chiddush logo

חנוכה דוקא לזכר פך השמן ולא לנצחון

נכתב על ידי שמואל, 3/10/2010

למה קבעו חג על נס פך השמן ולא על הניצחון?

 מתוך מעגלי החיים. ניתן לרכוש בטלפון 02-5811133

השחרור מעול היוונים, ביטול הגזירות נגד התורה וחזרת המלכות לישראל הם אירועים בקנה מידה היסטורי שמצדיקים קביעה של חג לדורות. לעומתם, נס פך השמן הוא אירוע נקודתי, מקומי שלכאורה אין לו שום משמעות לטווח רחוק.

ועוד שטומאה הותרה בציבור, והיה אפשר להדליק בשמן טמא, ואם כן מדוע היה צריך לנס ?

 

ויש להבין שבאותה התקופה החוכמה היוונית הלכה והתפשטה בעולם כולו, וכבשה לבבות. ורבים נוספים החלו נוהים אחר התרבות היוונית, מתנהגים בהליכותיה, מתלבשים, מדברים וחושבים כמו יוונים.

השמן הוא זה שרומז לאור החוכמה, לרוח ולתרבות שמהווה את נשמתו של העם. באותם הימים טימאו היוונים את כל השמנים. השפעתם חדרה עמוק אל תוככי המחנה, הרעילה את ההמונים עד שהיה חשש להכחדתה של רוח ישראל מן העולם. עם ישראל, עתידו וייעודו עמד בסכנה גדולה.

אלא שנשאר פך אחד קטן של שמן סגור בחותמו של כהן גדול שלא נגעה בו ידם הטמאה של היוונים. קומץ קטן של אנשים שלא נתנו לרוח יוון להרעיל את מוחם וליבותיהם.

 

אף אלו שנטמאו ונהו אחר היוונים, הגרעין היסודי הפנימי לא נפגמה טהרתו, ואם רק נצליח ללבות את הניצוץ הוא יוכל לשוב ולבעור לאש גדולה שתבער ימים רבים. זה מה שעמד מאחורי המלחמה של המכבים, זה הדבר שבזכותו ניצחו והצליחו להחזיר את עם ישראל לכור מחצבתו, וכל זה השתקף בנס של פך השמן שבעצם מספר לנו במשפט אחד את כל סיפור חנוכה.

 

המהר"ל מוסיף הסבר נוסף: לוּ היינו מנצחים במלחמה בלבד, היו נשמעים קולות שונים (כמו שאפשר לשמוע גם היום), שזוקפים את הניצחון הצבאי האדיר - לזכותנו! , בזכות התושייה והאומץ של צבאנו, בזכות הגאונות הצבאית של יהודה המכבי וכו' וכו', ניצחנו. ושוכחים שאחרי הכול בלי עזרתו של הקב"ה לא היה סיכוי לגבור על מכונת המלחמה הבלתי מנוצחת של היוונים העדיפה בנשק (כולל 'טנקים' של ימי קדם - פילים!) ובכוח צבאי עשרת מונים. כל ההתייחסות אל הניצחון היתה עלולה להפוך חילונית ו'נטולת אלוקים', ובסופו של דבר הניצחון היה של ה...יוונים.

 

לצורך כך היה צורך בנס, שאף אחד לא יוכל להתחמק ולתלות אותו בגורמים טבעיים. אירוע שלכולם יהיה ברור שיד אלוקים חוללה אותו. לשם כך התגלה להם פך אחד קטן של שמן שיזכיר לכולם מי הוא זה שעומד מאחורי כל ההתרחשויות ושבזכותו גם ניצחנו במלחמה.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע