chiddush logo

איטום קירות חיצוניים – אסור לוותר על זה!

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 21/7/2022

יש לא מעט שלבים בבניה של כל בית או מבנה שפשוט אי אפשר לוותר עליהם. נכון, ישנה גמישות מסוימת בחלקים שונים, כמו בחירה בעובי הצנרת, הספק החשמל, עובי הקירות וכיו"ב, אבל בכל הנוגע לאטימות, אין שום גמישות, זה חייב להיות אטום לגמרי. איטום קירות חיצוניים זה לא רק צורך אסתטי, אלא צורך בטיחותי. קירות חיצוניים אשר אינם אטומים לגמרי עלולים להוביל עם הזמן לנזקים מצטברים, לדוגמא ערעור אמינות הטיח, ואף להוביל לתאונות.

שלא כמו אבק או לכלוך, הרי שמים חודרים ומחלחלים ללא הרף. כל עוד יש מגע בין מים לבין חומר סופח שאינו אטום, כמו, למשל, טיח בקיר, הרי שהמים יחלחלו, ויחפשו כיצד ולאן להיכנס.

איטום קירות חיצוניים כולל ניתוק מהקרקע

העניין עם מים הוא שהם יודעים לנוע לכמה כיוונים בו זמנית. נכון, כולנו למדנו וראינו כי מים זורמים מטה, ותמיד מחפשים את המקום הנמוך ביותר. הם נמשכים לכח המשיכה, ועד שהם לא נקווים למקום אטום, הם לא מפסיקים לחלחל מטה, עוד ועוד. ועדיין, ישנו עוד תהליך בו מים יודעים להתפשט, והתהליך הזה תלוי לא בכח המשיכה, ואף מתנגד לו, וזה כלפי מעלה ולכל הכיוונים.

אם המונח "חלחול קפילרי" לא נשמע מוכר, אז כדאי שתכירו אותו כעת. במגע עם חומרים מסוימים, מים יתחילו לטפס מעלה, במעלה החומר, דרך ספיגה. אם אי פעם שכחתם סמרטוט כאשר חציו מונח בדלי מים וחציו על שפת הדלי היבשה, בוודאי ראיתם את התופעה לאחר מכן. המים שנוגעים בבסיס הסמרטוט מתחילים לחלחל מעלה ולהתפשט לרוחבו ולאורכו של הסמרטוט, כנגד כח המשיכה, עד שהסמרטוט רטוב כליל, ספוג לגמרי, מבלי שהוא ייפול לדלי, אלא מתוך החלחול הזה.

איטום קירות חיצוניים נועד לעצור חלחול של מים לכל מקום, אך לרוב כניסה של מים ממגע ישיר. גם אם הקיר אטום בחלקו שנוגע ישירות עם המים, הרי שאם המים מחליקים מהקיר מטה אך נקווים באזור בו יש מגע עם קיר אשר לא עבר איטום מלא, ישנה פרצה במערכת, והמים יתחילו לחלחל קפילרית מעלה, ולכל הכיוונים, ולהרטיב את הקיר מבפנים.

מתי צריך לבצע איטום?

איטום קירות חיצוניים הוא חלק בלתי נפרד מתהליך הבניה, והוא נעשה כמובן בשלבים הסופיים, כאשר הקירות כבר עומדים יציבים ומפולסים, ובעצם האיטום הינו ממש השלב הסופי בקיר. במידה ואתם רוכשים בית או דירה חדשים, שנבנו כעת, הרי שהחומרים והשיטות המודרניות לביצוע איטום יבטיחו לכם, לרוב, ראש שקט (כל עוד העבודה נעשתה בצורה טובה).

בבתים ישנים יותר, מרבית האיטומים נעשו בטכניקות שהיו מקובלות בעבר, כמו תערובת "שפריץ", שהיא בעצם מלט לבן עם טיח. רמת האיטום של התערובת הזו אינה גבוהה דיו, ועם השנים יש הידרדרות ביכולת האיטום, ומים חודרים פנימה. אם אתם גרים בבית ישן יותר, מוטב לוודא כי הקירות נאטמים מחדש בצורה טובה יותר, כדי למנוע נזקים למבנה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע