chiddush logo

פרשת השבוע - לך לך

נכתב על ידי אלון, 6/11/2016

 

"הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם. וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם" בראשית יז, ד-ה)

מר אלפרד נובל היקר שלום.

עם השנים ילך ויתברר דרך הפרס שלך דבר מדהים. עובדה מרתקת המחייבת כל אדם ישר לעמוד ולהשתאות למולה. 838 אנשים זכו עד היום לקבל את הפרס הנחשק בתחומי הפיזיקה, כימיה, רפואה, ספרות, כלכלה ושלום.

וכאן מגיעה ההפתעה הגדולה. בעולם של שבעה מיליארד בני אדם, מבחינה מספרית, הרכיב היהודי זעום ביותר. צאצאיהם של אברהם, יצחק ויעקב מונים כ - 13 מיליון איש בלבד. אך באופן בלתי פרופורציונאלי בעליל, אחוז הזוכים היהודים בפרס נובל הוא כמעט רבע מכלל הזוכים (188 פרסים עד כה), ישנם תחומים בהם היהודים בולטים אף יותר (40% מהזוכים בפרס בכלכלה)!

גם העקשן ביותר יתקשה להתווכח עם המספרים ועם המסקנה העולה מבניהם. אין עוד עם בעולם, שהתרומה שלו לקידום האנושות כה גבוהה וקריטית כמו העם היהודי. ההשפעה היהודית על העולם, המהפכנות והחדשנות מותירות את טביעות אצבעותיהן בכל מקום בו מביטים.

אחרי כל הנתונים המרשימים האלו לא נעים לי לאכזב, מר נובל, שכל זה הוא באמת, הדבר השולי. אחד מגדולי ענקי הרוח וההוגים היהודים במאות השנים האחרונות, הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל, כתב לפני כמאה שנה (אורות ישראל ה, ב) שהכישרון הגדול של עם ישראל, הוא בתחום אחר לגמרי - התחום הרוחני.

כל ההשפעות האחרות, הן רק נלוות לבשורה העיקרית שהענקנו לעולם, בדרכים ישירות ועקיפות: האמונה בא-ל אחד, ערך קדושת חיי האדם שנברא בצלם, עשרת הדיברות בתור הקוד המוסרי הבסיסי, חזון של שלום לאנושות כולה - "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיה ב, ד) – כל אלו הם הצד הגלוי של המטבע, וההשפעה הסמויה עוברת דרך שתי הדתות הגדולות בעולם – הנצרות והאיסלאם, כשרעיונות יהודיים (גם אם משובשים) התפשטו והשפיעו מאוד על כל האנושות הנאורה.

לא אוכל לסיים מבלי לגעת בנקודה כאובה. האם העולם ידע להעריך, להוקיר ולהעריץ את העם היהודי, על כל מה שהוא העניק לו? למרבה הצער לא. הוא גמל לו בנחלי דם ואש, ברדיפות, פוגרומים, גירושים ושואה, מבלי לקלוט שהוא פוגע בזה בעצם בעצמו. כמובן, שלרגע אחד זה לא עצר אותנו מלהמשיך למלא את תפקידנו להאיר לעולם ולקדם אותו, כפי שלמדנו מאבינו הראשון, אברהם - "אַב הֲמוֹן גּוֹיִם".

הרב יוני לביא, מתוך האתר: "שבת בשבתו" www.zomet.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע