chiddush logo

פנינה יומית...כד איר

נכתב על ידי שניאור, 1/6/2016

 

יום רביעי כ"ד אייר - אה"ק: במדבר

 

איך אפשר להיוולד כמה פעמים?

בפרשתנו כתוב "ואלה תולדות אהרן ומשה" (ג, א) ומפרש רש"י "מלמד שכל המלמד בן חבירו תורה מעלה עליו הכתוב כאילו ילדו".

ולכאורה יש לתמוה, הרי כמו שבלידה גשמית רק אמו היא המולידה אותו, כמו כן בלימוד התורה הי' צריך להיות שרק זה שלימדו תורה בפעם הראשונה הוא זה ש"כאילו ילדו", וא"כ מדוע "כל המלמד בן חבירו" (ולא רק בפעם הראשונה) הרי זה "כאילו ילדו"?

ויש לבאר זה על פי תורתו הידועה של הבעש"ט שכל רגע ורגע מחי' הקב"ה את העולם, ובורא אותו מחדש (עיין בזה בארוכה בספר התניא שער היחוד והאמונה פ"א). ונמצא על פי זה, שגם חיות האדם מתחדשת בכל רגע ורגע ממש.

והנה חיי בני ישראל תלויים ועומדים בלימוד התורה הק', וכמו שאומרים (ברכות ק"ש של ערבית) "כי הם חיינו ואורך ימינו". והפורש מן התורה עונשו כרת (סנהדרין צט, א), כי הרי זה כפורש מן החיים ר"ל.

וזהו מה ש"כל המלמד בן חבירו תורה" הרי זה "כאילו ילדו", כי באם לא הי' מלמדו תורה ברגע זה, לא הי' "בן חבירו" מקבל את חיותו המחודשת מהקב"ה התלוי' בתורה, ורק מכיון שלמדו מקיים הקב"ה ובורא את "בן חבירו" מחדש. ומובן שהרי זה "כאילו ילדו" ממש.

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ג  עמ' 8 ואילך)

 

חו"ל: בחוקותי

 

כל המצוות – חוקים!

את הפסוק "אם בחוקותי תלכו" תרגם אונקלוס "אם בקיימי תהכון".

והנה ידוע שבמצוות יש ג' סוגים, משפטים, עדות וחוקים. חוקים הם המצוות שהם גזירות מלך, ואין טעם שכלי לקיומם, ועשייתם היא רק מצד קבלת עול מלכות שמים.

אך כאן רואים שנקראו כל המצוות בשם "חוקים" שהרי ב"קיימי" נכללים כל המצוות.

ויש לבאר בדרך הרמז שבכך מלמדנו הכתוב, שגם המצוות שנקראו בשם "משפטים" ו"עדות" שהשכל מחייבן או מסכים לקיומם, וכמאמר רז"ל  (עירובין ק, סע"ב) "אילמלא לא ניתנה תורה היינו למדין צניעות מחתול כו'", הנה גם מצוות אלו יש לקיימם מצד קבלת עול מלכות שמים, כמו חוקים, "חוקה חקקתי גזירה גזרתי" (במדבר רבה ר"פ חוקת).

וכמאמר רז"ל הידוע "לא יאמר אדם אי אפשי כו' אלא אפשי ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי" (תורת כהנים קדושים כ, כו)- "גזר" דייקא, גזירה גזרתי.

(ע"פ תורת מנחם חכ"ה עמ' 292)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע