chiddush logo

פנינת המקדש - תפילין במקדש

נכתב על ידי DoarHamikdash, 23/8/2016

פנינת המקדש 
תפילין במקדש

 

מצות התפילין נזכרת בפרשתנו, כיצד היו מקיימים מצוה זו במקדש?

הקדמה: מצות תפילין יש בה ייחוד ה' וקבלת עול מצוותיו, ומעיקר הדין נוהגת בכל אדם כל היום[1]. עם זאת, במקדש לא היו חייבים הכהנים במצוה זו - ככל מי שעוסק במצוה שפטור ממצוה אחרת. זאת ועוד, הלכה היא, שתפילין של יד חוצצת בין בגד הכהונה וידו של הכהן, לפיכך אסור להניחה שם בשעת העבודה. מאידך, תפילין של ראש רשאי הכהן להניחם, וממקורות אחדים נראה שכך נהגו הכהנים בפועל. 

הנחת תפילין של יד בשעת העבודה: נאמר בתורה: "ולבש הכהן מדו בד ומכנסי בד ילבש על בשרו"[2], ולמדו חכמים מכאן, שבשעת העבודה לא יהיה דבר חוצץ בין הבגד לבין בשרו של הכהן[3]. יש מן האחרונים שכתב, שאף בין עבודה לעבודה הכהן אינו רשאי להניח תפילין של יד, זאת, מפני שבבגדי כהונה יש כלאיים, היינו, צמר ופשתים באבנט, ומה שהותר לו לחגור אבנט זה אף שלא בשעת עבודה, אין זאת, אלא משום שהכהן בהיותו לבוש בבגדיו מתקדש ומוכן לעבודה לעת הצורך. מעתה, אם יניח תפילין של יד, נמצא, שאינו ראוי לעבודה משום חציצה שבזרועו, הווה אומר, שהוא בגדר עובר על איסור כלאיים[4].להלכה נפסק, שאין הכהנים רשאים להניח תפילין של יד בשעת העבודה, ואם הניחו - יש בתפילין אלו חציצה והעבודה פסולה[5].

הנחת תפילין של ראש בשעת העבודה: באשר להנחת תפילין של ראש, מצינו בדברי חז"ל מקורות סותרים. במקור אחד נאמר: "כהנים בעבודתן, לויים בדוכנן וישראל במעמדן פטורים מן התפילה ומן התפילין", ולמסקנת הסוגיה מדובר לעניין פטור מתפילין של ראש[6] - כדרך שהם פטורים מתפילין של יד כדלעיל. מאידך מצינו מקור האומר: "הכל חייבין בתפילין: כהנים לויים וישראלים...". גם שם מסקנת הסוגיה היא שהחיוב האמור הוא בתפילין של ראש[7]? סתירה זו מבוארת בראשונים ובאחרונים, המסבירים, שהסוגיה הפוטרת מתפילין עניינה כשקשירת התפילין של הכהן מעכבת אותו מלגשת לעבודה, לפיכך הוא פטור מן התפילין. מאידך, הסוגיה האומרת - "הכל חייבין בתפילין", כוונתה לומר, שכאשר יש שהות להניח תפילין קודם העבודה - חובה על הכהן להניח תפילין של ראש ולהשאירן עליו לאחר מכן בשעת העבודה[8]. לכל הדעות כתבו ראשונים על פי דברי חז"ל, שאין בהנחת תפילין של ראש משום ייתור בגדים[9]. באשר למעשה, מדברי פרשנים שונים עולה, שהכהנים מניחים תפילין של ראש בשעת העבודה[10], לדעתם יש להכריע כדברי המקור המחייב כהנים בתפילין של ראש. כן יש לומר לדעתם, שאמנם אין חיוב להניח תפילין של ראש, אך בפועל החמירו הכהנים על עצמם והניחו תפילין[11]. להלכה נפסק ש"אין הכהן יכול לעבוד בתפילין של יד שהרי היא חוצצת, אבל של ראש - אינה חוצצת, ואם רצה להניח [תפילין של ראש] בשעת העבודה מניח"[12].

תפילין של ראש של כהן הגדול: אמרו חז"ל: "שערו [של הכהן הגדול] היה נראה בין ציץ למצנפת, ששם מניח תפילין"[13], כלומר, באשר לכהן גדול, למרות שהיה לו ציץ על מצחו, יכול היה להניח תפילין של ראש. התפילין הונחו בין מקום הציץ לבין המצנפת, באופן, שאין חציצה בין התפילין לבגד הכהונה[14], וכך נפסק להלכה[15].



[1] ראה רמב"ם הלכות תפילין ד, כה; פרי מגדים אורח חיים סימן לז אשל אברהם סק"ב.

[2] ויקרא ו, ג.

[3] זבחים יט, א.

[4] מקדש דוד סוף סימן לו. וראה רמב"ם הלכות כלי המקדש ח, יב ובהשגת הראב"ד שם.

[5] זבחים שם; ערכין ג, ב; רמב"ם הלכות כלי המקדש י, ו.

[6] זבחים יט, א.

[7] ערכין ג, ב.

[8] שיטה מקובצת ערכין שם אות ו; ראה גם שאגת אריה סימן לז ובית הלוי ח"א סימן ג.

[9] ראה רש"י זבחים יט, בד"ה ששם.

[10] ראה ר' עובדיה מברטנורא זבחים ב, א; יראים מצוה שצט; ראב"ד לתמיד לג, ב;

[11] ראה שערי היכל זבחים מערכה לד.

[12] רמב"ם כלי המקדש י, ו.

[13] זבחים יט, א.

[14] רש"י זבחים יט, ב ד"ה ששם.

[15] רמב"ם כלי המקדש י, ג.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע