chiddush logo

העבירה החמורה ביותר

נכתב על ידי מנדל, 19/8/2010

"וְכִי יִהְיֶה בְאִישׁ חֵטְא מִשְׁפַּט מָוֶת וְהוּמָת וְתָלִיתָ אֹתוֹ עַל עֵץ. לֹא תָלִין נִבְלָתוֹ עַל הָעֵץ כִּי קָבוֹר תִּקְבְּרֶנּוּ בַּיּוֹם הַהוּא כִּי קִלְלַת אֱלֹקים תָּלוּי וְלֹא תְטַמֵּא אֶת אַדְמָתְךָ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה" (דברים כא, כב). וכך מסביר רש"י את טעם האיסור להשאיר אדם שגזר דינו מוות, תלוי גם בלילה: "זלזולו של מלך הוא, שאדם עשוי בדמות דיוקנו וישראל הם בניו. משל לשני אחים תאומים שהיו דומין זה לזה, אחד נעשה מלך, ואחד נתפס ללסטיות ונתלה, כל הרואה אותו אומר המלך תלוי...".

אדם נברא בצלם אלוקים, כל אדם באשר הוא אדם. עד כדי כך הדבר צריך להיות מבורר אצלנו, עד שאנחנו רואים אדם אנחנו צריכים לראות בו את הקב"ה כביכול. אמנם כאשר יש בזין באותו אדם. הביזיון הוא מצד  מעשיו של האדם עצמו, כאשר האדם תלוי זה בא בעקבות מעשיו וכמובן שלא בגלל דיוקנו של הקב"ה שבו אך אומרת התורה שאין עושים הבריות הבחנה. כאשר הם רואים את אחיו של המלך נראה להם שזהו המלך עצמו, לכן אם מעשיו אינם ראויים הרי שמבחינתם המלך הוא הבעייתי והוא שאינו נוהג כראוי לו.

כאשר רואים אדם שאינו נוהג בין הבריות כראוי, אינו מתנהג בצורה מוסרית הרי שהדבר יוצר בעיה לא רק בגלל האדם עצמו, אלא בגלל הפגיעה בצלם אלוקים שבאדם. עוד לפני שרואים זאת אחרים, צלם אלוקים שבך מתחלל ונפגע כתוצאה מהחטא. ודאי כאשר רואים זאת אנשים אחרים. על עם ישראל שם שמים מופיע ביתר שאת מאשר בשאר העמים. כאשר רואים שאר העמים חוסר צדק ומוסר בעם ישראל יש בכך חילול ה'. אמנם הבעיה בגלל יצר הרע והגשמיות הנתונה גם היא באדם, אך זה יוצר חילול ה' על החלק הנשמתי שבנו. אין זה אומר שישראלי מושחת אין בו צלם אלוקים, ודאי שיש, כל עם ישראל נבראו בצלם וישראל אף על פי שחטא ישראל הוא, אף לעומת הגוי שמתנהג במוסריות. אך צריכים אנו שלא לחטוא לה', לא רק בגלל החטא עצמו אלא בגלל חילול ה' שבדבר. חילול ה' אינו רק מול האומות, אלא כמובן בתוך עם ישראל. מהרמב"ם עולה שחילול ה' הוא העוון החמור ביותר ואילו קידוש ה' הוא המעולה שבמצוות. כאשר אדם עושה כל חטא בפני רבים הרי שהוא מחלל את שם ה' ברבים, ואף אם לא עשה אחת מן העבירות המפורטות, אלא אף אם עשה מעשה שמותר אלא שמקובל כאינו מוסרי, לפי מדרגתו של אותו אדם. כמובן שאדם החובש כיפה לראשו, בין אם רוצה ובין אם לא מייצג הוא ציבור מסוים וכל העיניים נפקחות עליו לראות כיצד הוא מתנהג. ובאמת יהי רצון שנזכה לקיים מצוות, לקדש את שם ה' ושיהיה שם שמים מתאהב על ידינו.

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע