chiddush logo

לטפס בסולם יעקב

נכתב על ידי אביעד חזני, 4/3/2010

 בפרשה אותה נקרא השבת בעז"ה, מספרת לנו התורה על "סולם יעקב". יעקב אבינו בורח מפני עשו אחיו אל לבן- אחי אימו. הוא יוצא מבאר שבע- מקום מגוריו לכיוון חרן. בלילה, מתגלה ליעקב בשנתו מחזה מדהים המכונה "סולם יעקב". יעקב רואה בחלומו סולם המוצב על הארץ, וראשו מגיע עד לשמיים, ומלאכים עולים ויורדים בסולם.
לעיתים, לחלומות ישנה משמעות. ידוע לנו שדרך חלומות דיבר בורא עולם אל חלק מהנביאים. וישנם מצבים בהם הקב"ה מעביר מסר ע"י חלום גם לאדם פשוט.
מפרשים רבים ביארו את החלום אותו יעקב חולם והעניקו לו משמעות ותוכן. ואנו כאן נביא בעז"ה כיוון נוסף להסברת העניין.
יעקב אבינו נמצא בפרשת דרכים מיוחדת במינה. הוא בורח מביתו מפחד מנקמתו של אחיו החפץ במותו, וזאת לאחר שהיה צריך להתחכם כדי להשיג את הברכות מאביו – יצחק. יעקב עוזב את ביתו ומשפחתו ופניו אל העתיד הלא ידוע – בחרן, בנכר. לראשונה בחייו יוצא יעקב את ארץ ישראל – הארץ שהובטחה לו כממשיך דרכם של אברהם ויצחק ועוזב אותה לשנים ארוכות, בלי לדעת מתי יחזור הביתה. יעקב עומד לפני שנים ארוכות ללא קשר לביתו, אף במשמעותם הרוחנית של הדברים. אין נבואה בחו"ל (למעט מקרים נדירים ומיוחדים) והוא הולך לשהות בין אנשים רמאים העובדים לפסלים. יעקב ניצב לקראת תקופה בה יעבוד קשה לפרנסתו ולא יזכה לקבל שכר הולם. יחליפו את הנשים שהבטיחו לו, וגם כשהוא יזכה לקבל אותם הוא יחכה שנים רבות לפרי בטן מרחל.
חייו של יעקב באופן כללי לא היו קלים. המריבות בין בניו, מכירתו של יוסף כשיעקב בטוח שהוא נטרף, הירידה למצרים וכו' וכו' – ליעקב היו חיים קשים...
וכאן, יעקב ניצב בלילה הראשון לפני "חייו העצמאיים". לילה ראשון מחוץ לביתם של הוריו הקדושים יצחק ורבקה, ורגע לפני התחלת המסע הארוך ביותר העומד לפניו – חייו.
ברגע זה, שולח לו בורא עולם מסר חשוב מאין כמותו – את מחזה הסולם. דרך חלום זה משדר לו ה' שלושה עקרונות חשובים מאין כמותם, כדי שייקח אותם צידה לדרכו. לחייו.
א. הסולם מוצב על הקרקע וראשו מגיע השמיימה. במקומות רבים הובא סולם זה כרומז על חייו של האדם. תפקידו של האדם הוא להיות סולם מוצב ארצה, להיות מונח בקרקע ולהתעסק בענייני העולם. אולם ראשו- מקומו בשמיים. תפקידנו הוא לקשר בין שני העולמות. הרוחני והגשמי. להוריד את הרעיונות ה"גדולים" וליישמם במציאות, ואת ה"דברים הקטנים" לקשר למציאות הרוחנית.

ב. "מלאכים אלוקים עולים ויורדים בו". לאדם יש בחייו עליות וירידות, זמנים של הצלחה וזמנים בהם הוא מצליח פחות... ככה החיים בנויים. אומר ה' ליעקב בחלום – גם מלאכים עולים ויורדים בסולם. אין מה לפחד מירידות ועליות, להיפך – זו דרך חיים טבעית ובריאה. (בעז"ה בלי נדר בהזדמנות נרחיב יותר בנושא). החיים בנויים מעליות וירידות. רוחנית, נפשית ופיזית. החוכמה היא להמשיך להתקדם בכל המצבים, להישאר על הסולם, לא להרפות ממנו..

ג. כשיעקב מתעורר מחלומו, הוא אומר נפעם: "אכן יש ה' במקום הזה, ואנוכי לא ידעתי.. אין זה כי אם בית אלוקים, וזה שער השמיים". ה' מעביר ליעקב מסר בחלום. גם מקום סתמי – יכול להיות בית אלוקים. גם שינה רגילה – באפשרותה להיות שער השמיים. "בכל מקום אשר תזכיר את שמי, אבוא אליך וברכתיך" אומר בורא עולם במקום אחר. ביכולת האדם להכניס את ה' לכל מקום בחייו. גם יהודי שנאלץ לצאת מהארץ – יכול למצוא את ה' בכל מקום בו הוא נמצא. שער השמיים נקבע גם על פי מעשינו ורצונותינו, ואנו יכולים לעבוד את ה', להתקרב אליו ולהתקשר איתו מכל מקום.

כמו יעקב, לקחים אלו חשובים אף לחיינו אנו. הידיעה שתפקידו של האדם לקשר בין העולמות – הכרחית היא אף עבורנו. ההשלמה עם הירידות בדרכנו – נותנת לנו עוצמה ומעניקה לנו כוח. הזכירה שביכולתנו להכניס את ה' לכל מקום בחיינו – מועילה היא מאין-כמוה. לפעמים, אנחנו מחפשים את ה' בדברים הגדולים. מפרשיה זו אנו למדים כי את ה' ניתן למצוא בכל מקום בחיינו. בכל מקום פיזי, בכל מקום רוחני ובכל מקום נפשי שאנחנו נמצאים בו. כל מקום יכול להיות שער השמיים ובית אלוקים, סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמיימה – הדבר תלוי אך ורק בנו.

שבת שלום!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע