chiddush logo

חסדי ה' כי לא תמנו

נכתב על ידי אביהו ח, 5/9/2024

 







*"היום בתניא"* 
 יום ג' ל' מנחם אב
"אגרת הקדש" 
פרק י' 
שנה מעוברת


*הפתיח לאגרת י':*

"אחר דרישת שלום (ראשי תיבות אד"ש) וחיים" - כמקובל לפתוח אגרות בברכה.

"פתח דברי יעיר אוזן שומעת" - ברצוני (כותב רבנו) לעורר את אלו המעוניינים לקבל דברי תוכחה, אודות מה שאמר ירמיהו הנביא שלאחר חורבן בית המקדש יהיה המצב של "חסדי ה' כי לא *תמנו"*.

הביטוי "תמנו" אומר דרשני - מדוע לא נאמר "תמו" כמובא במקומות אחרים.

את ההוראה הכללית בעבודת ה' שהפסוק מביע, נקבל לאחר הבהרת הזוהר, שבחסדו של ה' ישנן שתי בחינות, "חסד עולם" שהוא חסד מוגבל, ו"חסד עילאה" (חסד עליון) שהוא בלי גבול.
...

*התורה והמצוות כחסדי ה':*

באופן כללי, *תרי"ג מצוות התורה,* אף שהם *חסדי* ה' ועל ידם נמשכת אלוקותו לעולם. הנה, בנתינתם לישראל מפי *הגבורה* הם נאמרו.

וזאת, כדי שההארה מאור אין סוף  (=חסד ה') הנמשכת על ידם, תוכל "להתלבש" ולהיקלט במעשה המצוות  שהם רובם בדברים חומריים "כציצית  ותפילין  וקרבנות וצדקה".

גם במצוות רוחניות כאהבת ה' ויראתו, הנה, גם בהם נמשך ומתגלה האור כפי שהוא מצומצם "בבחינת גבול ומידה"  - שכן, באופן זה מתאפשר, שהאהבה המתגלית תוכל להיקלט באדם בפנימיותו ובאופן תמידי.

מה שאין כן בגילוי "אהבה רבה" מלמעלה כשהיא "בלי קץ וגבול ומידה". "אין האדם יכול לסובלה בלבו ושתהיה קימת בגופו אפילו רגע" - וכפי שהיה במתן תורה, שעקב הגילוי הגדול שהיה למעלה מכושר הקליטה של ישראל "פרחה נשמתם".
......

*חבר  נכבד:*

קראת ונהנית, העבר הלאה את "היום בתניא" לחבריך ולמכריך. הביאור היומי מובא כאן במקורו מכתביו של *הרב יקותיאל גרין  ע"ה* מחבר באור התניא *משכיל לאיתן*  ועשרות ספרי *חסידות לעם* הנמצאים בכל בית כנסת, בכל בית חב"ד ובכל בית חסידי. 


🕯️ *לע"נ הרה"ח הרה"ג הרב יקותיאל גרין ע"ה נפטר ב' אדר א תשפ"ב ומרת רחל גרין ע"ה  נפטרה ז’ שבט תש”פ*


 🟩 להצטרפות בעברית:

https://chat.whatsapp.com/JdaQFbO6NK4IjoCk0tURUI

🟩  להצטרפות במייל [email protected]


 🔖 להקדשת שיעור *"היום בתניא"* לעילוי נשמת / לזכות יקיריכם צרו קשר בטלפון +972546398851 (ישראל) או 0017187786006 (חו"ל)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה