chiddush logo

דוד יהודה אריה לייב "הרב הנזיר"

נכתב על ידי DoarHamikdash, 2/9/2016

 ב"ה               

דוד יהודה אריה לייב "הרב הנזיר" זצ"ל

אלול ה'תרמ"ז – כ"ח אב ה'תשל"ב

הרב דוד יהודה אריה לייב כהן נולד בחודש אלול בשנת תרמ"ז (1887)  בעיירה מיישגולה ליד וילנה, למשפחת רבנים: אביו היה רבה של העיירה, וסבו היה רבה של העיירה ראדין. הרב גדל בתורה בבית משפחתו ואצל סביו עד לפטירתו של סביו, לאחר מכן למד הרב בישיבת "חומה" אשר באוקראינה, וולז'ין, וכן למד אצל החפץ חיים, סלבודקה וכו' תוך שהוא גדל בתורת הנגלה ובתורת המוסר, לאחר מכן למד גם חכמה חיצונית באונבירסטאות באקדמיה למדעי היהדות. בזמן מלחמת העולם הראשונה פגש הרב דוד הכהן את הרב אברהם יצחק קוק והוא נשבה מאישיותו ומהשפעתו ובעיקר עשה עליו רושם תפילתו של הרב קוק, ובעקבות עלייתו של הרב קוק ארצה, עלה אחריו גם ר' דוד והמשיך ללמוד ממנו בישיבת מרכז הרב בירושלים כשהוא מתמסר לעריכת כתביו והגותו של הרב קוק.

הרב למד אצל החפץ חיים ובעקבות כך גם סיגל לעצמו הנהגות מיוחדות ברוח תנועת המוסר, הרב הקפיד לעקוב אחר מעשיו בכל יום, לימים גזר על עצמו "נזירות" באי שתיית יין וגידול שער, הרב נמנע מאכילת בשר וגזר על עצמו שתיקה מרובה בעיקר בשבתות ובארבעים יום בין חודש אלול  ליום כיפור. חינך את תלמידיו להיות מעורבים בכלל ישראל והאמין בנבואה שתחזור לעם ישראל, ולכן נהג להתבודד במדבר יהודה על מנת לקבל השראה. הרב זכה לערוך את ספרי "אורות הקודש" והנחה את תלמידיו איך להוציא את כתביו לאור.

הרב נשא לאשה את בת דודתו, שרה, בת הרב חנוך אטקין. בנו הוא הרב שאר ישוב כהן לימים רבה של חיפה, ובתו צפיה נשאה לרב שלמה גורן לימים רבה הראשי של ישראל. זכה להעמיד תלמידים הרבה וביניהם: הרב יעקב אריאל, הרב ישראל אריאל, הרב חיים דרוקמן, הרב ירחמיאל וייס, הרב יוסף טולדאנו, הרב ישעיהו משורר, הרב יוחנן פריד, הרב נחום רקובר, הרב ישעיהו הדרי, הרב יצחק שילת וכו'.

הרב הנזיר מתאר בספר "משנת הנזיר" בהיותו לומד אצל החפץ חיים: "... סרתי לעיירה ראדין מקום מו"ר ה'חפץ חיים' זצ"ל, שם חונכתי מגיל תשע... בערב נכנסתי לבית מורי ורבי ה'חפץ חיים', והוא התחיל לדבר איתי על משפחתנו הכהנים, שמהם רבנים וגדולי תורה, וכך אמר: "מתחילה כשהייתי מתפלל 'ולירושלים עירך ברחמים תשוב' חשבתי - זו תפילה... אבל עכשיו שאני מתפלל תפילות אלו... אני חושב: הנה עכשיו! עכשיו! קרוב! קרוב!" והוסיף: "אם זה יהי בימי איני יודע, הנני כבר זקן, אבל בימיך – ודאי!                                             


הרב אבי כהנא

המכון לכהנים - "נזר הקודש"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע