chiddush logo

שבת...

נכתב על ידי שניאור, 21/1/2016

 

בירושלמי מגילה (פרק ד הלכה א) נאמר, עזרא הסופר התקין שיהיו אופים פת בערבי שבתות, בכדי שתהיה פרוסה מצויה לעניים. ובאגודה (בבא קמא פרק ז סימן קב) כתב, תהא אשה משכמת ואופה בכל ערב שבת. והרמ"א בהגה (סימן רמב סעיף א) כתב בשם המרדכי (ראש השנה), נוהגין ללוש כדי שיעור חלה בבית, לעשות מהם לחמים לבצוע עליהם בשבת ויום טוב, והוא מכבוד שבת ויום טוב, ואין לשנות. והמשנה ברורה (ס"ק ו) כתב, עוד יש בזה טעם כדי לקיים מצות חלה לפי שאיבדה את אדם הראשון שהיה חלתו של עולם שנברא בערב שבת. ובביאור הלכה (סימן רמב סעיף א) כתב, יש לזה רמז בכתוב והיה ביום הששי והכינו את אשר יביאו, את אשר תאפו אפו. משמע שיש לאפות בערב שבת להכין לשבת. וגם בזמן הגמרא היה מנהג קבוע לזה כמו שהביא המגן אברהם. ובעוונותינו הרבים היום התחילו איזה נשים להשבית המנהג ההוא ולוקחין מן האופה ולא עושות טוב שמקטינים בזה כבוד שבת. ובמשנה מסכת שבת (לא:) נאמר, על שלוש עבירות נשים מתות בשעת לידתן, על שאינן זהירות בנדה, בחלה, ובהדלקת הנר.

בכלל מצות כבוד ועונג שבת לעשות בצק שיש בו שיעור חלה, ולאפותו לכבוד שבת, כדי שיוכלו הנשים לקיים מצות הפרשת חלה. ושיעור חלה הוא חמש מאות ועשרים דרהם, שהם אלף וחמש מאות וששים גרם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה