chiddush logo

כיצד לתקן את המעשים?

נכתב על ידי מנדל, 19/9/2010

 

תהליך התשובה הינו תהליך שיש לאדם חלק נכבד בו. אם עם ישראל אומר אל הקב"ה: 'השיבנו ה' אליך- ונשובה', הרי שתשובת הקב"ה לישראל היא: 'שובו אלי- ואשובה אליכם', אתם צריכים לפעול ולתקן מעשיכם ולשוב אלי, ואז גם אני אשוב אליכם. הדבר ניכר בברכות תפילת העמידה, כאשר הנוסח בברכת התשובה שונה לעומת שאר הברכות ששם נכרת הפעולה של הקב"ה- בונה ירושלים, מחיה המתים, רופא חולי עמו ישראל וכו', הרי שבברכת התשובה אנו אמנם פותחים -'השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך', אך סיום החתימה הוא 'ברוך אתה ה' הרוצה בתשובה'- הדבר תלוי בנו והאחריות מוטלת על כתפינו!

אומר המדרש: 'פתחו לי פתח אחד של תשובה כחודה של מחט ואני פותח לכם פתחים שיהיו עגלות וקרוניות נכנסות בו'. כיצד יכול האדם לעבוד על 'פתיחת פתח'? על יצירת שינוי מהותי באישיות שלו?

אם אנו רוצים שיהיה שינוי במעשים שלנו, הרי שיש צורך לעבוד על דברים פנימיים יותר. כלומר, המעשים של האדם הם סך כל הרצונות והשאיפות הפנימיים של האדם. לאדם יש מכלול רחב מאוד של רצונות ונטיות פנימיים- השקלול שלהם מוביל ומוליד מעשים מסוימים. אם כן יש יסוד חשוב לעבוד על הרצונות והשאיפות של האדם.

בעניין של הרצון אין מגבלות, האדם צריך להפעיל את הדמיון ולנסות לרצות בגדול. בתיה בת פרעה, לפי אחד הפירושים שלחה את אתמה- את ידה ממש, על מנת למשות את תיבתו של משה רבנו- אמנם נעשה נס ולא לכל אחד הדבר יעשה, אך רואים את הרצון הגדול שהיה בה- על כן היא נקראת בת י-ה, אצל הקב"ה אין מגבלות ומחסומים ברצונות ובשאיפות.

אמרו חז"ל שאין דבר העומד בפני הרצון. אבל הרי ברור לנו שלעיתים יתכן מצב שבו האדם אנוס ולא יצליח לעשות ולפעול את שמאוד רצה, אונס שאינו תלוי כלל באדם עצמו, אם כן יש אפשרות של דברים העומדים בפני הרצון והדבר לא יגיע לכלל מעשה! אלא שניתן להסביר את העניין 'אין דבר שעומד בפני הרצון'- אין דבר שלא ניתן לרצות אותו, אין דבר שהאדם לא מסוגל לדמיין ולחלום עליו, בפני עצם האפשרות לרצות דברים גדולים- אין כל מחסום.

בכדי להשפיע על המעשים צריך לדעת שהיכולת תלויה ברצון ורואים זאת היטב בצבא שניתן לעשות דברים שלא תיארת לעצמך שתוכל, וההצלחה באה לא רק בגלל כושר גופני- אלא הרבה יותר בגלל הרצון. הרצון של האדם תלוי ברובד עוד יותר גבוה- בדעת. אם האדם יעבוד על תחומי הדעת שלו, הרי שהדבר ישפיע על הרצונות של האדם, הרצון כאמור הוא אינסופי. מתוך כך יושפעו גם מעשיו של האדם.

בהרבה תחומים בחיים אנו משקיעים מאמץ ומחשבה כיצד יש לפעול מהיסוד על מנת להצליח בהם. הדבר נכון שבעתיים בתחום המשמעותי ביותר בחיים- בעבודת ה', תיקון המידות וחזרה בתשובה. לכן, ננסה לקבל על עצמנו לעבוד בצורה מסודרת, מהיסוד, לפחות בתחום אחד משמעותי, לפתוח 'פתח' קטן. ויהי רצון שמתוך פתיחת הפתח כחודה של פתח, הקב"ה יפתח לכל אחד בפרט ולעם ישראל בכלל, פתח גדול של תשובה וקירוב לעבודתו יתברך.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע