chiddush logo

בדיקות במהלך ההריון

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 2/11/2010

 "וַיִּתְרוצְצוּ הַבָּנִים בְּקִרְבָּהּ וַתּאמֶר אִם כֵּן לָמָּה זֶּה אָנכִי וַתֵּלֶךְ לִדְרשׁ..." [בראשית,כ"ה,כ"ב]

בזמננו, נשים הרות רבות מרגישות שהעובר מתרוצץ כביכול בקרבן, בעיקר משום שהן מופנות לבדיקות רבות, ויש התלבטות אם ועד כמה "ללכת לדרוש" ברפואה...

מקובל כיום לבצע בדיקות שונות במהלך ההיריון, רובן במטרה לשלול מומים בעובר: בדיקות אולטרא-סאונד, תבחינים מסוימים בדם, דיקור מי שפיר ועוד. מחקרים מצביעים שבישראל מרבים בבדיקות כאלה, יותר מהממוצע במדינות המערב. מבחינה הלכתית-תורנית, יש הדורשים אותן לשבח, ויש לגנאי. יש הסוברים שאין לחפש ולגלות בעיות ללא סיבה מיוחדת, והקב"ה טבע את בריאתו שההריון יוסווה מבני האדם. לדעתם, אם יש בעיה נסתרת, ניתן לשנות זאת ע"י תפילות, בעוד שכאשר הבעיה מתגלית, לא כל אחד זוכה לנס גלוי [הגר"ח קנייבסקי, קובץ "בית הלל"]. אך גם לשיטתם, יש מקום לבחור במסלול הטבעי שחקק ה' בעולם המודרני, ולהידרש לרפואה המסוגלת לפתור בעיות בדרך הטבע, כמובן כל עוד אין היא סותרת את ההלכה. ברם, גדולי תורה רבים אינם שוללים כלל בדיקות שאינן מסוכנות להריון. אדרבה, אם יש בהן תועלת להמשך ההתנהלות והלידה, כגון סקירת מערכות, בוודאי חשוב ונחוץ לבדוק שהרי אין כאן בעיה הלכתית אמיתית ["ועלהו לא יבול" ב' מהגרזש"א]. ונראה שמאחר וידועים מקרים שבדיקות האולטרא-סאונד הביאו להצלת חיי העובר, יש לעשותם לכתחילה.

וביחס לבדיקות שהנפקותא בהן היא אך ורק לשאלת "הפסקת הריון", כגון דיקור מי שפיר או סיסי שליה, נחלקו הדעות, כשם שנחלקו אם ומתי מותר להפיל. אך נראה, שהיות ויש מקרים קשים ר"ל שלהרבה דעות מותרת ההפלה, ומאידך יש זוגות שנחוץ להם מאד הרוגע הנפשי כאשר ידעו שהכל ב"ה תקין, יש בהחלט עניין לבצען, בהתייעצות עם רב פוסק.  

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע