלא יזיק לבנו ולבן בנו שאולי ימלכו בימי אברהם". מעניין שגוי חי את הרגע, והיהודי את הנצח.


כב,א: והאלוהים ניסה את אברהם: מדוע ה' ניסה את אברהם בעקידה? שד"ל: "כדי שיקבל שכר על המעשה הנורא ההוא, כי אין שכר העובד במחשבה בלבד כשכר העובד בפועל ... ואין ספק כי מלבד השכר הצפון, הנה המעשה עצמו שבו הראה עצמו ירא אלוהים באמת ... כל זה גרם לאברהם (לאחר שבנו לא נעקד) שמחה וששון ומתוק לנפש אין ערוך אליו". במילים אחרות, הניסיון הקשה לאברהם נועד בסופו של דבר להיטיב להרגשתו של אברהם. מעניין.


כב,ב: ולך לך אל ארץ המוריה: מדוע ללכת רחוק ולא לעקוד במקום מגוריו, באר שבע? שד"ל: "כדי לתת לו מקום להתבונן בדבר ולא יהיה מעשהו בחיפזון". ה' נתן לאברהם הזדמנות וזמן להתחרט, וזהו העמקת הניסיון, שאברהם עמד בו ב"גדול".

  

שבת שלום, שבת של צדקה ומשפט ועמידה בניסיונות ה'. אורן, בן וכו', השב מסיור שורשים בהולנד עם אמו שתחיה, שזכתה לתהילה תקשורת ובעם בגין צאת ספר יומניה מתקופת השואה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע