chiddush logo

חידון הגמרא הארצי -תשע"ו מסלול תלמוד

10/4/2016

 חידון הגמרא הארצי על מסכת בבא מציעא

שלב ב' – אדר ב' תשע"ו

מסלול תושבע"פ

מבנה השאלון:

 פרק א: שאלות סגורות 18-1, כל שאלה 3 נקודות (54 נקודות)                                                                                               

 פרק ב: שאלות פתוחות 24-19, כל שאלה 6 נקודות (36 נקודות)

פרק ג:  שאלת חידון,  25  (10 נק')

יש לענות על כל השאלות.

יש לענות בתשובון המצורף בלבד.

בהצלחה!!!

 

פרק א (כל שאלה 3 נקודות)

סמן את התשובה הנכונה בדף המצורף. 

שאלות מפרק "שנים אוחזין"

1. "שנים אוחזין בטלית... יחלוקו". לפי רש"י מה הדין אם רק אחד מהם אוחז? ב  ע"א

א.      האוחז נשבע שהיא שלו, ונוטל.

ב.       יהיה מונח עד שיבוא אליהו.

ג.        גם במקרה כזה הדין הוא שיחלוקו.

ד.       מי שאינו אוחז יצטרך להביא ראיה בעדים שהיא שלו.

 

2. הכופר בפיקדון, ועדים העידו נגדו לפני שהוא נשבע, וידוע שהפיקדון אצלו. האם כשר לעדות, ומדוע? ד ע"א

א.      כשר לעדות. נימוק: מותר להשתמש בפקדון, ובגמר השימוש הוא בודאי יחזיר.

ב.       כשר לעדות. נימוק: הוא משתמט מלהשיב עד שימצא הפקדון, אבל הוא רוצה להחזיר.

ג.        פסול לעדות. נימוק: אסור לו להשתמש בפקדון, למרות שיש לו סיבה להשתמט בגלל העדים.

ד.       פסול לעדות. נימוק: אסור לו להשתמש בפקדון, ואין לו סיבה להשתמט מלהחזיר. 


 

3. בתשובה לטענת הבעלים שהוא מסר לשומר שלוש פרות וכולן מתו בפשיעה, השיב השומר, שכפר במקצת והודה במקצת, שלוש תשובות. איזו תשובה מבין התשובות הבאות לא נזכרה בגמרא? ה ע"א

א.      חדא - מתה באונס

ב.       חדא- לא שלחתי בה יד

ג.       חדא - מתה בפשיעה

ד.       חדא - לא היו דברים מעולם

 

4. שומר שכופר בפקדון ואין עדים, אינו חשוד על השבועה כי אולי הוא משתמט. מדוע הוא משתמט?

ה ע"ב

א.      סבר משכחנא ליה באגם ומייתינא ליה.

ב.       סבר לא בחשנא ומשכחנא ליה.

ג.        סבר עד דהוו לי זוזי ופרענא ליה. 

ד.       סבר לא תחמד לאינשי בלא דמי משמע להו.

 

5."הא דאמר רב ששת: שלש שבועות משביעין אותו... נימא: מיגו דחשיד אממונא חשיד אשבועתא?". ע"פ רש"י, על איזו שבועה שאלה הגמרא שאלה זו?  ו ע"א

א.      שבועה שלא פשעתי בה.

ב.       שבועה שלא שלחתי בה יד.

ג.        שבועה שהיא לא ברשותי.

ד.       שבועה שהיא לא נאנסה.

 

6. "אמר רבא: אם היתה טלית מוזהבת חולקין". לפי מסקנת הגמרא באיזה מקרה יש חידוש בדברי רבא? ז ע"א

א. שהחלק המוזהב נמצא באמצע הטלית

ב. שהחלק המוזהב קרוב לאחד מהאוחזים.

ג. שהחלק המוזהב הוא בכרכשתא.

ד. שהחלק המוזהב תפור על סודרא שגודלו שלוש על שלוש.  

 

שאלות מפרק "אלו מציאות"

7. אבידה שנמצאה בזוטו של ים ובשלוליתו של נהר. סמן את המשפט הנכון:  כא ע"ב

א.      גם אם אין באבידה סימן אסור לקחת

ב.       רק אם אין באבידה סימן מותר למוצא לקחת

ג.        אם יש באבידה סימן אסור למוצא לקחת כי הבעלים לא התייאשו

ד.       גם אם יש באבידה סימן מותר למוצא לקחת אפילו לפני שהבעלים התיאשו

8. "תאנה הנוטה לדרך, ומצא תאנים תחתיה" סמן את המשפט הנכון: כא ע"ב

א. התאנה חייבת במעשר, כי חזות התאנה מוכיחה עליו.

ב. התאנה חייבת במעשר, כי אסור לאכול פירות שלא הפרישו מהן תרומות ומעשרות.

ג. התאנה פטורה מן המעשר, כדין פירות הפקר הפטורות ממעשר.  

ד. התאנה פטורה מן המעשר, כי תאנה עם נפילתה נמאסת ולא מפרישים תרומות ומעשרות על פרי מאוס.


 

 

9. וכי מאחר דאיתותב רבא, הני תמרי דזיקא היכי אכלינן להו?" כב ע"ב

     מה התשובה בגמרא לשאלה זו:

            א. תמרי עם נפילתה נמאסת.  

            ב. בהא מודי רבא דלא אכלינן להו.

            ג. יתמי דבני מחילה נינהו מעיקרא מיאש להו, ובאגא בארעא דיתמי לא מחזיקינן.

            ד. כיון דאיכא שקצים ורמשים דקא אכלי להו, מעיקרא יאושי מיאש מנייהו.

 

10. מי  שמצא ארנק ובו כסף בנהר בירן. לפי ההצעה האחרונה בגמרא מה הדין והטעם? כד ע"ב

א.      צריך להכריז, כי היהודים הם אלו שהיו סוכרים את הנהר ומנקים אותו.  

ב.       צריך להכריז, כי הלכה כר' שמעון בן אלעזר ברוב נכרים, ובנהר בירן היו הרוב נכרים.

ג.        הרי אלו שלו, כי כך ההלכה בזוטו של ים כשאין סימן בחפץ שאבד.

ד.       הרי אלו שלו גם אם הבעלים נתן סימן, כי נעשה כצווח על ביתו שנפל ועל ספינתו שטבעה בים.

 

11. השלם את הדינים שבמשנה: [כל סעיף 1 נקודה] כו ע"א

א.      מעות שנמצאו לפני סוחרי בהמה לעולם מעשר

ב.       בהר הבית חולין

ג.        ובירושלים בשאר ימות השנה חולין

 

12. "לפני שולחני... אמר ר' אלעזר: אפילו על גבי שולחן...". מה הדין כשמצא על גבי שולחן ע"פ ר' אלעזר?  כו ע"ב

א. של שולחני.

ב. הרי אלו שלו.

ג. נוטל ומכריז.

ד. ספק הינוח לא יטול.

 

13. "לימא כתנאי אין מעידין על השומא ואלעזר בן מהבאי אומר מעידין על השומא" 

על איזו מחלוקת או דיון אומרת הגמרא "לימא כתנאי"?  כז ע"ב

א.      אם שומא הוי סימן או לא

ב.       אם סימנים דאורייתא או מדרבנן

ג.        אם יאוש שלא מדעת הוי יאוש או לא הוי יאוש

ד.       אם סימן העשוי לידרס הוי סימן או לא הוי סימן

 

14. "והתעלמת" פעמים שאתה מתעלם. למסקנת הגמרא, מדרשה זו למדנו למקרה של: ל ע"א-ע"ב

א. היתה מלאכה שלו מרובה משל חבירו

ב. שהפקיר האבידה לעניים ולעשירים

ג. זקן ואינה לפי כבודו

ד. כהן והיא בבית הקברות.

 

15. כתוב לגבי כל אחד מהמקרים הבאים: הרי זו אבידה, או: אין זו אבידה לא ע"א

א. מצא קרדום באיסרטיא הרי זו אבידה

ב. מצא חמור רועה בדרך  אין זו אבידה

ג. פרה רצה בדרך ואפה לגבי דברא לפי רבא  הרי זו אבידה

ג. פרה רועה בין הכרמים באבידת גופה לפי רבא אין זו אבידה

 

שאלות מפרק "הזהב"

16. סמן משפט שאיננו נכון:  נט ע"א

לעולם יהא אדם זהיר...

א. באונאת אשתו

ב. בכבוד אשתו

ג. בתבואה בתוך ביתו

ד. בתבואה שמחוץ לביתו

 

17. המאנה את הגר באונאת דברים עובר בשלשה לאוין. על איזה לאו מבין הבאים אינו עובר? נט ע"ב

א. וגר לא תונה

ב. וכי יגור אתך גר בארצכם לא תונו אותו

ג. אל תונו איש את אחיו

ד. ולא תונו איש את עמיתו

 

18. "באמת אמרו ביין התירו לערב קשה ברך מפני שהוא משביחו" לפי רב נחמן דברי המשנה הללו אמורים: ס ע"א

א. בזמן שהיין בין הגיתות.

ב. אם הקונים יודעים ומוחלים

ג. רק כשהיין כבר סיים לתסוס.

ד. במקומות בהם הקונים טועמים היין. 

 

פרק ב שאלות פתוחות - כל שאלה 6 נקודות 

את התשובות לכל השאלות יש לכתוב בדף התשובון בלבד

19. כתוב איזו שבועה היא מהתורה, ואיזו מדרבנן [כל תשובה: 1.5 נקודות]

א. שבועת היסת  - דרבנן  [ה ע"א]

ב. שבועת מודה במקצת – דאורייתא [ג ע"א]

ג. יחלוקו בשבועה במקח וממכר כשכל אחד אומר כולה שלי - דרבנן [ב ע"ב]

 

20. ר' זירא פסק במקרה של "ההוא רעיא" שהתובע ישבע כמה בהמות מסר לרועה לשמור. תוספות שאל: מדוע אין פוסקים במקרה זה: "מתוך שאינו יכול להישבע משלם"?

כתוב שתי תשובות לשאלה זו. ה ע"א

1. אם משלם לא שבקת ליה חיי דכל העולם יתבעוהו 2. מתוך שאינו יכול להשבע משלם נאמר כאשר הוא לא יכול להשבע כי אינו יודע אבל כאן הוא מוכן להשבע ואנו לא מניחים לו

 

21. כתוב שלושה מצבים שהוגדרו בגמרא כאבידה מדעת.

1. פירות מפוזרין במכנשתא דבי דרי (כא ע"ב); 2. כדי יין וכדי שמן פתוחים (כג ע"ב); 3. אשפה העשויה להפנות (כה ע"ב); 4. פרה שרועה בין הכרמים במקום שמתרים ואח"כ הורגים והתרו בב (לא ע"א)

 

22. כתוב על מי נאמרו המשפטים הבאים:

א. מי הם השנים שעשו לפנים משורת הדין?   1. אבוה דשמואל כד ע"ב; 2. ר' ישמעאל בר' יוסי ל ע"ב,

ב. אלו שני שערים לא ננעלים?  1. שערי דמעות 2. שערי אונאה נט ע"א

 

 

23.  כתוב את זמני טיפול באבדות הבאות: כח ע"ב, כט ע"ב

א. מצא פרה וחמור  י"ב חודש

ב. מצא אווזים ותרנגולים גדולים שלושה ימים

ג. מצא ספרים  שלושים יום

ד. מצא כלי זהב לא יגע בהן עד שיבוא אליהו

 

24. ס ע"א

"לא יבור את הגריסין דברי אבא שאול וחכמים מתירין".

א. הסבר את הדין: לא יבור את הגריסין"

אסור לברור את הפסולת מהגריסין ולמכור אותם נקיים ללא פסולת

ב. נמק את הדין על פי אבא שאול ועל פי חכמים.

אבא שאול: לפי שמתוך שנראות יפות הוא מעלה על דמיהם הרבה מדמי הפסולת שנטל מהם (רש"י)

חכמים: מתירים בדבר הנראה – הלקוח יכול לראות מה שווי הברירה ולהחליט אם לשלם יותר עבור חסכון הטרחה.שווה לו

 

פרק ג - שאלת חידון (10 נק')

25. כתוב את הדינים במקרים הבאים: [אין צורך לכתוב בלשון הגמרא. אפשר בלשונך]. נא למלא בדף התשובון. כח ע"א

 

1.      סימנין וסימנין יניח

2.      סימנין ועדים ינתן לבעל העדים

3.      סימנין וסימנין ועד אחד יניח

4.      עדי אריגה ועדי נפילה תנתן לעדי נפילה

5.      מדת ארכו ומדת רחבו תנתן למדת ארכו

6.      מדת ארכו ומדת רחבו ומדת גמיו ינתן למדת ארכו ורחבו

7.      מדת ארכו ומדת רחבו ומדת משקלותיו ינתן למדת משקלותיו

8.      הוא אומר סימני הגט והיא אומרת סימני הגט ינתן לה

9.      הוא אומר סימני החוט והיא אומרת סימני החוט ינתן לה

10.  הוא אומר בחפיסה והיא אומרת בחפיסה ינתן לו 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע