chiddush logo

מניעת מצבי פיקוח נפש מראש

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 23/10/2012

 "תנו רבנן: אין מפליגין בספינה פחות משלשה ימים קודם לשבת. במה דברים אמורים - לדבר הרשות, אבל לדבר מצוה - שפיר דמי" [שבת יט,א, דף יומי השבוע]

השו"ע כתב ע"פ הרי"ף: "הטעם משום עונג שבת, שכל שלשה ימים הראשונים יש להם צער ובלבול" [או"ח,רמ"ח,ב] ואילו לאחר שלושה ימים מתרגלים וכבר אין צער.

ע"פ הטעם שהוזכר, דין זה אמור גם במצב שלא צפוי צורך לחלל שבת בגין ההפלגה. אולם "בעל המאור" סבר שהטעם לאיסור ההפלגה הנ"ל שהואיל וההפלגה עלולה להוביל למצבי פיקוח נפש, לכן אין להיכנס לכך בשלושת הימים הסמוכים לשבת משום שנראה הדבר כמכניס עצמו לכתחילה להיתר פיקו"נ, בעוד שניתן להימנע ממנו. אבל לפני יום רביעי בשבוע, גם אם ההפלגה תימשך עד שבת ומעלה, אין בעיה כי אינו נראה כמכניס עצמו לכך. ולדבר מצווה מותר גם בסוף השבוע כי זה דוחה את ה"נראה כמכניס עצמו".

יש דעות המחמירות גם בתחילת השבוע, אם ברור שיהיה צורך לחלל שבת. מסקנת אחרונים כגון שולחן-ערוך הרב [או"ח,רמח,יג] שיש להבחין בין מצב שבו יידרש בוודאות חילול שבת לצורך פיקו"נ, ומכך יש להימנע אפילו בתחילת השבוע; ובין מצב שבו ספק אם כך יקרה, שבזה אסור רק מיום רביעי והלאה.

משום כך, היודע מראש שבמהלך השבת עליו להגיע לטיפול הכרוך בנסיעה, יתארגן מראש להיות קרוב ככל האפשר לביה"ח. והנצרך לעבור ניתוח לא דחוף הנקבע בתור זמן רב מראש, שכתוצאה ממנו יידרשו בימים שאחריו פעולות הכרוכות בחילול שבת, יש לקבעו לתחילת השבוע, אלא אם-כן הרופא המומחה נוכח רק בסוף השבוע, שאז נחשב כדבר מצווה [הגרשז"א,שש"כ החדש,ל"ב הערה צ"ט] והוא הדין מילה שנדחתה -מותר גם בסופ"ש שהרי זהו דבר מצווה [משנה-ברורה של"א סקל"ד]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה