chiddush logo

מדוע פר' בלק מסתיימת בדבר לא טוב ? (4 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי אריאל אליעזר, 7/6/2010

 כתוב בהלכה     שלא  לסיים  את  פרשת  השבוע   בדבר   לא טוב.

ויש לשאול-  אם כך,  מדוע   פרשת  בלק  מסתיימת   בדבר   לא טוב-   "ויהיו  המתים   במגפה   ארבעה ועשרים אלף".

ונראה לומר,   שהכוונה  היא,  שהיו  ראויים למות יותר,  ובזכות מעשהו של פנחס   מתו  רק כד אלף,  וזה דבר טוב.

ועוד-   שהמתים היו  רשעים,  ומותר  לסיים את הפרשה בסיפור     על דבר   לא  טוב   שארע   לרשעים,   כל הבעייה  היא  בדבר  לא טוב  שארע  לצדיקים.

אשמח   לקבל תשובות נוספות   לשאלתי.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (4)
יהונתן (9/6/2010)
זוהר פנחס:
וְכִי הַאֵיךְ הֵשִׁיב פִּנְחָס חֲמָתֵיהּ דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְהָכְתִיב וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה וְגוֹ', אִי לָא מִית חַד מִנַּיְיהוּ, הֲוָה אֲמֵינָא הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי, אֲבָל כֵּיוָן דְּכָל הָנֵי מִיתוּ, מַאי טַעְמָא הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. אֶלָּא וַדַּאי בְּרִירָא דְּמִלָּה, וַוי לֵיהּ לְבַּר נָשׁ דְּפָגִים זַרְעֵיהּ, וַוי לֵיהּ לְמַאן דְּלָא נָטִיר זַרְעֵיהּ כַּדְּקָא יָאוּת, חַס וְשָׁלוֹם דְּאֲפִילּוּ חַד מִיִשְׂרָאֵל מִית, אֶלָּא שִׁבְטָא דְּשִׁמְעוֹן, כַּד אָתֵי אִינּוּן עֵרֶב רַב, אִתְעָרְבוּ בְּנָשִׁין דְּשִׁבְטָא דְּשִׁמְעוֹן, בָּתַר דְּאִתְגְּיָירוּ, וְאוֹלִידוּ בְּנִין, מִנְּהוֹן מִיתוּ בַּעֵגֶל, וּמִנְּהוֹן מִיתוּ בְּמוֹתָנָא, וְאַחֲרָנִין מִיתוּ הָכָא, אִינּוּן דְּאִשְׁתָּאָרוּ. הֲדָא הוּא דִּכְתִּיב, וַיִּהְיוּ הַמֵּתִים בַּמַּגֵּפָה, אֲשֶׁר מֵתוּ לָא כְּתִיב, אֶלָּא הַמֵּתִים, מֵתִים דְּמֵעִיקָּרָא הֲ
(להמשך התגובה לחץ כאן )

אריאל אליעזר (8/6/2010)
יש קהילות שלא הסתפקו בתירוצים הנ"ל, ולכן הן נוהגות לקרא כמה פסוקים מתחילתה של פרשת פנחס, כדי לסיים בדבר טוב, יש לציין, שגם פרשת מצורע מסתימת בדבר לא טוב, אולם קהילות אילו לא נוהגות לקרא קצת מפרשת אחרי-מת, כיון שגם פרשת אחרי-מת עצמה מתחילה בדבר לא טוב, ואם כן- מה הועילו חכמים בתקנתם, ועוד אפשר לומר שבסיום פרשה כלל לא נאמר כלל זה שהפרשה צריכה להסתיים בדבר טוב, כיון שחלוקת הפרשיות היא מפי הגבורה, והובאו דבריהם במ"א סימן רפב.
נגאל (7/6/2010)
ל-משה67 היקר:
לע"נד לא נראה כ"כ הגיוני לומר שנשמט חלק מסוף הפרשה, שהרי אם תאמר כך, מי אמר לך שאין עוד דברים נוספים בפרשות שונות שהורדו, או שנוספו במרוצת השנים.
ועוד, שלפי"ד, הכותב תירץ את דבריו יפה, ואין צורך להידחק.
mose67 (7/6/2010)
ב''ה
אולי אפשר לומר. הרי ידוע שהמון מדרשים נעלמו במרוצת הדורות מאתנו. ואז יתכן שהקטע המסיים נשמט. ונשאר הקטע הלא טוב.