הסבר על המושג הקבלי ספירות
נכתב על ידי אביהו ח, 29/6/2025
*"היום בתניא"*
א' תמוז
"שער היחוד והאמונה"
פרק י'
שנה פשוטה
?
*הספירות נמשלו לאורות:*
חכמי האמת המשילו את הספירות ל"אורות", ובזה איפשרו לנו להבין קצת את ענין היחוד של הקב"ה עם מידותיו (למרות שבאופן כללי זה נושא הקשור באמונה, כמבואר בסוף הפרק הקודם).
המשל: אור השמש אינו נמצא רק בחלל העולם (מחוץ לשמש), אלא גם (ואף ביתר שאת) בשמש עצמה. אלא, שבהיות אור השמש במקורו בגוף כדור השמש. מאוחד הוא עם גוף השמש, עד כדי כך שאין הוא נראה כ"מציאות" לעצמו כלל. ואין הוא יכול להיות מוגדר שם בשם נפרד (של אור), כיון ששם קים רק "עצם אחד", גוף המאור.
והנמשל: "כדברים האלה ממש" ( המאפינים את היחוד של אור השמש עם המאור, כשהוא נמצא בתוכו), "ועוד יותר מזה": יש לראות את היחוד של הספירות שבאצילות עם "מהותו ועצמותו המתלבש בתוכם ומתיחד עימהם בתכלית היחוד".
...
*הקב"ה ושמותיו:*
נזכיר, שבגילוי המידות ניתן להבחין: בין המצב שבו מתעוררת המידה עוד לפני פעולתה בפועל, שאז היא בגדר של מידה סתם. ובין מצבה של המידה כשהיא בפעולתה, שאז היא בגדר של "שם" - כך זה באופן כללי, וכך יש גם לראות את שבעים שמותיו של הקב"ה (וכפי שאמר הקב"ה למשה "שמי אתה מבקש לידע, לפי מעשי אני נקרא") - וצריך איפוא להבין, השמות הללו של הקב"ה בפי מי הוא נקרא בהם?
...
*התייחסות הקב"ה לשמותיו:*
נקדים, שכאשר האדם רוצה להפנות את תשומת לב חברו אליו, הוא עושה זאת בקריאת שמו (מה שאין כן כשהוא פונה לעצמו, הוא עושה זאת ישירות).
וכן גם מצינו בהקב"ה, כשהוא פונה אל כל מיני אנשים, פניתו אליהם משולבת בקריאת שמם. כגון "ויקרא אלקים אל האדם ויאמר לו איכה", "ויקרא אל משה וגו'".
אבל כשהקב"ה פונה לעצמו, כגון "ויאמר ה' אל לבו (לא אוסיף עוד לקלל את האדמה בעבור האדם)". הרי שאין הוא פונה לשמו "רחום" "חנון" וכדומה, אלא לעצמו - שכן, בשם פונים אל הזולת. ואילו הקב"ה ומידותיו אחד הם, גם כאשר המידות מתגלות בפועל והן מוגדרות כ"שמות".
יוצא איפוא, שהפניה אל שמות הבורא נעשה על ידי הנבראים בלבד - אולם, יש להדגיש: היות שגם שמו של הקב"ה אינו איזו מציאות הנפרדת מעצמותו יתברך. יודע איפוא כל נברא, שבפנותו אל שמות הבורא, הוא פונה בעצם אל החסד של ה' ואל הרחמים של ה' וכדומה (ולא סתם אל איזה כח שהוא מציאות בפני עצמו).
...
...
*חבר נכבד:*
קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן* ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי.
??? *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה נפטרה ז’ שבט תש”פ*
?? להצטרפות בעברית:
https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI
Join the English version ??
https://chat.whatsapp.com/HUaSkFNRYnOILhBnFVJM7o
?? להצטרפות במייל [email protected]
?? להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)
הסבר מושגים קבליים בשפה השווה לכל נפש
https://he.chabad.org/library/article_cdo/aid/535883
בשם ה' אל עולם - לישועתך קויתי אדני איה"נ
יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה הקדושה וזיכוי הרבים שזכות הכנסת תוכן זה והלימוד בו תהיה לזכות כל אחינו בית ישראל באשר הם ובנהם לזכות בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה הוא וכל אחיו ואחיותיו להקים בתים על אדני התורה והיראה, הקדושה והטהרה, החסד וזיכוי הרבים בנינים עדי עד ברוחניות וגשמיות בטוב הנראה והנגלה. וכן יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון
להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
דיונים - תשובות ותגובות (0)