chiddush logo

פרשת השבוע - ואתחנן

נכתב על ידי אלון, 16/8/2016

 

"רְאֵה לִמַּדְתִּי אֶתְכֶם חֻקִּים וּמִשְׁפָּטִים כַּאֲשֶׁר צִוַּנִי ה' אֱ-לֹהָי לַעֲשׂוֹת כֵּן בְּקֶרֶב הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתֶּם בָּאִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ: וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻוקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה".

(דברים ד, ה-ו)

כותב הדברים הבאים, לא היה רב, גם לא יהודי אדוק שומר מצוות. הוא כלל לא היה יהודי. היה זה לא אחר מאשר לב ניקולייביץ טולסטוי, סופר רוסי ואיש רוח, מאור התרבות של המאה ה-18 באירופה (אבי היצירות "מלחמה ושלום", "אנה קרנינה" ועוד). הוא כתב מאמר בשם - "מה זה יהודי", להלן חלק מהמאמר:

"מה הוא יהודי? הווה נתבונן בו ב"תופעה" המוזרה, אשר יד כל בה:

כל העמים לעגו לו, דחקוהו ועינוהו, גירשוהו ורמסוהו, רדפוהו ושרפוהו ועל אף כל אלו עודנו חי וקיים.

"מהו" היהודי אשר מעולם לא ניתן לקנותו בפיתוי אשר הציעו לו רבות אותם הדוחקים והצוררים בכדי שימיר דתו, יסטה מדרכי אבותיו?

יהודי הוא בריאה קדושה אשר משמים הוריד את "מאור התמיד" להאיר עלי ארץ ועל יושבי תבל. הוא מעיין שופע, צור ממנו קרצו כל ייתר העמים את דתם ואמונתם.

יהודי הינו ממציא החירות - בימים החשוכים ההם כשהחברה התחלקה לאדונים ועבדים, דרשה תורת משה לשחרר העבד לחופשי כעבור שש שנים.

יהודי הינו סמל האיפוק האזרחי והדתי - "ואהבת את הגר" קורא משה לעמו, "כי גר היית בארץ מצרים". מילים אלו נאמרו בימים, בהם מקובל היה אצל עמים לשעבד עם את רעהו.

יהודי הינו סמל הנצחיות - הוא אשר לא מחקוהו מעל פני האדמה לא עינויים ולא חרב, לא אינקוויזיציה ולא אש, אשר היה הראשון לקרוא בשם הא-ל, לשמור ולהעביר את אור הנבואה ליתר האנושות. יהודי אינו ימחק לעולם. יהודי הוא התגלמות הנצח!"

"וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם כִּי הִוא חָכְמַתְכֶם וּבִינַתְכֶם לְעֵינֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר יִשְׁמְעוּן אֵת כָּל הַחֻוקִּים הָאֵלֶּה וְאָמְרוּ רַק עַם חָכָם וְנָבוֹן הַגּוֹי הַגָּדוֹל הַזֶּה".

מאת: ראובן ימרום 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע