ספר הזוהר הקדוש ואיך מבטלים יסורים וניסיונות- לא הם ולא שכרם
נכתב על ידי אביהו ח, 27/10/2025
*"היום בתניא"*
ד' חשון
תניא "אגרת הקדש"
פרק כ"ו
שנה פשוטה
?
*ציטוט מדברי ה"רעיא מהימנא":*
בקטע הפתיחה לפרק כו, מופיע ציטוט מדברי אליהו המובאים ב"רעיא מהימנא" (= קטעים בספר הזהר שכתבו רשב"י המיוחסים למשה רבנו) שבפרשת נשא:
בתחילה, בפנותו לרשב"י, מתייחס אליהו למהות ספרו ספר הזוהר, ולמעלת לימודו לקראת הגאולה העתידה.
ובהמשך, הוא מדבר אודות המקורות שמהם נמשכת פרנסתם של ישראל: כפי שהדבר נעשה כיום (בזמן ש"עץ הדעת" שולט בעולם), וכפי שיהיה בימות המשיח (בזמן ש"עץ החיים" ישלוט בעולם) - כשבדבריו הוא מתייחס, הן לתלמידי החכמים ולעמי הארץ מישראל, והן ל"ערב רב" שהצטרפו לישראל (אלא שבמהותם הפנימית הם נשארו שונים מהם).
...
*הרקע לדברי הרעיא מהימנא:*
נציין, שלפני הקטע המצוטט באגרת, מבואר ב"רעיא מהימנא": שלקראת הגאולה יעמיד הקב"ה את ישראל בנסיון, שבו ועל ידו "יתבררו ויתלבנו ויצורפו (=ויזדככו) רבים" העומדים בנסיון שהם מהצד הטוב (=מישראל). ולאידך, "והרשיעו רשעים" שהם מהצד הרע (=מהערב רב), ויתקים בהם "ואל אדמת ישראל לא יבואו". וכן: לעומת הרשעים (שלא יבינו את עיכוב הגאולה), הרי ש"המשכילים יבינו" שכן הם מצד ה"בינה" שהיא עץ החיים.
והרעיא מהימנא מוסיף ומבהיר: שעל "המשכילים יבינו" נאמר גם הפסוק "והמשכילים יזהירו כזהר הרקיע" ( משפט המביע את מעלת ספר הזהר והעוסקים בלימודו).
...
*לומדי הזוהר, לא יועמדו בנסיון:*
כדברי אליהו לרשב"י ברעיא מהימנא: אלו הלומדים את החיבור (=הספר) שלך (ספר הזהר), לא יצטרכו לעמוד בנסיון הנ"ל (שנועד לגלות את זהותו של כל אחד ואחד).
שכן, לאחר הזיכוך שלימוד פנימיות התורה פועל באדם והדבקות בה' שהוא מגיע אליה עם לימודו זה, אין הוא זקוק ל"נסיון" שיברר לאן הוא משתיך.
...
*הבנת דברי הרעיא מהימנא כפי שנראית בהשקפה ראשונה:*
יש שהבינו מתוך דברי הרעיא מהימנא (המוזכרים בתחילת הפרק), "שלימוד (בתורה בעניני ודיני) איסור והיתר וסדר טהרות, הוא מאילנא (= מעץ הדעת) שיש בו טוב ורע" (ואינו תוכן הנמשך מ"עץ החיים").
את ההבנה הזו מיחס רבנו "לחסידי (או חסירי) מדע" - הבנה שניתן להגיע אליה ב"השקפה ראשונה", בלימוד שטחי ומוטעה.
לאורך הקטע השני של הפרק, דוחה רבנו את השקפתם - שכן, את כל חלקי התורה ללא כל יוצא מהכלל, יש לראות כחלק בלתי נפרד מ"עץ החיים". ונצין, שבהמשך, בקטע השלישי שבפרק, תבואר המשמעות הנכונה של המשפט (מרעיא מהימנא) האומר ש"אילנא דטוב ורע דאיהו איסור והיתר".
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/536065
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
*"היום בתניא"*
ה' חשון
תניא "אגרת הקדש"
פרק כ"ו (המשך הקטע השני)
שנה פשוטה
?
*עצם ההשקפה תמוהה:*
בנוסף לטעות (של חסרי המדע) בהבנת דברי ה"רעיא מהימנא". הנה, עצם ההשקפה שלימוד ה"גליא שבתורה" אינה מבחינת "עץ החיים" תמוהה ומפליאה ביותר.
השקפה זו, סותרת את כל הבאורים בדרך הפשט של הכתובים ומדרשי חז"ל, שמהם עולה "שכל התורה הנגלית לנו ולבנינו ( הכוללת גם את כל ההלכות בענינים גשמיים)
נקראת עץ חיים למחזיקים בה ולא ספר הזהר בלבד" (שהוא פנימיות התורה).
ואף שלשני חלקי התורה, לנגלה שבתורה ולפנימיות התורה, לכל אחד מהם מעלות האופיניות לו. הנה, שניהם נכללים במסגרת של "עץ החיים".
...
*לימוד הדינים נעלה מהתפילה:*
כמובא בגמרא, שכל מי שתורתו אומנותו כרשב"י וחבריו, אין הם מפסיקים מלימודם לתפילה (שכן, עבודתם בתורה נעלית מהעבודה שבתפילה).
וכידוע, התפילה תוקנה "על פי סודות הזהר ויחודים עליונים" הידועים ליחידי סגולה כרשב"י וחבריו.
והנה, לפי ההשקפה שהלכות איסור והיתר (מאכלות אסורות) ודיני ממונות מקורם הוא ב"עץ הדעת טוב ורע" (שהוא קליפת נוגה). הרי שלא ניתן להבין, כיצד לימודו של מי ש"תורתו אומנותו" ידחה את התפילה!
...
*"ועוד יש להפליא הפלא ופלא:*
בסוף הקטע השני שבאגרת כ"ו: לאחר שלילת דעת "חסירי המדע" שהנגלא שבתורה אינו בגדר "עץ חיים", שולל רבנו פרט נוסף בהשקפתם.
"חסירי המדע", גם סוברים שהנאמר ברעיא מהימנא ש"אילנא דטוב ורע דאיהו איסור והיתר טומאה וטהרה לא ישלטו על ישראל", מביע בין השאר, שלימוד ההלכות הללו יתבטל בזמן הגאולה העתידה.
השקפה זו לגמרי לא מובנת: וכי איך אפשר יהיה לשחוט קרבנות או חולין מבלי ידיעת הלכות שחיטה בסיסיות, כדוגמת דיני "דרסה וחלדה ושהיה" הפוסלים את השחיטה. וכן, מבלי לדעת את הלכות הסכין הפגומה שאסור לשחוט בה (הלכות שכל שוחט מקצועי חיב להכירם).
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובינהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)



