chiddush logo

פנינה יומית...ל תשרי

נכתב על ידי שניאור, 1/11/2016

 

יום שלישי ל' תשרי - נח

 

לתבוע מעצמו ולא מאחרים

על הפסוק בפרשתו "וישאר אך נח" (ז, כג) פירש רש"י "אך נח – לבד נח, זהו פשוטו; ומדרש אגדה: היה גונח וכוהה דם". ובטעם הדבר שהיה נח "גונח וכוהה דם" – מביא רש"י ב' פירושים: א) "מטורח הבהמות והחיות". ב) "איחר מזונות לארי והכישו, ועליו נאמר הן צדיק בארץ ישולם".

ויש לבאר ששני פירושים אלו מורים הם דרך בעבודת האדם לקונו:

הפירוש הראשון, שנח היה "גונח וכוהה דם מטורח הבהמות והחיות" – מלמדנו עד כמה צריך יהודי להתמסר לשליחותו, להשפיע ולסייע לאלו הנמצאים בשפל המדריגה, ואפילו לכאלו שמצד מצבם הרוחני נדמים כ"בהמות" ו"חיות"; גם אם הדבר כרוך בטורח רב, עד כדי מצב של "גונח וכוהה דם" ר"ל, עליו להמשיך ולקיים את שליחותו, ויהי מה.

ומצד שני, כאשר יהודי מרגיל את עצמו שלא להתחשב בהטורח והקושי, אלא להתמסר לשליחותו של הקב"ה בכל מצב – עלול הוא לחשוב, כי כשם שהוא מוכן לוותר על מנוחת הגוף שלו וצרכיו הגשמיים, כך ינהג גם עם זולתו "בחוזק יד" ויתבע ממנו שיוותר על צרכיו שלו.

וזהו שמלמדנו הפירוש השני, שנח נענש רק משום "שאיחר מזונות לארי", והיינו כי לצרכי הזולת יש לדאוג בשלימות, ואם מחסירים בכך – מגיע על כך עונש ח"ו.

הווי אומר: מעצמך צריך אתה לתבוע מדרגות נעלות; אולם בשביל הזולת צריך אתה להעמיד את כל מה שהוא צריך, "אפילו סוס לרכוב עליו ועבד לרוץ לפניו", בעתו ובזמנו!  

(ע"פ לקוטי שיחות ח"ה עמ' 53 ואילך)

לעילוי נשמת

מרת שרה ליבא בת ר' שמריהו הכהן ע"ה

גרינוולד

נלב"ע ביום ט"ז תשרי ה'תש"ע

תנצב"ה

 

לעילוי נשמת

הרה"ת צבי אריה אהרן ב"ר אליהו ע"ה

אייכלר

נלב"ע ביום ל' תשרי

תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע