chiddush logo

3 או 4 פעמים נאמר "בעצם היום הזה" ? (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי DL2000, 21/10/2010

 "וַיָּמָל אֶת בְּשַׂר עָרְלָתָם בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה"  

וכותב על זה רש"י : (בראשית יז ,כג)
בו ביום שנצטוה, ביום ולא בלילה, לא נתיירא לא מן הגוים ולא מן הלצנים, ושלא יהיו אויביו ובני דורו אומרים אלו ראינוהו לא הנחנוהו למול ולקים מצותו של מקום.
וקשה על מה שכותב רש"י -שרק בשלשה מקומות נאמר "בעצם היום הזה" ,הרי במפורש הוא כותב גם אצל אברהם אבינו!!!
אומר רש"י הקדוש בפרשת האזינו (דברים לב)  וידבר ה' אל משה בעצם היום הזה. בשלשה מקומות נאמר בעצם היום הזה, נאמר בנח (שם ז, יג) בעצם היום הזה בא נח וגו' , במראית אורו של יום, לפי שהיו בני דורו אומרים בכך וכך אם אנו מרגישין בו אין אנו מניחין אותו לכנס בתבה, ולא עוד אלא אנו נוטלין כשילין וקרדמות ומבקעין את התבה. אמר הקדוש ברוך הוא הריני מכניסו בחצי היום, וכל מי שיש בידו כח למחות יבא וימחה. במצרים נאמר (שמות יב, נא) בעצם היום הזה הוציא ה', לפי שהיו מצרים אומרים בכך וכך אם אנו מרגישין בהם אין אנו מניחים אותם לצאת, ולא עוד אלא אנו נוטלין סיפות וכלי זין והורגין בהם. אמר הקדוש ברוך הוא הריני מוציאן בחצי היום וכל מי שיש בו כח למחות יבא וימחה. אף כאן, במיתתו של משה, נאמר בעצם היום הזה, לפי שהיו ישראל אומרים בכך וכך אם אנו מרגישין בו אין אנו מניחין אותו, אדם שהוציאנו ממצרים וקרע לנו את הים והוריד לנו את המן והגיז לנו את השלו והעלה לנו את הבאר ונתן לנו את התורה אין אנו מניחין אותו. אמר הקדוש ברוך הוא הריני מכניסו בחצי היום .
והשאלה - לכאורה ישנם 4 מקומות שבהם כותב רש"י "בעצם היום הזה" ???

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (2)
יצחק ג (27/10/2010)
ראיתי פעם ספר שלם [אפשר לחפשו באוצר החכמה] הדן סביב כך ומוכיח שכל מקום שנאמר בעצם היום הזה הכוונה היא לחצות היום, כיון שיש ענין דווקא בחצות היום שבו יש זמן של נטיית החמה למערב ותחילת התעוררות הדינים, ולהיפך מחצות הלילה שאז הוא תחילת התעוררות לקראת היום ולכן הוא זמן של התעוררות הרחמים,
ולכן דווקא כנגד המקטרגים שמתעוררים בחצות היום - יש לעשות דברים של כנגד וכגון כניסת נח לתיבה ויציאת מצרים,
משא"כ בברית מילה שהרי יש דין של זריזין מקדימין למצוות [ובמיוחד אצל אברהם] א"כ ודאי שלא המתין לחצות, ולכן אין ה'בעצם היום הזה' שלו דומה לכולם ולכן לא נשנה עם כולם.
וממילא בברית מילה לא נאמר
מידי אביר (22/10/2010)
שפתי חכמים, דברים שם, מתרץ, שאת "בעצם היום הזה" שכתוב אצל אברהם אפשר לפרש בדרך אחרת, שבא לחדש שבאותו יום שנצטווה להימול, נימול. ולכן אין הכרח לפרש שזה בא ללמד שלא פחד מהליצנים וכו'.
לכן לא מנה רש"י את הפסוק באברהם עם הפסוקים האחרים.
ציורים לפרשת שבוע