chiddush logo

לימוד יומי מתוך אפליקציה רמב"ם פלוס לכל אחד ואחת מישראל לימוד רמב"ם יומי - הלכות שבת מתוך יד החזקה לרמב"ם זיע"א הלכות מוקצה

נכתב על ידי אביהו ח, 14/4/2025

 






פֶּרֶק חֲמִשָּׁה וְעֶשְׂרִים

איסור טלטול; מוקצה

ג כָּל כְּלִי שֶׁמְּלַאכְתּוֹ לְהֶתֵּר, בֵּין הָיָה שֶׁלְּעֵץ אוֹ שֶׁלְּחֶרֶס אוֹ שֶׁלְּאֶבֶן אוֹ שֶׁלְּמַתֶּכֶת - מֻתָּר לְטַלְטְלוֹ בַּשַּׁבָּת, בֵּין בִּשְׁבִיל עַצְמוֹ שֶׁלַּכְּלִי בֵּין לְצֹרֶךְ מְקוֹמוֹ בֵּין לְצֹרֶךְ גּוּפוֹ. וְכָל כְּלִי שֶׁמְּלַאכְתּוֹ לְאִסּוּר, בֵּין הָיָה שֶׁלְּעֵץ אוֹ שֶׁלְּחֶרֶס אוֹ שֶׁלַּאֲבָנִים אוֹ שֶׁלְּמַתֶּכֶת - מֻתָּר לְטַלְטְלוֹ בַּשַּׁבָּת, בֵּין לְצֹרֶךְ גּוּפוֹ בֵּין לְצֹרֶךְ מְקוֹמוֹ; אֲבָל בִּשְׁבִיל עַצְמוֹ שֶׁלַּכְּלִי - אָסוּר.
ו וְכָל שֶׁאֵינוֹ כְּלִי, כְּגוֹן אֲבָנִים וּמָעוֹת וְקָנִים וְקוֹרוֹת וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן - אָסוּר לְטַלְטְלָן. אֶבֶן גְּדוֹלָה אוֹ קוֹרָה גְּדוֹלָה - אַף עַל פִּי שֶׁהִיא נִטֶּלֶת בַּעֲשָׂרָה בְּנֵי אָדָם, אִם יֵשׁ תּוֹרַת כְּלִי עָלֶיהָ, מְטַלְטְלִין אוֹתָהּ. דַּלְתוֹת הַבַּיִת - אַף עַל פִּי שֶׁהֵן כֵּלִים, לֹא הוּכְנוּ לְטִלְטוּל; לְפִיכָךְ, אִם נִתְפָּרְקוּ, אֲפִלּוּ בַּשַּׁבָּת - אֵין מְטַלְטְלִין אוֹתָן. וְכֵן הֶעָפָר וְהַחוֹל וְהַמֵּת - אֵין מְזִיזִין אוֹתָן מִמְּקוֹמָן. וּבֶן שְׁמוֹנָה חַי - הֲרֵי הוּא כָּאֶבֶן, וְאָסוּר לְטַלְטְלוֹ.
ז מֻתָּר לְטַלְטֵל הַכְּלִי אֲפִלּוּ שֶׁלֹּא לְצֹרֶךְ תַּשְׁמִישׁוֹ, אֶלָּא לַעֲשׂוֹת בּוֹ מְלָאכָה שֶׁלֹּא נַעֲשָׂה לְשַׁמְּשָׁהּ. כֵּיצַד? נוֹטֵל אָדָם קוּרְנָס לִפְצֹעַ בּוֹ אֱגוֹזִים, קַרְדֹּם לַחְתֹּךְ בּוֹ דְּבֵלָה, מְגֵרָה לָגֹר בָּהּ אֶת הַגְּבִינָה, מַגְרֵפָה לִגְרֹף בָּהּ אֶת הַגְּרוֹגָרוֹת, אֶת הָרַחַת וְאֶת הַמַּזְלֵג לָתֵת עָלָיו אֹכֶל לַקָּטָן, אֶת הַכּוּשׁ וְאֶת הַכַּדְכֵּד לִדְחֹף בּוֹ, מַחַט שֶׁלַּסַּקָּאִין לִפְתֹּחַ בּוֹ אֶת הַדֶּלֶת, אֶת הַמַּכְתֶּשֶׁת לֵישֵׁב עָלֶיהָ, וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
מוקצה מחמת חסרון כיס
ט כָּל כְּלִי שֶׁמַּקְפִּיד עָלָיו שֶׁמָּא יִפְחֲתוּ דָּמָיו, כְּגוֹן כֵּלִים הַמֻּקְצִין לִסְחוֹרָה וְכֵלִים הַיְּקָרִים בְּיוֹתֵר שֶׁמַּקְפִּיד עֲלֵיהֶם שֶׁמָּא יִפָּסְדוּ - אָסוּר לְטַלְטְלָם בַּשַּׁבָּת, וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא 'מֻקְצֶה מֵחֲמַת חֶסְרוֹן כִּיס', כְּגוֹן הַמַּסָּר הַגָּדוֹל, וְיָתֵד שֶׁלַּמַּחֲרֵשָׁה, וְסַכִּין שֶׁלַּטַּבָּחִים, וְחֶרֶב שֶׁלָּאֻשְׁכָּפִים, וַחֲצִין הֶחָרָשִׁים, וְקוּרְנַס הַבַּשָּׂמִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן.
מוקצה מחמת איסור
י כָּל כְּלִי שֶׁהֻקְצָה מֵחֲמַת הָאִסּוּר - אָסוּר לְטַלְטְלוֹ; כְּגוֹן נֵר שֶׁהִדְלִיקוּ בּוֹ בַּשַּׁבָּת, וְהַמְּנוֹרָה שֶׁהָיָה הַנֵּר עָלֶיהָ, וְשֻׁלְחָן שֶׁהָיוּ עָלָיו מָעוֹת. אַף עַל פִּי שֶׁכָּבָה הַנֵּר אוֹ שֶׁנָּפְלוּ הַמָּעוֹת - אָסוּר לְטַלְטְלָן; שֶׁכָּל כְּלִי שֶׁהָיָה אָסוּר לְטַלְטְלוֹ בֵּין הַשְּׁמָשׁוֹת נֶאֱסַר לְטַלְטְלוֹ כָּל הַשַּׁבָּת כֻּלָּהּ, אַף עַל פִּי שֶׁהָלַךְ דָּבָר שֶׁגָּרַם לוֹ הָאִסּוּר. יא אֲבָל כְּלִי הַמֻּקְצֶה מֵחֲמַת מִאוּס, כְּגוֹן נֵר יָשָׁן שֶׁלְּנֵפְט וּכְלִי הַצּוֹאָה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן - מֻתָּר לְטַלְטְלָן בַּשַּׁבָּת אִם הֻצְרַךְ לָהֶן.
שברי כלים וכסוייהם
יב כָּל הַכֵּלִים הַנִּטָּלִין בַּשַּׁבָּת שֶׁנִּתְפָּרְקוּ דַּלְתוֹתֵיהֶן, כְּגוֹן דַּלְתוֹת תֵּבָה וּמִגְדָּל, בֵּין שֶׁנִּתְפָּרְקוּ בַּשַּׁבָּת בֵּין שֶׁנִּתְפָּרְקוּ קֹדֶם הַשַּׁבָּת - מֻתָּר לְטַלְטֵל אוֹתָן דְּלָתוֹת. וְכֵן כָּל הַכֵּלִים הַנִּטָּלִין בַּשַּׁבָּת שֶׁנִּשְׁבְּרוּ, בֵּין קֹדֶם שַׁבָּת בֵּין בַּשַּׁבָּת - שִׁבְרֵיהֶן נִטָּלִין; וְהוּא שֶׁיִּהְיוּ עוֹשִׂין מֵעֵין מְלָאכָה. כֵּיצַד? שִׁבְרֵי עֲרֵבָה לְכַסּוֹת בָּהֶן אֶת פִּי הֶחָבִית, שִׁבְרֵי זְכוּכִית לְכַסּוֹת בָּהֶן אֶת פִּי הַפַּךְ, וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה. אֲבָל אִם אֵין הַשְּׁבָרִים רְאוּיִין לִמְלָאכָה כְּלָל - אָסוּר לְטַלְטְלָן.
יג כָּל כְּסוּיֵי הַכֵּלִים נִטָּלִין בַּשַּׁבָּת, וְהוּא שֶׁיֵּשׁ תּוֹרַת כְּלִי עֲלֵיהֶן. הָיָה כְּלִי מְחֻבָּר בַּקַּרְקַע, כְּגוֹן חָבִית הַטְּמוּנָה בָּאָרֶץ: אִם יֵשׁ לַכְּסוּי שֶׁלָּהּ בֵּית אֲחִיזָה - מְטַלְטְלִין אוֹתוֹ; וְאִם לָאו - אֵין מְטַלְטְלִין אוֹתוֹ. וְכֵן כְּסוּיֵי הַקַּרְקָעוֹת, כְּגוֹן בּוֹרוֹת וַחֲרִיצִין - אֵין מְטַלְטְלִין כְּסוּי שֶׁלָּהֶן אֶלָּא אִם כֵּן יֵשׁ לוֹ בֵּית אֲחִיזָה. כְּסוּי הַתַּנּוּר - אַף עַל פִּי שֶׁאֵין לוֹ בֵּית אֲחִיזָה, מֻתָּר לְטַלְטְלוֹ.
טו כֵּיצַד? פַּגָּה שֶׁהָיְתָה טְמוּנָה בַּתֶּבֶן, וַחֲרָרָה שֶׁהָיְתָה עַל גַּבֵּי הַגֶּחָלִים - תּוֹחֲבָן בַּכּוּשׁ אוֹ בַּכַּדְכֵּד וְנוֹטְלָן, וְאַף עַל פִּי שֶׁהַתֶּבֶן וְהַגֶּחָלִים נִנְעָרִים בִּשְׁעַת נְטִילָה. וְכֵן לֶפֶת אוֹ צְנוֹנוֹת שֶׁהָיוּ טְמוּנִים בֶּעָפָר וּמִקְצָת הֶעָלִין מְגֻלִּין - שׁוֹמְטָן בַּשַּׁבָּת בֶּעָלֶה שֶׁלָּהֶן, וְאַף עַל פִּי שֶׁהֶעָפָר נִנְעָר. אֲבָל אִם הָיָה כִּכָּר אוֹ תִּינוֹק עַל גַּבֵּי הָאֶבֶן אוֹ עַל גַּבֵּי הַקּוֹרָה - לֹא יְטַלְטֵל הָאֶבֶן אוֹ הַקּוֹרָה בַּכִּכָּר אוֹ בַּתִּינוֹק שֶׁיֵּשׁ עָלֶיהָ. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
טז נוֹטֵל אָדָם אֶת בְּנוֹ שֶׁיֵּשׁ לוֹ גַּעְגּוּעִין עָלָיו וְהָאֶבֶן בְּיָדוֹ, אֲבָל לֹא דִּינָר; שֶׁאִם יִפֹּל הַדִּינָר, יִטְּלֶנּוּ הָאָב בְּיָדוֹ. כַּלְכָּלָה שֶׁהָיְתָה נְקוּבָה, וְסָתַם נֶקֶב שֶׁלָּהּ בְּאֶבֶן - מֻתָּר לְטַלְטְלָהּ, שֶׁהֲרֵי הָאֶבֶן נַעֲשֵׂית כְּדֹפֶן. הָיְתָה הַכַּלְכָּלָה מְלֵאָה פֵּרוֹת וְהָאֶבֶן בְּתוֹךְ הַפֵּרוֹת - אִם הָיוּ הַפֵּרוֹת רְטוּבִין, כְּגוֹן עֲנָבִים וְתוּתִים, נוֹטֵל אוֹתָהּ כְּמוֹת שֶׁהִיא; שֶׁאִם יְנַעֵר, הַפֵּרוֹת יִטַּנְּפוּ בֶּעָפָר, וּבִמְקוֹם הֶפְסֵד לֹא גָּזְרוּ.
יז חָבִית שֶׁשָּׁכַח אֶבֶן עַל פִּיהָ - מַטָּהּ עַל צִדָּהּ וְהִיא נוֹפֶלֶת. הָיְתָה בֵּין הֶחָבִיּוֹת - מַגְבִּיהָהּ לְמָקוֹם אַחֵר וְהָאֶבֶן עָלֶיהָ, וּמַטָּהּ עַל צִדָּהּ שָׁם וְהָאֶבֶן נוֹפֶלֶת. וְכֵן הַשּׁוֹכֵחַ מָעוֹת עַל הַכַּר, וְצָרַךְ לַכַּר - נוֹעֵר אֶת הַכַּר וְהֵן נוֹפְלוֹת. וְאִם צָרַךְ לִמְקוֹם הַכַּר - נוֹטֵל אֶת הַכַּר וְהַמָּעוֹת עָלָיו. אֲבָל אִם הִנִּיחַ הַמָּעוֹת מֵעֶרֶב שַׁבָּת עַל הַכַּר אוֹ הִנִּיחַ הָאֶבֶן עַל פִּי הֶחָבִית - הֲרֵי אֵלּוּ אֲסוּרִין לְטַלְטְלָן, וַאֲפִלּוּ נָפְלוּ הַמָּעוֹת וְהָאֶבֶן, שֶׁהֲרֵי נַעֲשׂוּ בָּסִיס לַדָּבָר הָאָסוּר.
טלטול פירות שאסור לאוכלם
יט פֵּרוֹת שֶׁאָסוּר לְאָכְלָן, כְּגוֹן פֵּרוֹת שֶׁאֵינָן מְעֻשָּׂרִין, אֲפִלּוּ הֵן חַיָּבִין בַּמַּעֲשֵׂר מִדִּבְרֵיהֶם, אוֹ מַעֲשֵׂר רִאשׁוֹן שֶׁלֹּא נִטְּלָה תְּרוּמָתוֹ, אוֹ תְּרוּמָה טְמֵאָה, אוֹ מַעֲשֵׂר שֵׁנִי וְהֶקְדֵּשׁ שֶׁלֹּא נִפְדּוּ כְּהִלְכָתָן - אָסוּר לְטַלְטְלָן. אֲבָל הַדְּמַאי, הוֹאִיל וְרָאוּי לָעֲנִיִּים, וְכֵן מַעֲשֵׂר שֵׁנִי וְהֶקְדֵּשׁ שֶׁפְּדָיָן, אַף עַל פִּי שֶׁלֹּא נָתַן הַחֹמֶשׁ - מֻתָּר לְטַלְטְלָן.
כ מְטַלְטֵל יִשְׂרָאֵל הַתְּרוּמָה, אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָהּ רְאוּיָה לוֹ. וּמְטַלְטְלִין תְּרוּמָה טְמֵאָה עִם הַטְּהוֹרָה אוֹ עִם הַחֻלִּין, אִם הָיוּ שְׁנֵיהֶם בִּכְלִי אֶחָד. בַּמֶּה דְּבָרִים אֲמוּרִים? בְּשֶׁהָיְתָה הַטְּהוֹרָה* לְמַטָּה, וְהָיוּ פֵּרוֹת הַמִּתְטַנְּפִין בַּקַּרְקַע, שֶׁאִם יְנַעֵר אוֹתָן יִפָּסְדוּ. אֲבָל אִם הָיוּ אֱגוֹזִים וּשְׁקֵדִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן - נוֹעֵר הַכְּלִי, וְנוֹטֵל הַטְּהוֹרָה אוֹ הַחֻלִּין, וּמַנִּיחַ הַטְּמֵאָה; וְאִם הָיָה צָרִיךְ לִמְקוֹם הַכְּלִי - בֵּין שֶׁהַטְּהוֹרָה לְמַעְלָה בֵּין שֶׁהָיְתָה לְמַטָּה, מְטַלְטֵל הַכֹּל כְּאֶחָד.
ביטול כלי מהכנו
כג אָסוּר לְבַטֵּל כְּלִי מֵהֲכֵנוֹ, מִפְּנֵי שֶׁהוּא כְּסוֹתֵר. כֵּיצַד? לֹא יִתֵּן כְּלִי תַּחַת הַנֵּר בַּשַּׁבָּת לְקַבֵּל אֶת הַשֶּׁמֶן הַנּוֹטֵף; שֶׁהַשֶּׁמֶן שֶׁבַּנֵּר אָסוּר לְטַלְטְלוֹ, וּכְשֶׁיִּפֹּל לַכְּלִי יֵאָסֵר טִלְטוּל הַכְּלִי שֶׁהָיָה מֻתָּר. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה. לְפִיכָךְ אֵין נוֹתְנִין כְּלִי תַּחַת הַתַּרְנְגֹלֶת לְקַבֵּל בֵּיצָתָהּ, אֲבָל כּוֹפֶה הוּא הַכְּלִי עָלֶיהָ. וְכֵן כּוֹפֶה הַכְּלִי עַל כָּל דָּבָר שֶׁאָסוּר לְטַלְטְלוֹ, שֶׁהֲרֵי לֹא בִּטְּלוֹ, שֶׁאִם יַחְפֹּץ - יִטְּלֶנּוּ.
כה חָבִית שֶׁלְּטֶבֶל שֶׁנִּשְׁבְּרָה - מֵבִיא כְּלִי וּמַנִּיחַ תַּחְתֶּיהָ; הוֹאִיל וְאִם עָבַר וְתִקְּנוֹ, מְתֻקָּן, הֲרֵי הוּא כִּמְתֻקָּן. וְנוֹתְנִין כְּלִי תַּחַת הַנֵּר לְקַבֵּל נִיצוֹצוֹת, מִפְּנֵי שֶׁאֵין בָּהֶן מַמָּשׁ, וּמֻתָּר לְטַלְטֵל הַכְּלִי. קוֹרָה שֶׁנִּשְׁבְּרָה - אֵין סוֹמְכִין אוֹתָהּ בַּסֵּפֶל אוֹ בַּאֲרֻכּוֹת הַמִּטָּה, אֶלָּא אִם כֵּן הָיוּ רְווּחִים וְכָל זְמַן שֶׁיַּחְפֹּץ יִטְּלֵם, כְּדֵי שֶׁלֹּא יְבַטֵּל כְּלִי מֵהֲכֵנוֹ. וּפוֹרְשִׂין מַחֲצֶלֶת עַל גַּבֵּי אֲבָנִים בַּשַּׁבָּת אוֹ עַל גַּבֵּי כַּוֶּרֶת דְּבוֹרִים בַּחַמָּה מִפְּנֵי הַחַמָּה וּבַגְּשָׁמִים מִפְּנֵי הַגְּשָׁמִים, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יִתְכַּוֵּן לָצוּד, שֶׁהֲרֵי נוֹטְלָהּ בְּכָל עֵת שֶׁיִּרְצֶה. וְכוֹפִין אֶת הַסַּל בַּשַּׁבָּת לִפְנֵי הָאֶפְרוֹחִין בִּשְׁבִיל שֶׁיַּעֲלוּ עָלָיו וְיֵרְדוּ, שֶׁהֲרֵי מֻתָּר לְטַלְטְלוֹ כְּשֶׁיֵּרְדוּ מֵעָלָיו. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
טיפול בבעלי חיים
כו בְּהֵמָה שֶׁנָּפְלָה לַבּוֹר אוֹ לְאַמַּת הַמַּיִם: אִם יָכוֹל לִתֵּן לָהּ פַּרְנָסָה בִּמְקוֹמָהּ - מְפַרְנְסִין אוֹתָהּ עַד מוֹצָאֵי שַׁבָּת; וְאִם לָאו - מֵבִיא כָּרִים וּכְסָתוֹת וּמַנִּיחַ תַּחְתֶּיהָ, וְאִם עָלְתָה, עָלְתָה. וְאַף עַל פִּי שֶׁבִּטֵּל כְּלִי מֵהֲכֵנוֹ, שֶׁהֲרֵי מַשְׁלִיכוֹ לַבּוֹר לְתוֹךְ הַמַּיִם - מִפְּנֵי צַעַר בַּעֲלֵי חַיִּים לֹא גָּזְרוּ. וְאָסוּר לְהַעֲלוֹתָהּ בְּיָדוֹ. וְכֵן אֵין עוֹקְרִין בְּהֵמָה חַיָּה וָעוֹף בֶּחָצֵר, אֲבָל דּוֹחִין אוֹתָן עַד שֶׁיִּכָּנְסוּ. וּמְדַדִּין עֲגָלִים וּסְיָחִים. תַּרְנְגֹלֶת שֶׁבָּרְחָה - אֵין מְדַדִּין אוֹתָהּ, מִפְּנֵי שֶׁהִיא נִשְׁמֶטֶת מִן הַיָּד, וְנִמְצְאוּ אֲגַפֶּיהָ נִתְלָשִׁין, אֲבָל דּוֹחִין אוֹתָהּ עַד שֶׁתִּכָּנֵס.

פֶּרֶק שִׁשָּׁה וְעֶשְׂרִים

המשך: טלטול דברים שונים

טלטול לקינוח בבית הכיסא
ד מֻתָּר לְהַכְנִיס לְבֵית הַכִּסֵּא שָׁלשׁ אֲבָנִים מְקֻרְזָלוֹת לְקַנֵּחַ בָּהֶן. וְכַמָּה שִׁעוּרָן? כִּמְלוֹא הַיָּד; אֲבָל אֲדָמָה, שֶׁהִיא קְרוֹבָה לְהִתְפָּרֵךְ - אָסוּר לְטַלְטְלָהּ לְקַנֵּחַ בָּהּ. וּמֻתָּר לְהַעֲלוֹת הָאֲבָנִים לַגַּג לְקַנֵּחַ בָּהֶן. יָרְדוּ עֲלֵיהֶן גְּשָׁמִים וְנִשְׁתַּקְּעוּ בַּטִּיט - אִם רִשּׁוּמָן נִכָּר, מֻתָּר לְטַלְטְלָן. אֶבֶן שֶׁיֵּשׁ עָלֶיהָ טִנּוּף, שֶׁוַּדַּאי לְקִנּוּחַ הִיא - מֻתָּר לְטַלְטְלָהּ וַאֲפִלּוּ הִיא גְּדוֹלָה.
טלטול כלים שונים
ו שִׁירֵי מַחְצְלָאוֹת שֶׁבָּלוּ - הֲרֵי הֵם כִּכְלִי שֶׁמְּלַאכְתּוֹ לְהֶתֵּר, מִפְּנֵי שֶׁרְאוּיִין לְכַסּוֹת בָּהֶן הַטִּנּוּף. אֲבָל שִׁירֵי בְּגָדִים שֶׁאֵין בָּהֶן שָׁלשׁ עַל שָׁלשׁ - אָסוּר לְטַלְטְלָן, שֶׁאֵינָן רְאוּיִין לֹא לַעֲנִיִּים וְלֹא לַעֲשִׁירִים. שִׁבְרֵי תַּנּוּר - מֻתָּר לְטַלְטְלָן, וַהֲרֵי הֵן כְּכָל הַכֵּלִים שֶׁמְּלַאכְתָּן לְהֶתֵּר. כִּירָה שֶׁנִּשְׁמְטָה אַחַת מִיַּרְכוֹתֶיהָ - אָסוּר לְטַלְטְלָהּ, שֶׁמָּא יִתְקַע.
ז סֻלָּם שֶׁלַּעֲלִיָּה - אָסוּר לְטַלְטְלוֹ, שֶׁאֵין עָלָיו תּוֹרַת כְּלִי; וְשֶׁלְּשׁוֹבָךְ - מֻתָּר לְהַטּוֹתוֹ, אֲבָל לֹא יוֹלִיכוֹ מִשּׁוֹבָךְ לְשׁוֹבָךְ, שֶׁלֹּא יַעֲשֶׂה כְּדֶרֶךְ שֶׁהוּא עוֹשֶׂה בַּחֹל וְיָבוֹא לָצוּד. קָנֶה שֶׁמּוֹסְקִין בּוֹ הַזֵּיתִים - אִם יֵשׁ עָלָיו תּוֹרַת כְּלִי, הֲרֵי הוּא כִּכְלִי שֶׁמְּלַאכְתּוֹ לְאִסּוּר. קָנֶה שֶׁהִתְקִינוֹ בַּעַל הַבַּיִת לִהְיוֹת פּוֹתֵחַ וְנוֹעֵל בּוֹ - אִם יֵשׁ תּוֹרַת כְּלִי עָלָיו, הֲרֵי הוּא כִּכְלִי שֶׁמְּלַאכְתּוֹ לְהֶתֵּר.
יב מִנְעָל שֶׁעַל גַּבֵּי הָאִמּוּם - שׁוֹמְטִין אוֹתוֹ בַּשַּׁבָּת. מַכְבֵּשׁ שֶׁלְּבַעֲלֵי בָּתִּים - מַתִּירִין, אֲבָל לֹא כּוֹבְשִׁין. וְשֶׁלַּכּוֹבְסִין - לֹא יִגַּע בּוֹ, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מֻקְצֶה מֵחֲמַת חֶסְרוֹן כִּיס. וְכֵן גִּזֵּי צֶמֶר - אֵין מְטַלְטְלִין אוֹתָן, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מַקְפִּיד עֲלֵיהֶן. לְפִיכָךְ, אִם יִחֲדָן לְתַשְׁמִישׁ - מֻתָּרִין. וְהַשְּׁלָחִין - מֻתָּר לְטַלְטְלָן, בֵּין הָיוּ שֶׁלְּבַעַל הַבַּיִת אוֹ שֶׁלָּאֻמָּן, מִפְּנֵי שֶׁאֵינוֹ מַקְפִּיד עֲלֵיהֶן.
גרף של רעי
יג כָּל דָּבָר מְטֻנָּף, כְּגוֹן רְאִי וְקִיא וְצוֹאָה וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן: אִם הָיוּ בְּחָצֵר שֶׁיּוֹשְׁבִין בָּהּ - מֻתָּר לְהוֹצִיאָן לָאַשְׁפָּה אוֹ לְבֵית הַכִּסֵּא, וְזֶה הוּא הַנִּקְרָא 'גְּרָף שֶׁלִּרְעִי'; וְאִם הָיוּ בְּחָצֵר אַחֶרֶת - כּוֹפִין עֲלֵיהֶן כְּלִי, כְּדֵי שֶׁלֹּא יֵצֵא הַקָּטָן וְיִתְלַכְלֵךְ בָּהֶן. רֹק שֶׁעַל הַקַּרְקַע - דּוֹרְסוֹ לְפִי תֻּמּוֹ וְהוֹלֵךְ. וּמְטַלְטְלִין כָּנוּנָא מִפְּנֵי אֶפְרוֹ, אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ עָלָיו שִׁבְרֵי עֵצִים, מִפְּנֵי שֶׁהוּא כִּגְרָף שֶׁלִּרְעִי. וְאֵין עוֹשִׂין גְּרָף שֶׁלִּרְעִי לְכַתְּחִלָּה בַּשַּׁבָּת; אֲבָל אִם נַעֲשָׂה מֵאֵלָיו, אוֹ שֶׁעָבַר וְעָשָׂהוּ - מוֹצִיאִין אוֹתוֹ.
טלטול אוכלים
יד שֶׁמֶן שֶׁיּוֹצֵא מִתַּחַת הַקּוֹרָה שֶׁלְּבֵית הַבַּד בַּשַּׁבָּת, וְכֵן תְּמָרִים וּשְׁקֵדִים הַמּוּכָנִין לִסְחוֹרָה - מֻתָּר לְאָכְלָן בַּשַּׁבָּת. וַאֲפִלּוּ אוֹצָר שֶׁלִּתְבוּאָה אוֹ תְּבוּאָה צְבוּרָה - מַתְחִיל לְהִסְתַּפֵּק מִמֶּנָּה בַּשַּׁבָּת, שֶׁאֵין שָׁם אֹכֶל שֶׁהוּא מֻקְצֶה בַּשַּׁבָּת כְּלָל, אֶלָּא הַכֹּל מוּכָן הוּא, חוּץ מִגְּרוֹגָרוֹת וְצִמּוּקִין שֶׁבַּמֻּקְצֶה בִּזְמַן שֶׁמְּיַבְּשִׁין אוֹתָן; הוֹאִיל וּמַסְרִיחוֹת בִּנְתַּיִם, וְאֵינָן רְאוּיִין לַאֲכִילָה - הֲרֵי הֵן אֲסוּרִין בַּשַּׁבָּת מִשּׁוּם מֻקְצֶה. חָבִית שֶׁנִּתְגַּלְּתָה וַאֲבַטִּיחַ שֶׁנִּשְׁבְּרָה - אַף עַל פִּי שֶׁאֵינָן רְאוּיִין לַאֲכִילָה, נוֹטְלָן וּמַנִּיחָן בְּמָקוֹם הַמֻּצְנָע. כַּיּוֹצֵא בּוֹ, קָמֵיעַ שֶׁאֵינוֹ מֻמְחֶה - אַף עַל פִּי שֶׁאֵין יוֹצְאִין בּוֹ, מְטַלְטְלִין אוֹתוֹ. מוֹתַר הַשֶּׁמֶן שֶׁבַּנֵּר וְשֶׁבַּקְּעָרָה שֶׁהִדְלִיקוּ בָּהֶן בְּאוֹתָהּ שַׁבָּת - אָסוּר לְהִסְתַּפֵּק מִמֶּנּוּ בְּאוֹתָהּ שַׁבָּת, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מֻקְצֶה מֵחֲמַת אִסּוּר.
טו אוֹצָר שֶׁלִּתְבוּאָה אוֹ שֶׁלְּכַדֵּי יַיִן - אַף עַל פִּי שֶׁמֻּתָּר לְהִסְתַּפֵּק מִמֶּנּוּ, אָסוּר לְהַתְחִיל בּוֹ לְפַנּוֹתוֹ אֶלָּא לִדְבַר מִצְוָה, כְּגוֹן שֶׁפִּנָּהוּ לְהַכְנָסַת אוֹרְחִין אוֹ לִקְבֹּעַ בּוֹ בֵּית הַמִּדְרָשׁ. וְכֵיצַד מְפַנִּין אוֹתוֹ? כָּל אֶחָד וְאֶחָד מְמַלֵּא אַרְבַּע אוֹ חָמֵשׁ קֻפּוֹת, עַד שֶׁגּוֹמְרִין. וְלֹא יְכַבְּדוּ קַרְקָעִיתוֹ שֶׁלָּאוֹצָר, כְּמוֹ שֶׁבֵּאַרְנוּ (לעיל כא,ב), אֶלָּא נִכְנָס וְיוֹצֵא בּוֹ וְעוֹשֶׂה שְׁבִיל בְּרַגְלָיו בִּכְנִיסָתוֹ וּבִיצִיאָתוֹ.
טז כָּל שֶׁהוּא רָאוּי לְמַאֲכַל בְּהֵמָה וְחַיָּה וָעוֹף הַמְּצוּיִין - מְטַלְטְלִין אוֹתוֹ בַּשַּׁבָּת. כֵּיצַד? מְטַלְטְלִין אֶת הַתֻּרְמוֹס הַיָּבֵשׁ, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מַאֲכָל לָעִזִּים, אֲבָל לֹא אֶת הַלַּח; אֶת הֶחָצָב, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מַאֲכָל לַצְּבָאִים; אֶת הַחַרְדָּל, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מַאֲכָל לַיּוֹנִים; אֶת הָעֲצָמוֹת, מִפְּנֵי שֶׁהֵן מַאֲכָל לַכְּלָבִים. וְכֵן כָּל הַקְּלִפִּין וְהַגַּרְעִנִּין הָרְאוּיִין לְמַאֲכַל בְּהֵמָה - מְטַלְטְלִין אוֹתָן; וְשֶׁאֵינָן רְאוּיִין - אוֹכֵל אֶת הָאֹכֶל וְזוֹרְקָן לַאֲחוֹרָיו, וְאָסוּר לְטַלְטְלָן. וּמְטַלְטְלִין בָּשָׂר תָּפוּחַ, מִפְּנֵי שֶׁהוּא מַאֲכָל לַחַיָּה. וּמְטַלְטְלִין בָּשָׂר חַי, בֵּין תָּפֵל בֵּין מָלִיחַ, מִפְּנֵי שֶׁרָאוּי לָאָדָם. וְכֵן דָּג מָלִיחַ; אֲבָל הַתָּפֵל - אָסוּר לְטַלְטְלוֹ.
יט אֵין גּוֹרְפִין מַאֲכָל מִלִּפְנֵי הַפְּטָם, בֵּין בְּאֵבוּס שֶׁלִּכְלִי בֵּין בְּאֵבוּס שֶׁלְּקַרְקַע. וְאֵין מְסַלְּקִין לַצְּדָדִין מִפְּנֵי הָרְאִי, גְּזֵרָה שֶׁמָּא יַשְׁוֶה גֻּמּוֹת. וְנוֹטְלִין מִלִּפְנֵי הַחֲמוֹר וּמַנִּיחִין לִפְנֵי הַשּׁוֹר, אֲבָל אֵין נוֹטְלִין מִלִּפְנֵי הַשּׁוֹר וּמַנִּיחִין לִפְנֵי הַחֲמוֹר, מִפְּנֵי שֶׁהַמַּאֲכָל שֶׁלִּפְנֵי הַשּׁוֹר מְטֻנָּף בְּרִירוֹ, וְאֵין רָאוּי לְמַאֲכַל בְּהֵמָה אַחֶרֶת. וְכֵן עָלִין שֶׁרֵיחָן רַע וּמָאוּס, וְאֵין הַבְּהֵמָה אוֹכְלַתָּן - אָסוּר לְטַלְטְלָן. לְפִיכָךְ, תְּלִי שֶׁלְּדָגִים - אָסוּר לְטַלְטְלוֹ; וְשֶׁלְּבָשָׂר - מֻתָּר. וְכֵן כָּל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה.
טיפול במת
כ אַף עַל פִּי שֶׁאָסוּר לְטַלְטֵל אֶת הַמֵּת בַּשַּׁבָּת - סָכִין אוֹתוֹ וּמְדִיחִין אוֹתוֹ, וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יָזִיזוּ בּוֹ אֵבֶר. וְשׁוֹמְטִין אֶת הַכַּר מִתַּחְתָּיו, כְּדֵי שֶׁיִּהְיֶה מֻטָּל עַל הַחוֹל בִּשְׁבִיל שֶׁיַּמְתִּין. וּמְבִיאִין כְּלֵי מֵקַר וּכְלֵי מַתָּכוֹת וּמַנִּיחִין לוֹ עַל כְּרֵסוֹ כְּדֵי שֶׁלֹּא תָּפוּחַ, וּפוֹקְקִין אֶת נְקָבָיו שֶׁלֹּא יִכָּנֵס בָּהֶן הָרוּחַ, וְקוֹשְׁרִין אֶת הַלֶּחִי, לֹא שֶׁיַּעֲלֶה אֶלָּא שֶׁלֹּא יוֹסִיף. וְאֵין מְאַמְּצִין אֶת עֵינָיו בַּשַּׁבָּת.
כא מֵת הַמֻּטָּל בַּחַמָּה - מַנִּיחַ עָלָיו כִּכָּר אוֹ תִּינוֹק וּמְטַלְטְלוֹ. וְכֵן אִם נָפְלָה דְּלֵקָה בְּחָצֵר שֶׁיֵּשׁ בָּהּ מֵת - מַנִּיחַ עָלָיו כִּכָּר אוֹ תִּינוֹק. וְאִם אֵין שָׁם כִּכָּר וְלֹא תִּינוֹק - מַצִּילִין אוֹתוֹ מִן הַדְּלֵקָה מִכָּל מָקוֹם, שֶׁמָּא יָבוֹא לְכַבּוֹת, מִפְּנֵי שֶׁהוּא בָּהוּל עַל מֵתוֹ שֶׁלֹּא יִשָּׂרֵף. וְלֹא הִתִּירוּ לְטַלְטֵל בְּכִכָּר אוֹ תִּינוֹק אֶלָּא לַמֵּת בִּלְבַד, מִפְּנֵי שֶׁאָדָם בָּהוּל עַל מֵתוֹ.
כב הָיָה מֻטָּל בַּחַמָּה, וְאֵין לָהֶם מָקוֹם לְטַלְטְלוֹ אוֹ שֶׁלֹּא רָצוּ לַהֲזִיזוֹ מִמְּקוֹמוֹ - בָּאִין שְׁנֵי בְּנֵי אָדָם וְיוֹשְׁבִין מִשְּׁנֵי צְדָדָיו; חַם לָהֶם מִלְּמַטָּה - זֶה מֵבִיא מִטָּתוֹ וְיוֹשֵׁב עָלֶיהָ וְזֶה מֵבִיא מִטָּתוֹ וְיוֹשֵׁב עָלֶיהָ; חַם לָהֶם מִלְּמַעְלָה - זֶה מֵבִיא מַחֲצֶלֶת וּפוֹרֵשׂ עַל גַּבָּיו וְזֶה מֵבִיא מַחְצֶלֶת וּפוֹרֵשׂ עַל גַּבָּיו; זֶה זוֹקֵף מִטָּתוֹ וְהוֹלֵךְ לוֹ, וְזֶה זוֹקֵף מִטָּתוֹ וְהוֹלֵךְ לוֹ; וְנִמְצֵאת מְחִצָּה עֲשׂוּיָה מֵאֵלֶיהָ, שֶׁהֲרֵי מַחְצֶלֶת זֶה וּמַחְצֶלֶת זֶה גַּגֵּיהֶן סְמוּכוֹת זוֹ לָזוֹ, וּשְׁנֵי קְצוֹתֵיהֶן עַל הַקַּרְקַע מִשְּׁנֵי צִדֵּי הַמֵּת.
כג מֵת שֶׁהִסְרִיחַ בַּבַּיִת, וְנִמְצָא מִתְבַּזֶּה בֵּין הַחַיִּים וְהֵם מִתְבַּזִּין מִמֶּנּוּ - מֻתָּר לְהוֹצִיאוֹ לַכַּרְמְלִית; גָּדוֹל כְּבוֹד הַבְּרִיּוֹת שֶׁדּוֹחֶה אֶת לֹא תַעֲשֶׂה שֶׁבַּתּוֹרָה, שֶׁהוּא: "לֹא תָסוּר מִן הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ" (דברים יז,יא). וְאִם הָיָה לָהֶן מָקוֹם אַחֵר לָצֵאת לוֹ - אֵין מוֹצִיאִין אוֹתוֹ אֶלָּא מַנִּיחִין אוֹתוֹ בִּמְקוֹמוֹ, וְיוֹצְאִין הֵן.

בשם ה' אל עולם - איה"נהכנסת תוכן זה והלימוד בו לזכות כל אחינו בית ישראל ובהם לזכות  בננו היקר יוסף חיים בן אורה דליהנה שיזכה להקים בניין עדי עד על אדני התורה והיראה ותורת החסידות הקדושה והטהרה וכן  יהי רצון מלפני אלהי השמים והארץ החפץ בחסד ובמצוות ובמעשים הטובים ולימוד התורה, שזכות מצוות זיכוי הרבים וזכות לימוד התורה הקדושה תשפיע שפע רב ברוחניות וגשמיות וברכות בטוב הנראה והנגלה ומילוי משאלות הלב לטובה ולברכה לכל הלומדים תוכן זה  וכל אחינו בית ישראל יהיו בכלל הברכה והישועות המקיפות ונאמר אמן כן יהי רצון

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע