chiddush logo

רבי נחמן - חֲלִיף

נכתב על ידי אלון, 31/10/2016

 

"דַּע שֶׁעַל חֲלִיף (סכין שחיטה) טוֹב, יְכוֹלִין לִרְאוֹת כָּל הַכֵּלִים שֶׁל הַבֵּית הַמִּקְדָּשׁ אֵיזֶה פָּנִים יֵשׁ לָהֶם".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א', רעח)

לפעמים יש לחתוך את הנמוך כדי להפרידו מן הגבוה. לעיתים יש לחתוך את החלקים הבהמיים שבנו על מנת להעלותם לדרגם אדם. כל עוד הטוב והרע מעורבבים וכרוכים ביחד בתוך נפשו של אדם, אל תחכה, שחט לפני, תחתוך, הפרד את הגבוה מן הנמוך לפני שהנמוך יחלחל אל הטוב ויעשה גם בו שָמות. אל תתעלם, אל תנסה להתייפות ולהסתיר.

גם הקב"ה בכבודו ובעצמו לא "התבייש" להחריב את בית המקדש, כשהיה ברור שאין שם יִרְאָה, שאין שם פנימיות – שאין שם "פָּנִים". אם אין בבית המקדש מסירות נפש, משמע שאין פנימיות ואין יראה. בית המקדש כבר איננו מקום של בשורת האינסוף בעולם וכבר לא שופע ממנו שפע של אור ולב רחב.

בית המקדש לא יכול להיות מקום של העמדת פנים, של זיוף והצגה. כשהקב"ה הבין שאין שם יראה ופנימיות, הוא מבין שבית המקדש כבר לא באמת קיים. עתה, עד כמה שסכין זו כואבת, החרבתו תהיה הצלתו, תהיה תזכורת לאינסוף שאמור להתגלות בו.

יש ללמוד לא לתת לרע להסתתר מאחורי הטוב ולא לתת לערבוב שביניהם לבלבל אותנו. לדעת לחתוך גם בבשר החי, על אף הכאב, כדי להפריד ביניהם. אבל, צריך לזכור שהמטרה אף פעם איננה החורבן עצמו, אלא הטוב שיבוא תמורתו, חליפתו - על כן נקראת סכין השחיטה "חֲלִיף", כי כל עניינה זה להחליף את הטמא בטהור, את הסופי באינסופי – את החיצוני בפני הקב"ה.

היכולת לומר "לא" הינה נקודת המהות לפחות בחצי ממערכת המצוות שלנו. בלי יכולת "לחתוך" דברים לכאן או לכאן, בלי מוכנות להקריב קרבן, בלי מסירות נפש - אנו חסרים את העיקר בעבודת השם. לשם כך צריך אדם ללמד את עצמו את סוד הגבורה, לדעת להגיד לעצמו לא!

הרב דן האוזר, מתוך האתר – "בית המדרש הוירטואלי של ישיבת הר עציון": http://etzion.org.il/he/home

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע