chiddush logo

חיים נצחיים ופרס נובל (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי שניאור, 17/12/2012

 

חיים נצחיים ופרס נובל
כאשר הגוף כולו מת, ממשיכה עצם הלוז לחיות במצב רדום ו"יבש" המזכיר את קיומם של נבגים או זרעים במצב מיובש ושמור.

כד כסלו התשע"ג (08.12.2012)

חב"ד
בראשית התפתחות העובר קיימים בו רק תאי גזע. אלו תאים שיכולים להפוך ולהיות לתאים של כל רקמה מאלפי סוגי הרקמות שבגוף, בתהליך שנקרא 'התמיינות'. תא שעבר התמיינות מתפקד בהתאם לתפקידה של הרקמה בה הוא "חבר". למשל: תא שריר מתכווץ ומתרפה, עד לזמן המוקצב לתא מסוגו להיות, שאז הוא מסיים את חייו בגוף ומוחלף (או לא מוחלף) בתא אחר מסוג זה.
 
פרס נובל לרפואה ופיזיולוגיה הוענק השנה לזוג חוקרים שגילו כי תהליך ההתמיינות יכול להיות גם הפיך: תא בוגר, שכבר עבר התמיינות (והפך לתא ספציפי) יכול להפוך את כיוון מחוגי השעון הביולוגי שלו ולחזור להיות תא גזע בעל פוטנציאל עוברי: תאי גזע "משוחזרים" אלו יכולים בהמשך להתמיין שוב ולהפוך לתאים אחרים לחלוטין. כך ניתן יהיה בעזרת השם לגדל במעבדה תאי לב, תאי מוח, תאי רשתית העין וכדו', "לפי הזמנה".
 
המחקר כיום מתרכז בהכנת תאים ייעודיים ובניסיון לשלבם ברקמות חיות של חולים שיש להם מחסור בתאים מתפקדים מסוג מסוים – כדוגמת תאים מייצרי אינסולין בלבלב של חולי סכרת, תאי עצב למוחם הפגוע של חולי פרקינסון או אלצהיימר וכדו'.
 
מהממצאים האחרונים עולה כי ברמה העקרונית, הרעיון של חיי נצח איננו מופרך אפילו בדרך הטבע. חייהם של תאי גזע אינם מוגבלים כחייהם של תאים שעברו התמיינות, וייתכן מאוד שבתנאים מתאימים הם יכולים להמשיך לחיות ללא הגבלה הנובעת מהם עצמם.
 
במקורותינו הקדושים מוזכרת עצם מעניינת הנקראת עצם הלוז. היא ממוקמת אי שם בעמוד השדרה, ומיוחסים לה חיי נצח. גם כאשר הגוף כולו מת, ממשיכה עצם הלוז לחיות במצב רדום ו"יבש" המזכיר את קיומם של נבגים או זרעים במצב מיובש ושמור.
 
המקורות ממשיכים ומתארים את תהליך תחיית המתים כמה שיתחיל במגע של עצם הלוז עם רטיבות (שנקראת טל תחייה), משהו שמזכיר את תהליך הנביטה הבוטני של כל זרע.
 
במקביל למציאות הגשמית, ישנו גם פירוש רוחני לדברים: עצם הלוז היא משל לעצם נקודת היהדות, שלעיתים רדומה ואף נראית כאילו מתה, חלילה. טל התחייה הוא פנימיות התורה, שלימודה מסוגל להקיץ נרדמים ולהחיות מתים רוחניים. כעת, לקראת הגאולה, מתגלים מחקרים הממחישים את הרעיון גם ברמה הגשמית של הדברים.
 
במשנת הרבי מליובאוויטש מלך המשיח נזכרת רבות פסיקת תורת הקבלה לפיה החיים הנצחיים הם ביולוגיים למהדרין. אמנם גל כביר של הארה רוחנית אלוקית ישטוף את היקום, אך כל זה יתבטא בגשמיות כפשוטה. אין לנו מושג האם התחייה שתתחיל מעצם הלוז תעבור דרך ה-DNA הרדום, או בכלל בדרך שונה. מה שבטוח, זה יקרה, ומהר יותר משנדמה לנו.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
אביהו (17/12/2012)
אשריך