chiddush logo

מזון רוחני טז מר חשוון

נכתב על ידי שניאור, 1/11/2012

 

בס"ד                                                                                                           טז'   מר- חשוון

 

נס היהדות

 

כאשר הקב"ה מבשר לאברהם שעתיד להיוולד לו גם יצחק, אומר אברהם: "לו ישמעאל יחיה לפניך". כלומר, אברהם הסתפק בכך שישמעאל ילך בדרכיו. הקב"ה לא קיבל זאת ואמר "ביצחק (דווקא) יקרא לך זרע". המדרש מתאר את הגר (אמו של ישמעאל), כאישה צדקת שלכן נקראה גם "קטורה", כיון שהיו מעשיה נאים כקטורת, ומובן שבאופן זה חינכה את בנה ישמעאל. לכן הסתפק אברהם בנחת שרווה מישמעאל.

מדוע אם כן לא הסכים לכך הקב"ה, אלא חפץ ביצחק דווקא?

 

מסביר הרבי כי ישנם מספר הבדלים בין ישמעאל ליצחק:

א)     לידתו של ישמעאל הייתה בדרך הרגילה והטבעית, ואילו יצחק נולד בדרך נס – עד שאפילו אברהם נתקשה להאמין כי יתרחש.

ב)     הברית בין ישמעאל  לקב"ה (ברית המילה) נכרתה כאשר היה בן 13 שנה (גיל של הכרה והבנה שכלית) ואילו יצחק נימול בגיל 8 ימים.

 

ישמעאל מסמל את הטבע ואת התהליכים הרגילים של העולם. הקשר בינו לבין ה' הוא קשר שנוצר במסגרת הבנה והכרה שכלית ולכן גם עוצמתו תלויה במידת הידיעה וההבנה.

 

יצחק מייצג את הקשר העל- שכלי, כך שכל יהודי קשור עם הקב"ה ללא קשר לטיב החינוך שקיבל, אלא אך ורק מתוקף היותו יהודי. בתוך נפשו הוא מאמין בה' וקשור עמו כבן הקשור עם אביו! אנו כבניו וזרעו של יצחק חפצים בה' יתברך, כפי שהוא חפץ בנו- באופן שלמעלה מטעם ודעת ובקשר בל- יינתק.

 

שבת שלום!

 

 





להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה