chiddush logo

רבי נחמן - חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה

נכתב על ידי אלון, 1/8/2016

 

"וְחִדּוּשׁ הַשֵּׂכֶל, הַיְנוּ חִדּוּשׁ הַנְּשָׁמָה, הוּא עַל יְדֵי שֵׁנָה, כַּמּוּבָא בַּזּהַר הַקָּדוֹשׁ (בְּרֵאשִׁית י"ט:) 'חֲדָשִׁים לַבְּקָרִים רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ', כִּי כְּשֶׁהַמּחִין מִתְיַגְּעִים אָז עַל יְדֵי הַשֵּׁנָה הֵם מִתְחַדְּשִׁים...ׁ וְזֶהוּ שֶׁאָנוּ מְבָרְכִין הַנּוֹתֵן לַיָּעֵף כּחַ, כִּי הָיוּ מִתְּחִלָּה עֲיֵפִים וְעַכְשָׁו נִתְחַזְּקוּ".

(ליקוטי מוהר"ן, חלק א, תורה לה, ג)

בכדי להתחדש בכל תחום שהוא, יש לעצור. הרבה פעמים רצוי "לישון על הבעיה", ובאופן מפתיע כאשר קמים יש לה לפתע פתרון. אין זה הכרחי ששינה זו תהיה שינה פיזית, אלא שתהיה הרפיה.

רבי נחמן מבהיר שעייפות היא לעיתים חלק מהותי וטבעי מתהליך הצמיחה עצמו, ועל כן לעיתים יש צורך בהפוגה מעיסוק אינטנסיבי ברוחניות כדי שתתאפשר התחדשות. הבנה זו נכונה לאלו מאיתנו החשים עייפות לא רק במובן הפיזי אלא גם הרוחני, המתבטאת בחוסר טעם ומשמעות בלימוד. אנו מחפשים השגות רוחניות, וחיפוש זה עצמו עלול להכשיל אותנו ולהביא אותנו לריקנות.

תורה זו היא עצה טובה לתקופות בחיי האדם שבהן נכון להרפות ממחשבה ומהעמקה, העלולות להיות לפעמים "עֹשֶׁר שָׁמוּר לִבְעָלָיו לְרָעָתוֹ" (קהלת ה, יב). טוב לדעת להרפות מהלחץ הרוחני שאליו אנו מנסים להכניס את עצמנו, ובאמת לאפשר לעצמנו מנוחה.

רבי נחמן מתאר בכמה מקומות, זמנים של נפילה שמהם ניתן להינצל רק מכוח הנכונות להיות "יהודי פשוט", ללא יומרות רוחניות, לדוגמא (ליקוטי מוהר"ן, חלק ב, עח):

"כִּי לִפְעָמִים הַצַּדִּיק הָאֱמֶת הוּא אִישׁ פָּשׁוּט מַמָּשׁ, שֶׁמִּתְנַהֵג עַצְמוֹ בְּדַרְכֵי הַפְּשִׁיטוּת וְאֵינוֹ מְגַלֶּה שׁוּם תּוֹרָה וְעוֹסֵק בְּשִׂיחַת חֻלִּין וְכַיּוֹצֵא, וְהוּא אָז בְּחִינַת אִישׁ פָּשׁוּט מַמָּשׁ. דַּע, כִּי עִקָּר הַחַיִּים הִיא הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: 'כִּי הוּא חַיֶּיך וְארֶך יָמֶיך' (דְבָרִים ל), וְכָל הַפּוֹרֵשׁ מִן הַתּוֹרָה כְּפוֹרֵשׁ מִן הַחַיִּים (זהַר לֶך לְך דַף צב)".

יחד עם זאת צריכים להיות ערים גם לסכנה בכך: הפשיטות וההתנתקות מאינטנסיביות רוחנית עלולה להפוך בקלות לקטנות. ברוב המקרים אדם יכול להבדיל בין בטלנות גרידא לבין שינה חיובית המהווה מנוחת הנפש, והוא יודע מתי הוא מרמה את עצמו.

לכל אחד מאיתנו יש קיום פנימי, כנות של נשמה, היכול להעיד ולכוון לנקודת האמת, וכך לברר אם השינה היא ריענון המוחין או שאין בה ערך מוסף חיובי. ולכן רבי נחמן לא שוכח להזכיר לנו מהי התכלית ולשם מה אנו זקוקים להרפיה הרגעית מהלחץ הרוחני – "דַּע, כִּי עִקָּר הַחַיִּים הִיא הַתּוֹרָה, כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב: 'כִּי הוּא חַיֶּיך וְארֶך יָמֶיך', וְכָל הַפּוֹרֵשׁ מִן הַתּוֹרָה כְּפוֹרֵשׁ מִן הַחַיִּים".

הרב שג"ר זצ"ל (הרב שמעון גרשון רוזנברג), מתוך הספר "שיעורים על ליקוטי מוהר"ן - חלק ב"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע