chiddush logo

פנינה יומית... יד איר

נכתב על ידי שניאור, 22/5/2016

 

יום שישי י"ב אייר - אה"ק: בהר

 

כשזוכרים את ה"אבא" לא נמכרים לעבדות!

בפרשתנו נאמרו דיני גאולת עבד שנמכר לנכרי, שעל קרובי העבד לגאלו - "גאולה תהיה לו אחד מאחיו יגאלנו. או דודו או בן דודו יגאלנו או משאר בשרו גו' או השיגה ידו ונגאל" (כה, מז-מט).

ולכאורה צריך ביאור: א. הרי הכתוב מנה כאן את קרוביו המחוייבים לפדותו לפי סדר קירבתם, ואם כן מדוע לא נזכר "אביו", שהוא הקרוב אליו  ביותר. ב. מדוע "השיגה ידו" כתוב רק בסוף, הרי אם יש לו ממון מחוייב לפדות עצמו תחילה.

ויש לבאר זאת בעבודת האדם לקונו:

איש יהודי הנמכר לגוי, ועד לזה שיכול למכור עצמו לעבודה זרה (כהמשך הפסוקים), מורה על ירידה רוחנית גדולה ביותר.

והנה מבואר בספר תניא קדישא (פי"ט) שהטעם לזה שיש ביכולת בן ישראל לעבור על רצון הקב"ה, הוא כי האמונה בה' היא "בבחינת שינה" אצל האדם, כי באם היה זוכר שעל ידי  העבירה הרי הוא נפרד מ"יחודו ואחדותו יתברך" לא היה עובר ח"ו בשום אופן (עיין שם אריכות הביאור בזה).

ועל פי זה  יש לבאר מה שלא נזכר כאן "אביו", כי מצב ירוד זה ברוחניות אצל העבד בא מפני שהיה חסר אצלו זכרון ה"אב" - אבינו שבשמים, ובאם היה "אביו" נזכר, לא היה נופל ממדריגתו כלל, ולא היה נמכר לעבד.

וזהו גם מה ש"השיגה ידו ונגאל" נזכר רק בסוף, כי אדם הנמצא במצב רוחני ירוד כזה אין באפשרותו לגאול את עצמו ו"אין חבוש מתיר עצמו מבית האסורים". אלא גאולתו באה על ידי שאחרים שאינם "עבדים" הנמצאים במצב של "גאולה" הם ה"גואלים" אותו ומעלים אותו ממצבו הירוד. ורק אחרי שהקרובים גאלוהו, יש באפשרותו לעבוד את ה' בכח עצמו, ואז "השיגה ידו" ואפשר לו להתעלות בעבודת ה' בכחות עצמו.

(ע״פ לקוטי שיחות חי״ז עמ׳ 297 ואילך)

 

חו"ל: אמור

 

מדוע "חמץ תאפינה" בשבועות?

בפרשתנו, שבו נאמרו דיני המועדות, מצינו אשר לענין החמץ, ישנו חילוק בין חג הפסח לחג השבועות. אשר בשונה מחג הפסח, בו החמץ אסור לחלוטין, הנה בשבועות לא זו בלבד שהחמץ מותר, אלא הוא אף חובה – מנחת שתי הלחם הקריבה בשבועות צריכה להיות דוקא ״חמץ תאפינה״ (פרשתנו כג, יז). ויותר מכך, דוקא מנחה זו מתירה את הקרבת מנחות המצוה.

ויש לומר הביאור בזה (וראה תורה אור (לכ"ק רבינו הזקן) פט, ג. צ, ב. ועוד):

״חמץ״ מורה על הגבהה והתנשאות, וכמו החמץ כפשוטו, שהוא תופח ומגביה עצמו, שזהו המקור לכל עניני הרע. ולכן בפסח, כאשר אוחזים רק ב״יציאת מצרים״, ועדיין שייכים לעניינים שאינם טובים – חייבים ״לברוח״ מן ה״חמץ״, ועד כדי כך ש״לא יראה״ ו״לא ימצא״.

לעומת זאת בשבועות, לאחר כל העבודה הרוחנית של ספירת העומר, שבה מבררים ומתקנים את כל שבע המדות של הנפש הבהמית לכל פרטי', חסד שבחסד, גבורה שבחסד וכו׳ – הנה אז החמץ אינו סותר לעבודת ה׳, אלא להיפך: באמצעות החמץ עצמו אפשר לקיים את התורה ואת המצוות. ועל דרך מה שכתוב (דה"ב יז, ו) ״ויגבה לבו בדרכי ה׳״ - "שיהי' יקר רוח וגבה נפש בעניני עולם הבא כו'" (ר"ח שער הענוה פ"ו).

ואדרבה, תכלית העילוי הוא ״אתהפכא חשוכא לנהורא״, כשהופכים את החושך עצמו - את ענין החמץ וההגבהה - לאור - לשמש לעניני תורה ומצוותי'. ולכן בשבועות צריך להיות דוקא ״חמץ תאפינה״.

(ע"פ לקוטי שיחות חכ"ב עמ' 30 ובכ"מ)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע