chiddush logo

פנינה יומית... טו אלול

נכתב על ידי שניאור, 18/9/2016

 

יום שישי י"ג אלול - כי תצא

 

דעתו לגרשה – בגירושי ישראל

בפרשתנו נאמר "כי יקח איש אשה גו' והי' אם לא תמצא חן בעיניו גו' וכתב לה ספר כריתות" (כד, א).

והנה, נישואי איש ואשה בגשמיות רומזים על נישואי האיש והאשה הרוחניים, האיש זה הקב"ה והאשה היא כנסת ישראל. וכללות ענין הגלות הוא בדוגמת ענין הגירושין, וכמו שמובא בגמרא "תשובה נצחת השיבה כנסת ישראל כו' אשה שגרשה בעלה" (סנהדרין קה, א).

ועל פי זה צריך ביאור, הרי הדין הוא ש"אסור לאדם לישא אשה ודעתו לגרשה" (רמב"ם הל' איסו"ב פכ"א הכ"ח). ומכיון שהקב"ה ידע שיהי' ענין הגלות הרי נמצא שיש ב"נישואין" אלו, כביכול, משום "לא ישא אדם אשה ודעתו לגרשה"?

ויש לומר הביאור בזה:

בגמ' שם ממשיך שהקב"ה משיב לכנסת ישראל "אי זה ספר כריתות אמכם אשר שלחתי'", ושבאמת לא הי' גירושין ("ספר כריתות"). וא"כ, הפירוש בזה ש"השיבה כנסת ישראל כו' אשה שגרשה בעלה כו'", הוא שמצד כנסתישראל הרי הגלות הוא ענין של גירושין, כי בזמן הגלות אין ישראל מרגישים קירובו של הקב"ה אליהם, ולכן טוענים שזהו מצב של "אשה שגרשה בעלה". אבל האמת היא, שגם בזמן הגלות לא נפסקו ח"ו הנישואין בין הקב"ה וכנס"י.

ואדרבה, כל הכוונה של ההסתר פנים של זמן הגלות היא רק כדי שיהי' "ובקשתם משם את ה"א ומצאת כי תדרשנו בכל לבבך ובכל נפשך" (ואתחנן ד, כט), שעל ידי זה יתגלה קשר ו"דבק" עמוק יותר, שגם בהיות בני ישראל נפוצים בעמים, הם אשתו של הקב"ה ודבוקים עמו.

(ע"פ לקוטי שיחות חל"ד עמ' 143 ואילך)

לעילוי נשמת

אברהם בער ב"ר מרדכי ע"ה

דורפמאן

נלב"ע ג' אלול ה'תשס"ח

*

נדפס על ידי ביתו שתחי'

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע