chiddush logo

ליקוטי - אור - בפרשה - נח

נכתב על ידי עצה בפרשה, 24/10/2014

 בס"ד                                                 ערש"ק                                                             ל'  בתשרי  התשע"ה

 

                     ליקוטי - אור - בפרשה - נח

 

"אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו אֶת האלקים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ"(ו, ט)

 

ביארנו בפרשה הקודמת בעניין בחירה החופשית שיש לאדם וחשיבות חקיקת האמת והאמונה בתוך לבנו כי על

ידי כך זוכים לזָכות ולטהרת הלב שכן משם נמשכים כל הפעולות של הגוף. ודע, שברגע שאדם לא יחזק את לבו

ביסוד זה ע"י מחשבות טובות, מיד ייכנסו מחשבות זרות בלבו והתוצאות יהיו בהתאם, כי ע"פ תוקף המחשבות

שיצייר בלבו כך יימשכו איברי הגוף עד לביצוע המעשה, ובזה פוגם בגופו ובכל העולם כולו. ונראה להסביר אולי

כי זה הגורם שהביא להידרדרות במעשיהם של בני האדם במשך עשר דורות היינו מהאדם הראשון ועד לדורו

של נֹח, היינו שהיצר השקיעם חזק מאוד בתאוות הגוף והמידות הרעות, ובפרט בתאוות הניאוף שהיא הקשה

ביותר, שכן שורשהּ על ידי הרהורים רעים שמהם נמשכים כל התאוות והמידות הרעות, רחמנא ליצלן.

 

וזה שנאמר(שם, ה)"רבה רעת האדם בארץ וכל יצר מחשבות לבו רק רע" וגו''לִבו' דייקא ולא מוחו כי אע"פ

שהמחשבה באה מהמוח, אולם אם לא ייתן לה תוקף היינו יפתחה בלבו על ידי רגשותיו היא לא תשיג את יעדה.

לפיכך, המעשה לבסוף ייגזר בהתאם לחישוק של המחשבה בלבו, וכאשר נותנים תוקף למחשבות הרעות אזי

המעשים יהיו בהתאם. ומכיוון שמחשבות לב האדם היו רק רע, כאמור לעיל, הגיע לשפל שכבר לא היה ניתן

לסובלו עד כדי סכנה לקיום העולם כי השחיתו את הארץ על ידי גילוי עריות ועבודה זרה(סהנדרין נז:), ולא נחתם

דינם אלא על ידי הגזל(שם קח:), שנאמר (בראשית ו, י"ג): "קץ כל בשר בא לפני", וכמו ושדרשו חז"ל(תנחומא פ"ו, יב):

בעוון זימה אנדרלמוסיה באה לעולם וספה הטובים והרעים, ה' יצילנו.

 

אך מכל בני האדם אשר הלכו בדרך הקלוקלת, כאמור, היה איש צדיק ותמים בדורותיו ששמו נֹח, אשר 'מצא חן

בעיני ה', ולכן נבחר להמשיך את זרע האדם על פני האדמה, על ידי עשיית תיבה אשר תגן בעדו ובעד משפחתו

מפני מי המבול שיימחו את העולם. והנה מובא במדרש(בר"ר ל, ז): שנוח בנה את התיבה במשך 120 שנה ואנשי

דורו אמרו לו: למה כך? וענה להם: כך אמר אדון עולם שיביא מי מבול על העולם והם לא האמינו לו ואף ביזו

אותו. ומכוון שלא עלה בידם לעשות תשובה במשך זמן כה רב ואף לא בעת שהתחיל המבול שהרי ה' יתברך 

ברחמיו הרבים הוריד תחילה גשם שמא יחזרו בתשובה, ומשלא בחרו לעשות תשובה נבקעו מעיינות תהומות

רבה ונפתחו ארובות השמים והגשם נעשה למי מבול רותחין ששטפו ומיחו את העולם, כי על הכול ה' הטוב

מאריך אפו חוץ מן הזנות. וזה בחינת: מידה כנגד מידה, כמו שדרשו חז"ל(בר"ר, פל"א): כי היו שטופים בזימה

וגזל נימוחו מן העולם. שכן, זה כלל גדול בהנהגת ה' את עולמו היינו תוצאות חייו של האדם הם כפרי מעלליו.

 

ויש להבין, מהו אותו 'חן' שהיה בנח שבזכותו ניצל והציל את משפחתו, וכן למה כפל את שמו 'אלה תולדות נח

נח' שהלא היה מספיק פעם אחת. ובשביל להבין זאת, נקדים את המובא במדרש(תנחומא ג): יתברך שמו של מלך

מלכי המלכים הקב"ה, שבחר בישראל משבעים אומות וכו', ונתן לנו את התורה בכתב רישומו ברמז צפונות

וסתומות, ופירושם בתורה שבע"פ, וגילה אותם לישראל וכו' ותורה שבע"פ הרבה ותורה שבכתב מעט, וכו',

ע"ש. ולכאורה לא ברור למה בחר המדרש למקם את דברים אלו בהרחבה רבה(ע"ש) דווקא בפרשתנו, שהרי

ידוע שטרם ניתנה לנו התורה. אומנם האדם הראשון קיים את התורה כולה, כידוע, אך היה מצווה רק בשש

מצוות ורק לאחר המבול נוספה עוד מצווה אחת(איסור אכילת אבר מן החי) והם נקראים שבע מצווות בני נוח

שעליהם היו מצווים לפני קבלת התורה שעיקרם הם: איסור עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים, שהם גם

היסוד של עשרת הדברות שכן איסורים חמורים אלו הם בגדר ייהרג ובל יעבור.

 

ועל פי זה נראה לומר אולי בסייעתא דשמיא שמדרש זה רצה לרמוז שבני האדם בדור המבול לא בחרו לעסוק

בתכלית שלשמה הם נבראו שהרי האדם נברא לעסוק בתורה ולקיים את המצוות, ואע"פ שעדיין לא היו מצווים

לקיים תרי"ג מצוות בכל זאת חטאו ועברו על רוב מצוות בני נוח, כמו שדרשו חז"ל(בר"ר לא, ו)'כי מלאה הארץ

חמס' - זה עבודת כוכבים, גילוי עריות ושפיכות דמים. לעומתם, נֹח בחר לעלות ולהתעלות בעבודת ה' ועמל

התורה עד כדי השגת ב' התורות היינו: התורה שבכתב והתורה שבע"פ כי אי אפשר להבין את התורה שבכתב

שנקראת צופן ללא התורה שבע"פ שהיא קוד הצופן להבינהּ(ובע"ה נרחיב בדבר בפ' בהר, ויקרא) ועל ידי כך

קיים את כל המצוות, קלה כבחמורה אע"פ שלא היה מצווה. ואם תקשה לשאול: ומנין שלמד תורה? שהלא טרם

קיבלנו את התורה! אבל כתוב בהמשך הפרשה(בראשית ז, ב)"מכל הבהמה הטהורה תקח לך" גו'(להכניסם

לתיבה) שהרי מהיכן ידע להבדיל בין הבהמה הטהורה לבין אשר איננה טהורה! אלא שידע זאת רק על ידי

עמלו בתורה, כמובא במדרש (בר"ר פכ"ו) וכן פירש רש"י ז"ל, ע"ש.

 

ובזכות יגיעה זו שעמל בתורה כנ"ל התחזקה אמונתו בקב"ה ובתורתו הקדושה, בבחינת: 'יגעת מצאת תאמין',

ובזאת מצא חן בעיני ה' יתברך, כמו שאמרו חז"ל(עירובין נד): התורה מעלה חן על לומדיה, שנאמר: "אַיֶּלֶת אֲהָבִים

ויעלת חן"(משלי ה:). וכל זה העניין רמוז גם בשמו כי נח אותיות חן. וזה שנאמר: 'אלה תולדות נח נח' רמז לכך

שהתולדות שלו הם המעשים הטובים שעשה היינו השגת התורה בשלמותּ כנ"ל לעומת אנשי דורו שאפילו ז'

מצוות בני נוח לא קיימו, כמוסבר לעיל. וזה שחזר וכפל 'נח נח' רמז לכך ש'נח' האחד כנגד התורה שבכתב,

ו'נח' השני כנגד התורה שבע"פ שהם בחינת חן חן על לומדיה, כנ"ל. ובזכות קיום התורה הגיע להיות איש צדיק

ותמים בדורותיו והיה דבוק בה' יתברך, והיא היא שעמדה לו ולמשפחתו כתריס בפני הפורענות ובזכות זאת

ניצלו ממי המבול, כמו שאמרו חז"ל(סוטה כא)התורה מגנה ומצלה.

 

לפיכך, אפשר גם להסביר את החילוק בין רז"ל: יש שדורשים אותו(את נֹח) לשבח ויש דורשי אותו לגנאי. אפשר

להבין את השבח שהרי ניצל בזכות תורתו כנ"ל, אבל גנאי למה? אפשר לומר אולי שאם היה מפיצה ברבים אולי

בני דורו היו שבים מחטאם, וממילא היה לו קל יותר לבקש עליהם זכות ולהתפלל עליהם שיינצלו מהמבול. וזה

שנאמר: 'את האלוקים התהלך נֹח' היינו התבודד בעמלו עם ה' יתברך יותר מאשר עם בני דורו. נמצא, כי בני

האדם ותיקונם תלויים בצדיקי הדור, ובפרט בצדיק יסוד עולם כי ממנו מושתת העולם כי כולם כלולים בו, כידוע,

כי הוא שומר את ברית הקודש בתכלית. וזה שדרשו חז"ל(בר"ר ל, א): שנוח היה צדיק יסוד עולם, היינו היה אפשר

ביכולתו לתקן את בני דורו ולהחזירם למוטב כנ"ל, אך מכיוון שלא עלה בידו יש שדורשים אותו לגנאי.   

 

וזה שצווה הקב"ה את נח לעשות תיבה דיייקא בשביל להינצל מהמבול כי התיבה רומזת על התורה, כמו שדרשו

חז"ל(בר"ר לא, ח): כשם שניתנה תורה בלשון הקודש, כך העולם נברא בלשון הקודש - שהלשון הזה נופל על לשון

הזה, רצה לרמוז שלשון תיבה שהיא גם מילה נופלת על לשון תיבה ממש שעשה נח, היינו בזכות עמלו בתורה

שכולה מילים של לשון הקודש מצא חן בעיני ה', כאמור, ועל ידי התיבה הציל את עצמו ומשפחתו ואת העולם

כולו שהרי ממנו וזרעו אחריו הופצו בני האדם לאחר המבול. מה שהביא לבסוף לקבלת התורה וציווי הלימוד

בה יומם ולילה, כמו שכתוב(יהושע א, ח)"וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה", ועל ידי זה נברא העולם כבתחילה היינו בלשון

הקודש שהיא כולה מורכבת מתיבות קודש. שכן ידוע, שרק בזכות שהאדם הוגה במילים שבתורה יומם ולילה

יש זכות קיום לעולם.  

 

וזה שכתוב(בראשית ו, יד)"עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר קִנִּים תַּעֲשֶׂה אֶת הַתֵּבָה וְכָפַרְתָּ" וגו' 'עשה לך' דייקא היינו

בלשון נסתר רמז שכל אחד ואחד צריך לעשות לעצמו 'תיבת נח' על ידי עמל התורה כנ"ל, וזה שנרמז במילה

'תבת' שהיא ראשי תיבות: תורה בכתב תורה שבע"פ(ב' ת"ת - ב' תורות שהם חד הוא כנ"ל). וזה: 'עצי' רמז

לתורה שנותנת חיים לאדם בעולם הזה ובבא, כמו שכתוב(משלי ג)"עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ"וזה: 'קינים'

אל תקרא קִינִים אלא קִניָינִים, רצה לומר שצריך להשיג את ב' התורות האלו ברמת קניין תורה שלא יאבד, ובכך

התורה שהיא בבחינת תיבה כנ"ל והיא שתכפר ותגן עליו מכל מיני פורענויות שלא יהיו, מבית ומחוץ. ודע, שזה

קניין התורה שהוא בחינת תיבה כנ"ל מטהר את האדם מכל תאוות הגוף והמידות הרעות שמביאות נגעים לגופו,

כמו שדרשו חז"ל(בר"ר לא, ט): מה הקן(בבחינת קניין) הזה מטהר את המצורע, אף תיבתך מטהרתך, היינו גם אם

אדם בחר לסטות מהדרך הישר עד שלא תמו חטאים מן הארץ בחינת דור המבול, אבינו מלכנו רוצה שישוב

ויעשה תשובה, וזאת על ידי עמל התורה כי האור שבה מחזירו למוטב ומטהר אותו מכל נגעו הרעים. ובזאת

ימצא חן בעיני אלוקים ואדם, וזכות התורה תכפר ותגן בעדו ובעד ביתו מכל מני פורענויות מבית ומחוץ.

 

אבל באמת יש לומר שלא כל אחד יכול לעמול בתורה ולהשיג את ב' הקניינים כנ"ל בשלמות כי הדבר קשה מאוד.

ובפרט בדורונו שנקרא דור 'עקבתא דמשיחא' בו המתירנות פרצה גבולות וקיימת סכנה גדולה מאוד מאוד לבוא

לידי הרהורים רעים שהם שורש כל התאוות והמידות הרעות כנ"ל, כי בהתגבר החומר על הרוח תחסר הדעת,

ואפשר לפעמים עד כדי מחלת שיגעון, רחמן ליצלן. שהרי זה הגורם לאדם שלא יידע להבחין בין טוב ורע כי

הכול תלוי בדעת, כמו שדרשו חז"ל: "דעת קנית מה חסרת דעת חסרת מה קנית", וזה חסרון הדעת הוא

בחינת גלות הדעת שבנפש האדם כי אין לנפש מנוח בגוף האדם ללא דעת התורה.  

 

ואפשר אולי לומר שמעשה 'תיבת נח' בא לרמוז ולתת עצה ולקח לדורות ובפרט בדורנו, כדת מה לעשות בעת

הגלות הזאת, ואיך יינצלו מהמבול שישטוף את הדור האחרון כדי שלא יהיה כדור המבול שהיה פרוץ בעריות.

ונקדים את דברי הזוהר הקדוש(פ' נשא קכ"ד)'ובגין דא יפקון מן גלותא ברחמי', היינו בזכות לימוד וגריסת ספר

הזוהר ייצאו מהגלות ברחמים היינו מגלות הכלל של ישראל שתלויה בגלות הפרט של כל אחד מישראל שהיא

בחינת גלות הדעת כנ"ל. כי על ידי לימוד וגריסת הזוהר ואפילו רק שמיעת שיעורים על ידי צדיקי אמת בזוהר

הקדוש ובספרי הקבלה המבארים אותו כמו עץ חיים ושער הכוונות, מטהרים ומזככים את נפש האדם מאותם

התאוות והמידות הרעות לאין שיעור, ובכך האדם קונה לעצמו דעת שתאיר ותרחיב דעתו בתורה הקדושה.

  

ובשביל להמחיש זאת, אספר מעשה שסיפר הרב המקובל בניהו שמואלי שליט"א ראש ישיבת המקובלים

"נהר השלום" בירושלים ששמע מפי מו"ר הגאון הגדול המקובל האלוקי - מרדכי שרעבי זצוק"ל, שסיפר כך:

כאשר למדנו באחד ממוצאי שבתות בלימוד הספר הקדוש "ראשית חכמה", שראה לרבי יצחק כהן זצ"ל בחלום,

שכידוע רבי יצחק היה אחד מהחכמים בשכונתנו, והיה חסיד וצדיק ירא שמים וגריס באורייתא תדירא, ובנו

שהכרנו היה ג"כ תלמיד חכם גדול למד בישיבת "פורת יוסף". רבי יצחק בסוף ימיו היה בא ללמוד אצל מורינו

ורבינו והיה יושב בשיעורים של עץ חיים ושער הכוונות, אבל מכיוון שלא עסק בתורה הח"ן(חכמת נסתר), ורק

עתה בעת זקנותו בא, היה רק שומע, והיה אומר עוד קצת ואני אתחיל להבין, וכך ישב שנתיים וחצי, ואח"כ נפטר

לחיי העולם הבא. ובא בחלום למו"ר, והרב שאל אותו בחלום, רבי יצחק מה המצב למעלה, ואמר לו כבוד הרב,

דע לך שכל מה שזכיתי ללמוד כל ימי חיי ולסגל תורה ומצוות ומעשים טובים, לא עזר לי בשמים כמו השנתיים

וחצי שישבתי לשמוע תורת הסוד בלי להבין, אין לתאר ולשער מעלת הלימוד הזה כאן בעולם העליון, וזה מה

שעזר לי יותר מכל מה שעשיתי כל ימי חיי. ואח"כ שאל אותו הרב מתי תבא הגאולה, ואמר לו קרוב ולא קרוב,

כלומר אם ילמדו זוה"ק וסודות התורה הגאולה קרובה מאוד ותהיה ברחמים. ועוד סיפר, שהגאון הגדול מו"ר

חכם בן ציון אבא שאול זצוק"ל שהיה נותן עצה לתלמידיו: לגרוס בכל יום ויום כמה דפים בזוה"ק כדי שיבינו

טוב לימוד הגפ"ת(גמרא פירושי רש"י ותוספות) וכן היה שנפתח לבם בתורה. ואפילו ילדים בתלמוד תורה

שהתקשו בלימודם, ראו ממש ישועות ע"י שגרסו בזוהר הקדוש ואע"פ שלא הבינו.

 

זה שכתוב בפרשה: "צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה - וּפֶתַח הַתֵּבָה בְּצִדָּהּ" ואפשר אולי שרמז שיש ללמוד או לגרוס כנ"ל

את הזוהר הקדוש ביחד עם ב' התורות שהם חד הוא כנ"ל. שכן אל תקרא 'צֹהַר' אלא 'זֹהָר' רמז לזוהר הקדוש

שכתב התנא האלקי רשב"י הקדוש שהוא זוהר ומאיר בחשכה כצהרים, וזה בחינת לשון נופל על לשון, ועוד

בהתחלף האות צ' באות ז' שהם מאותם קבוצת אותיות זשצר"ץ. וחז"ל דרשו ב' פירושים למילה 'צֹּהר' יש

אומרים חלון ויש אומרים אבן טובה המאירה להם(רש"י שם). ונראה לומר שהטעם לשני הפירושים יובן על פי

המדרש(שוחר טוב תהלים יט): כשהיה משה בהר ארבעים יום וארבעים לילה, לא היה יודע מתי יום ומתי לילה, רק

על ידי זה כשהיה לומד תורה שבכתב - היה יודע שהוא יום, וכשלמד תורה שבעל פה - היה יודע שהוא לילה.

 

היינו החילוק בן החלון לבן האבן טובה שמאירה בלילה הוא שדרך החלון נכנס אור יום מהשמים וזה בחינת:

התורה שבכתב שניתנה לנו משמים ונלמדת ביום בו יש אור השמש, ואילו אבן טובה שמאירה בלילה היא בחינת:

התורה שבע"פ שקשה כאבן, כמו שדרשו חז"ל(תנחומא ג): לא כתב הקב"ה בתורהלמען הדברים האלה וכו' אלא

ע"פ הדבריםוזו היא תורה שבע"פשהיא קשה ללמוד ויש בה צער גדול שהוא משולה לחושך וכו', ע"ש. ולכן

היא גם נלמדת בלילה כנ"ל כי כל ההוגה בה בלילה רואה אור גדול. נמצא, שמעשה 'תיבת נח' רומז על התורה

הקדושה וגם  הזוהר הקדוש שהם בחינת אור כנ"ל, וכמו שכתוב: 'ותורה אור'(משלי ו:). וזה האור נמצא 'בצִדהּ'

היינו 'לא בשמים היא' אלא כאן אצלנו, כמו שאמרו חז"ל(יומא ב)'תורה מונחת בקרן זווית וכל הרוצה ליטול

יבוא וייטול'. ה' יתברך הטוב לכל, יזכנו לעסוק בתורתו הקדושה וגם לגרוס ולשמוע שיעורי תורה בזוהר הקדוש,

בבחינת (קהלת ז)בזה וגם מזה אל תנח את ידך, כי כך ודאי ייפתח לבנו ללימוד התורה באמת כדי להשיג קניין

תורה שלא יאבד כנ"ל, ועל ידי זה נינצל ונישמר ממי המבול של הרהורים רעים שמהם נמשכים כל תאוות הגוף

והמידות רעות, ועל ידי זה נזכה גם לדעת שלם בתורה, וממילא גם נצא מהגלות של כלל ישראל ברחמים גדולים,

אכי"ר.

 

          פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

 

מי שמשבר תאווה זו של ניאוף, אזי בקל יכול לשבר כל התאוות, ועל כן הוא התיקון הכללי. וכל אחד ואחד, לפי

ריחוקו מהתאווה הזאת, כן הוא קרוב להתגלות התורה, וכן להפך חס ושלום. על כן קודם שיזכה אדם להתגלות

התורה, הוא צריך לבוא בניסיון בצרוף בתוך התאווה הנ"ל, שהוא עיקר הניסיון והצרוף כנ"ל, וכשיעמוד בניסיון

וישבר הקליפה שקדמה לפרי, יזכה לפרי, שהיינו להתגלות התורה וכנ"ל(סימן ברית, אות מ).

 

 

                                                         "נר ה' נשמת אדם "

  מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמאר בן תמו ז"לנלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

               ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"הנלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

                       ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"לנלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה

                                      ולע"נ יעקב(ינקי) לוי בן גיטה, נלב"ע בכ"ד בשבט התשע"ד, תנצב"ה              

                                             ולע"נ ז'נט זוהרה בת עליזהנלב"ע בי"ד באדר ב' התשע"ד, תנצב"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע