chiddush logo

למה יעקב ובניו לא עולים חזרה לארץ ישראל? (6 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי דביר, 2/1/2013

 יעקב ובניו עזבו את ארץ הקודש וירדו למצרים בעל כורחם, הרעב נגמר:

למה יעקב ובניו לא עולים חזרה לארץ ישראל?

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
יודע את התשובה? חושב אחרת
דיונים - תשובות ותגובות (6)
דביר (9/1/2013)
נבואות רעות יכולות להשתנות לטובה, כך לפי הרמב"ם (ב הלכות יסודי התורה י:ח-י): "דברי הפורענות שהנביא אומר, כגון שיאמר פלוני ימות או שנה פלונית שנת רעב או מלחמה וכיוצא בדברים אלו--אם לא עמדו דבריו, אין בזה הכחשה לנבואתו; ואין אומרין הנה דבר דיברת ולא בא; שהקדוש ברוך הוא "ארך אפיים ורב חסד, וניחם על הרעה" ( יואל ב,יג; יונה ד,ב); ואפשר שעשו תשובה ונסלח להם כאנשי נינווה, או שתלה להם כחזקיה. אבל אם הבטיח על טובה ואמר שיהיה כך וכך, ולא באה הטובה שאמר--בידוע שהוא נביא שקר: שכל דבר טובה שיגזור האל, אפילו על תנאי--אינו חוזר. הא למדת, שבדברי הטובה בלבד ייבחן הנביא.
DL2000 (9/1/2013)
בס'ד

וכן אברהם אבינו כבר קיבל נבואה מהבורא
בברית בין הבתרים שבני ישראל יהיו במצרים
דביר (8/1/2013)
בשבת האחרונה ראיתי בעיתון בשבע שהרב מלמד התייחס לשאלה וכתב שכן היו צריכים לעלות, הדביק את עיקר הדברים:
=======
ירידת בני ישראל למצרים היתה בלתי נמנעת, אבל היה ראוי שיחזרו לארץ לאחר מותו של יוסף * נוחות החיים בארצו של עם אחר * גזירת ארבע מאות שנות הגֵרות היתה יכולה להתקיים גם בארץ ....
---------
03/01/13, 01:12 הרב אליעזר מלמד
--------------

גלות מצרים

כשירד יעקב אבינו עם בניו למצרים - ירד על פי הדיבור, שנאמר: "ויאמר אנוכי הא-ל אלוקי אביך, אל תירא מרדה מצרימה, כי לגוי גדול אשימך שם. אנוכי ארד עמך מצרימה, ואנוכי אעלך גם עלֹה, ויוסף ישית ידו על עיניך" (בראשית מו, ג-ד).

שתי סיבות לירידה: האחת, שיוסף לא היה יכול לעלות לארץ, כי אף שהיה משנה למלך, לא היה יכול לעזוב את מצרים בלי רשותו של פרעה, ומאחר שהאחים מכרו את יוסף - לא היה ראוי שיעזבו אותו במצרים לבדו. ומתוך כך נתבררה הסיבה השנייה - במצרים רכשו ישראל את ברכת הח
(להמשך התגובה לחץ כאן )

dvir45 (2/1/2013)
כשיוסף רוצה להעלות את ארונו של יעקב לקבורה בא"י, הוא צריך לבקש רשות מפרעה.. כנראה שכבר אז המצרים לא נתנו יד חופשית לבני ישראל ולא התירו להם לצאת ממצרים.
בתחילת פרשת שמות רואים זאת במפורש
בדברי פרעה "ונלחם בנו ועלה מן הארץ", הרשב"ם מפרש "לשוב אל ארץ אבותיהם ולא טוב לנו לאבד עבדינו וקראו לי מלכותא קטיעא"..
וכך כותב המלבי"ם (שם) שמדבריו של פרעה אנו רואים שכל מטרתם של המצרים היתה להעביד את בנ"י ולהשתמש בהם כמשרתים.
יצחקבוגנים (2/1/2013)
ונאמר - כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם
שם בארץ מצרים ועדיין לא גוי גדול
מהאמור מפורשת מפי הגבורה אין סיבה כולשהיא להבין כי הגיע העת לשוב ארצה - נהפוף הוא - יש הוראה להשאר במצרים וזאת ציוי מפורש מפי הקדוש ברוך הוא.
יצחקבוגנים (2/1/2013)
בראשית פרק מו
ג וַיֹּאמֶר, אָנֹכִי הָאֵל אֱלֹהֵי אָבִיךָ; אַל-תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה, כִּי-לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם. ד אָנֹכִי, אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה, וְאָנֹכִי, אַעַלְךָ גַם-עָלֹה; וְיוֹסֵף, יָשִׁית יָדוֹ עַל-עֵינֶיךָ.
נאמר - אנוכי אעלך - ולא ניתן עדין האות.
נאמר - וְיוֹסֵף, יָשִׁית יָדוֹ עַל-עֵינֶיךָ.
והרי יוסף משנה למלך מצרים ולא שב ארצה