chiddush logo

פרשת השבוע - וירא

נכתב על ידי אלון, 16/11/2016

 

"וַיֹּאמְרוּ אֵלָיו אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ וַיֹּאמֶר הִנֵּה בָאֹהֶל" (בראשית יח, ט)

כאשר באו המלאכים לבקר את אברהם, הם שאלו אותו: "אַיֵּה שָׂרָה אִשְׁתֶּךָ", ואברהם עונה להם: "וַיֹּאמֶר הִנֵּה בָאֹהֶל", ועל כך אומרת הגמרא (בבא מציעא, דף פז עמוד א): "להודיע ששרה אמנו צנועה היתה".

שרה אימנו בצניעותה היתה עוזרת ומסייעת לאברהם אבינו במעשי החסד שעשה – מבפנים מתוך האוהל.

הרב מרדכי נויגרשל שליט"א נשאל, מדוע מוזכרות כה מעט נשים ביחס לגברים בתנ"ך, ובתקופת המשנה והתלמוד עוד פחות? והשיב: לעם ישראל ניתנו במדבר שלוש מתנות - המן, ענני הכבוד והבאר:

- הָמַן שבני ישראל אכלו במדבר ניתן בזכות - משה רבינו. לזכר אכילת הָמַן נקבע שבשלושת הארוחות ביום שבת אנו מברכים על שני לחמים ("לחם משנה") בברכת המוציא.

- ענני הכבוד שסיככו על בני ישראל בלכתם במדבר ניתנו בזכות – אהרון. לזכר ענני הכבוד אנו יושבים בסוכה בשבעת ימי חג הסוכות.

- הבאר שממנה שתו בני ישראל במדבר ניתנה בזכות – מרים. אך לעומת הָמַן וענני הכבוד, אנו לא עושים כל זכר לבאר, וזאת למרות שמבין שלושת המתנות אין ספק כי הנחוצה ביותר היא זו שניתנה בזכות מרים – הבאר. בלי ענני הכבוד ניתן לשרוד במדבר, עובדה היא שיושבי המדבר חיים כבר אלפי שנים למרות התנאים הקשים. בלי המן אפשר להתקיים, הרי היה לבני ישראל שְלָוִים, היו להם בהמות. לעומת זאת, אין אפשרות להתקיים, ולו גם ימים ספורים בלי מים. ובכל זאת, לא עושים כל זכר למתנת הבאר? מדוע?

והביא מה ששמע מהגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל שאמר: כי מתנת המים היתה בזכות מרים, והמים הם כמו האישה - הם נמצאים בכל מקום. הכל מלא מים, אבל בדרך כלל לא רואים אותם - בחומרי בנין יש מים, החשמל נוצר על ידי זרמי מים, הפירות והירקות ספוגים במים, אבל, כאמור, אין רואים אותם.

כך גם האישה ביהדות - מגע ידה מורגש בכל, אבל בצניעות ובצורה שלא רואים אותה.

הרב שלום ארוש שליט"א הביא בשם הגאון מוילנא זיע"א שאמר: כמו שעיקר המעלה של האנשים היא בלימוד התורה, כך עיקר מעלת הנשים היא בצניעות – בזה נמדדת צדקותן. וכל מה שהאיש משיג בלימוד התורה, היא משיגה בצניעותה.

הגאון הרב מרדכי אליהו זצ"ל – מתוך האתר "ישיבה" - www.yeshiva.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע