chiddush logo

מנהיגות

נכתב על ידי אביעד חזני, 4/3/2010

 בפרשתנו אנו מתחילים לקרוא על התהליך המופלא של יציאת ישראל ממצרים. לאחר 210 שנים ארוכות ואיומות של שיעבוד וסבל במצרים, הגיעה השעה לצאת מעול העבדות. בכל גאולה, חייב לקום מנהיג, ובפרשת שמות למדים אנו על לידתו, צמיחתו ובחירתו של משה רבנו, המנהיג הנערץ, נותן התורה וגואל האומה.
בפרשה אנו קוראים על שלושה מקרים של אלימות בהם משה מתייצב לעזרת הצד הצודק. בתחילה, פוגש משה איש מצרי מכה איש עברי. מחזה זה, הינו מחזה קשה לכל הדעות. משה רואה את בן-אומתו סובל מתחת יד המצרי. משה מחליט להתערב. הוא מכה את המצרי, ומשחרר את היהודי לחופשי. הוא אינו ירא משלטון מצרים ויוצא להגנת בן-עמו.
למחרת, רואה משה שני יהודים רבים ביניהם. משה מבין שזהו מעשה מסוכן. אחדות בתוך העם היא דבר מוכרח, ומריבות פנימיות יסכלו כל ניסיון למהלך של גאולה. משה מעיר בחריפות לאיש המכה: "למה תכה רעך"?
המקרה השלישי המסופר לנו מיד לאחר מכן, הוא כשמשה רואה מריבה שאינה קשורה לאומתו. בשבתו על שפת הבאר רואה משה כיצד הרועים מתעללים בבנות יתרו. משה, שהיה עובר-אורח במקום ולא הייתה לו זיקה לבנות יתרו, אינו מוכן לסבול את חוסר הצדק. הוא מציל את בנות יתרו מיד הרועים ומשקה את צאנם.
למדים אנו מכאן על דמותו של מנהיג. שלושה תכונות יסוד מהותיות חייבות להיות מנת חלקו של כל מנהיג ומשפיע: כבוד לאומי, שמירה על ערכי העם ורצון בצדק.
א.תכונה מוכרחת וחשובה מאין כמוה היא הרגשתו של המנהיג בייחוד של העם אותו הוא מייצג. ההבנה העמוקה כי הינך עומד בראשותו של עם ה', העם הנבחר, אותו עם המיועד להיות אור לגויים וסמל לאומות – מבהירה לך את מקומך. התחושה הזו והידיעה המדהימה הזו – חייבות לשכון בליבו ומוחו של כל מנהיג. שמירה על כבודו וייחודו של עם ה'.
ב. ההבנה של מנהיג יהודי מהי גדולת התפקיד שמוטל עליו, מחדדת בפניו את הצורך בשלמות ואחדות העם שמאחוריו. כוחם של אגודת ענפים גדול לאין ערוך מכוחו של ענף בודד. השמירה על אחדותו ושלמותו של העם מחויבת היא לפני כל תהליך אחר.
ג. חוש צדק ודרישת אמת חייבים הם לשכון באישיותו של מנהיג יהודי. אנו, עם הרואה שליחות בעזרה רוחנית ושמירה על צביונו של העולם – חייבים לזכור אחריות זו. חובה עלינו להרגיש אחריות כלפי כל אדם, חיה, צמח ודומם, ולדרוש את הצדק גם כשאיננו נפגעים מחסרונו.
לאחר שלושה מקרים אלו, מגיע משה למעמד האחרון – מעמד הסנה. מנהיג יהודי חייב להבין שהוא איננו עומד בזכות עצמו. בורא עולם נתן לו את החובה והזכות לעמוד בראשות עם –קודש. חייב הוא לזכור את שליחותו, למלא אותה, ותמיד לזכור את עובדת היותו כפוף למשלח.
נמצאים אנו בתקופה, שלצערנו ישנו משבר מנהיגות חמור בעם. ארבעה דברים אלו צריכים להיות לנגד עיננו כעם, בבואנו לבחון מנהיג: א. הכבוד הלאומי. ב. שמירה על אחדות העם. ג. רצון בדאגה לעולם. ד. הבנה שאנו שליחיו של בורא עולם.

הבנות אלו הינן נצרכות אצל כל מנהיג, ואצל כל אחד ואחד מאיתנו המנהיג את חייו הוא. שבת שלום!

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע