פותחים עמותה? כך עושים זאת נכון
כבר מתבשלת בראשכם המון זמן המחשבה לפתוח עמותה, אך כעת, החלטתם לעשות זאת! אתם עתידים להשפיע רבות על פני החברה, אך ממש רגע לפני שאתם מתחילים בפעילות השוטפת, עליכם להכריז על עצמכם כעמותה. רישום עמותה אינו תהליך מסובך כלל, אך עליכם לעקוב אחר הכללים הבאים ולמלא את כולם. הגשת טפסים נכונה, תבטיח לכם טיפול מהיר בבקשתכם, כך שתוכלו לצאת לדרך בעבודת הקודש שלכם. בעת מילוי הטפסים, למה חשוב לשים לב?
תחילה: שם וכתובת העמותה
מילוי הטופס שלכם מתחיל בשם העמותה ובכתובת העמותה. מדובר על שני
פרטים מאד חשובים, שהינם למעשה אבן הפינה בהקמת העמותה שלכם. כאשר מדובר על שם
העמותה, עליכם לבחור בשם מקורי, שאינו קיים או נעשה בו שימוש על ידי עמותה אחרת.
כמו כן, מומלץ ששם העמותה ירמוז על פעילות העמותה על מנת שיהיה קל להזדהות איתה
ולהבין את תכליתה.
באשר לכתובת, עליכם לציין את הכתובת שבו עתידה לקום העמותה. כתובת
העמותה שלכם צריכה להיות מורכבת מהעיר, רחוב, מספר הרחוב ומיקוד. שימו לב כי אתם
מציינים את כל הפרטים, ודעו כי כל פרט שיוחסר עתיד לעכב את הבקשה.
מטרות העמותה שלכם
בחלק זה עליכם לציין את מטרות העמותה שלכם. כאן, עליכם להציג את החזון
והמטרות שלכם, ומדוע אתם רוצים לפתוח עמותה ועל מי היא עתידה להשפיע. לכל עמותה
ישנן מטרות שונות, כך שאתם עתידים להתבקש לצרף טפסים או אישורים חיצוניים שונים
בהתאם לסוג העמותה שאתם פותחים. כך לדוגמא, במידה והחלטתם לפתוח עמותה הפועלת
לרווחת החיילים, עליכם לצרף אל טופס הבקשה גם אישור הניתן לכם על ידי הפרקליט
הצבאי. בכל מקרה שלא יהיה, עליכם להתחייב כי מטרת העמותה היא להטיב ולהשפיע בצורה
חיובית.
בהמשך, תצטרכו למלא גם תצהיר, את הפרטיים האישיים שלכם ולבצע סבב
חתימות. רישום עמותות נכון מתבצע בעת
שעקובים אחרי כלל השלבים, לא פוסחים על אף שלב, וממלאים כל חלק על הצד הטוב ביותר
בלי להחסיר פרטים, גם אם הם יכולים להצטייר בפניכם כשוליים.
מכאן – בקשתכם בטיפול
אז לאחר שהבנתם איך לרשום עמותה, כעת הגשתם את הבקשה שלכם והיא עתידה
לעבור לגורמים הרלוונטים. הטפסים שלכם מגיעים אל משרד רשם העמותות, שם נבדקת הבקשה
שלכם על כל הסעיפים הנדרשים, תוך מידת ההתאמה לתנאי הסף הנדרשים. לאחר שהבקשה שלכם
מגיעה לטיפול, היא עתידה לסתיים באחת מהאפשרויות הבאות:
האפשרות הראשונה היא שהטיפול שלכם הסתיים מאחר והבקשה שלכם התקבלה.
במקרה שכזה, יודיעו לכם כי העמותה התקבלה ונרשמה, ותונפק לכם תעודה רשמית. אפשרות
שניה היא שתתבקשו לבצע שינויים בטפסים שהגשתם. לעתים, לא ממלאים את הטופס כשורה,
מה שמעכב משמעותית את התהליך, אך עם שינוי הטופס אתם עתידים לקבל אישור. האפשרות
האחרונה היא סירוב חד משמעי על פתיחת העמותה, שכן היא אינה עומדת בתנאי הסף או
בחוק העמותות.