chiddush logo

שיחות לקראת פסח - פעימה שנייה

נכתב על ידי dvir45, 11/4/2014

 

ערב שבת הגדול. ממשיכים להתכונן. 

לקראת החג ובמאמר קצר ומומלץ מכין אותנו הרב אהרון איזנטל לליל הסדר. מה סודה של ההגדה, מה מיוחד בלילה הזה שמכונן את החירות ואת הזהות היהודית ישראלית, ובעיקר, איך כל זה מתעצב ומתגלה דווקא בשולחן עורך, בסעודה עם כל בני הבית. 
להורדת המאמר לחץ כאן

אסיף, שהוא כלשונם, "מבקש להיות בית ועד המביא לידי ביטוי את היצירה התורנית הענפה של ישיבות הציונות הדתית, בימה מזמינה ופתוחה לדיונים ומחקרים משמעותיים ויסודיים", פתח ספריה, העונה לשם יומ"א, בה מכונסים כתבי העת השונים של הישיבות. ניתן לעשות חיפוש נושאים או מלים באתר, או לחפש באמעות התיקיות השונות. 
לקראת פסח, מאמרי פסח דורות קול ברמה כה, הועלו לאתר, והנה הם ממש כאן.

נמליץ על שני שיעורים, פלוס שמיעהלמעוניינים לנקות במקביל:
אחד. אם את המצה אוכלים כיוון שהבצק לא הספיק להחמיץ, כיצד עוד בטרם היציאה ממצרים, בלילה בו ה' פסח על בתי ישראל, צוו עם ישראל לאכול מצות עם קרבן הפסח? מה פשר החיובים השונים על אכילת המצות בין ליל הסדר לחול המועד? ומדוע נקרא חג הפסח גם חג המצות? 
ובמלים אחרות, בשמות חג יציאת מצרים אנו מוצאים שניים עיקריים חג: הפסח וחג המצות. עיון בפרשיות מוכיח שישנה אבחנה ביניהן. מתוך בירור ההבדל מתבררות שתי גישות אל החג ואל הגאולה, אשר משתלבות בזו זו ומרכיבות את תפיסת הגאולה השלמה.
הנה זה, של הרב איתמר אלדר, רמ בישיבת ההסדר ברעננה, בין חג המצות לחג הפסח.
לשמיעה באתר הישיבה, כאן.

שנים. זכר ליציאת מצרים, משפט הזכירה שאנו חוזרים עליו רבות בחיי היומיום, נעשה מרכז ומשמעות ליל הסדר. מה התרחש ביציאת מצרים שמהווה תפנית היסטורית חד משמעית, שמשמעותה מתבררת במעמד הר סיני, בדיבר הראשון, "אנוכי ה' אלוקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים"?
ובמלים אחרות, ככל חג, גם לחג הפסח יש כמה שמות. אחד השמות היותר ידועים ויסודיים הוא חג ה'פסח'. המאמר הבא מבקש להבין את מקור השם ומשמעותו, ובאמצעות זאת להבין ולהעמיק במהות החג. 
הנה זה, של ראש הישיבה, הרב יואל מנוביץ'משמעות השם פסח.
לשמיעה באתר הישיבה, כאן.

שבת שלום ופסח שמח וכשר!
בית ישיבת הגולן

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה