chiddush logo

אצבע אלקים בירידת יוסף למצרים

נכתב על ידי אבי רבינוביץ, 18/8/2010

"לא אתם שלחתם אותי הנה כי האלקים" (מה, ח)

יוסף אומר לאחים שה' הוא שהביא לכך שיגיע למצרים. ייתכן שהוא אמר זאת רק כדי לנחם אותם, אבל נראה שזו האמת. על אף שלא מוזכר בפסוקים שה' דיבר אל יוסף, בכל זאת, בסיפור יוסף פעלה ההשגחה בצורה בולטת. אנו רואים זאת כמה פעמים.

א) חלומותיו של יוסף התגשמו, וזה מראה שהם ניתנו לו כנבואה.

ב) ה' הצליח כל מה שעשה יוסף בבית פוטיפר, כמו שכתוב "ויהי ה' את יוסף ויהי איש מצליח" (לט, ב), וכן: "ויברך ה' את בית המצרי בגלל יוסף" (לט, ה).

ג) ה' הצליח כל מה שעשה יוסף בבית הסוהר, כמו שכתוב "ויהי ה' את יוסף ויט אליו חסד" (לט, כא) וכן: "ואשר הוא עושה ה' מצליח" (לט, כג).

ד) שר המשקים ושר האופים קיבלו את חלומותיהם הנבואיים לא בתור נבואה,  אלא כדי לעזור לבנות את המוניטין של יוסף, להביא אותו לידיעת פרעה לעת הצורך.

אולם, היו גם כמה מהלכים במכירת יוסף, דווקא בשלבים המוקדמים, שבהם הייתה מעורבת אצבע אלקים בצורה נסתרת יותר. להלן מספר דוגמאות למהלכים כאלה:

א) כתוב: "וימצָאֵהו איש והִנֵּה תֹעה בשדה" (לז, טו). לפי רש"י, היה זה המלאך גבריאל. לולא פגש בו, לא היה מגיע לאחיו. אצבע אלקים גרמה לכך שיוסף ייפגש עם אחיו.

ב) לאחר שהשליכו את יוסף לבור, ראובן עזב את אחיו, כנראה כדי לפעול להצלת יוסף ללא ידיעת אחיו (או כפי שרש"י לז, כט, מפרש, שהגיע יומו לשמש אות אביו, או שעסוק היה בשקו ובתעניתו על חטאו). בינתיים נמכר יוסף לישמעאלים. רק אחר כך כתוב: "וַיָּשׁב ראובן אל הבור והנה אין יוסף בבור" (לז, כט). אילולא הייתה עוברת אורחת הישמעאלים בדיוק באותו זמן שראובן לא היה במקום, היו האחים משאירים את יוסף בבור ועוזבים את המקום, וראובן (ואולי גם יהודה) היה חוזר ומציל אותו. אך מה' יצא הדבר, שאורחת ישמעאלים עברה דווקא כשראובן לא היה שם. דבר זה רמוז בצירוף המילים "וישאו עיניהם ויראו והנה אֹרְחַת ישמעאלים באה" (לז, כה) המופיע פעמים רבות בתורה לגבי מאורע שקורה על ידי השגחה מיוחדת מלמעלה. כך הוא לגבי ביקור המלאכים אצל אברהם: "וישא עיניו וירא והנה שלשה אנשים נצבים עליו" (יח, ב), ובעקידת יצחק: "וישא אברהם את עיניו וירא והנה איל אחר נאחז בסבך" (כב, יג). ייתכן ש"וישא עיניו" משמעותו "נשא עיניו לה'", בתפילה, ואח"כ "ראה".

לסיכום, יד ה' היתה מעורבת לכל אורך הדרך במעשה מכירת יוסף.

אבל אין זה מוריד את האשמה מן האחים, כמו שנאמר: "בדרך שאדם רוצה ללכת, מוליכין אותו" (מכות י ע"ב). מן השמים נגזר שיוסף ואחיו היו צריכים להגיע למצרים, אבל דרך הגעתם לא נקבעה מראש. אילו האחים היו מרגישים ביד ה' בחלומות יוסף, היתה יד ה' מוליכה אותם אחרת. אילו יוסף היה מתחשב באחיו יותר, ואילו הם היו מתגברים על השנאה והקנאה, היו מגיעים למצרים בצורה אחרת, ואולי היו מונעים את רוב השיעבוד במצרים לאחר מכן. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע