chiddush logo

אפקט הפרפר

נכתב על ידי שניאור, 19/8/2012

 

אפקט הפרפר
היו מי שחשבו כי לעומת המעצמה הסובייטית, נחשב הרבי 'פרפר'. למפרע, התגלה כי לעוצמתו של הרבי אין אח ורע.

יד אב התשע"ב (02.08.2012)

חב"ד
"אפקט הפרפר" מציין מושג יסודי באקולוגיה, המתאר את הקשר ההכרחי בין תופעות שנראות כבלתי קשורות זו לזו במבט ראשון. למשל: פרפר המרפרף בכנפיו ופותח בכך שרשרת של תגובות ואירועים שמתגלגלת ומשתלשלת עד שבסופו של דבר מופר איזון ואי שם בקצה העולם מתפרץ הר געש.
 
בטבע קשה לשחזר את רצף התרחישים ולהגיע לשורשם של אירועים דרמטיים (תנועתו של הפרפר, למשל). בהיסטוריה העולמית זה יותר ברור. כאן מתגלגלים הדברים באופן שגפרור אחד יכול להצית חבית של אבק שרפה ולגרום למלחמת עולם (ראה מלחמת העולם הראשונה).
 
מאז התמוטטותו של הגוש הקומוניסטי לפני יותר מעשרים שנה, עוסקים גדודי סובייטולוגים בשאלה הגדולה: מה קרה שם? כיצד התפורר לפתע משטר חזק ומבוסס, אולי יותר מכל המשטרים שקדמו לו, ללא שפיכות דמים, ללא כוחות מאורגנים של מורדים – פשוט, יום אחד התאיין לו משטר אימים של מדינת ענק בעלת צבא אדיר ומשטרת פנים נוראה. מומחים מתחומים שונים עדיין מתחבטים בשאלה איך זה התחיל. מה באמת גרם לזה להתרחש.
 
אלו שבקיאים בתולדות חב"ד ברוסיה הסובייטית – כבר פתרו את התעלומה: לפני 85 שנים נעצר אדם ונחבש במבצר הקג"ב בלנינגרד, בעוון הפצת יהדות תוך התעלמות בהגבלות שגזרו השלטונות על פעילות יהודית. היה זה הרבי הריי"צ – רבי יוסף יצחק שניאורסון, השישי בשושלת אדמו"רי חב"ד.
 
במהלך חקירותיו המתישות, הביע הרבי בבירור כי "הם" אינם מציאות ממשית עבורו. הם שואלים ברוסית – והוא עונה באידיש. הם שואלים על פעולותיו נגד המהפכה הקומוניסטית והוא עומד על זכותו להניח תפילין ולהתפלל עמן כאן ועכשיו. הם מאיימים עליו באקדח טעון והוא מודיע שצעצוע כזה לא מפחיד מי שיש לו אלוקים אחד ושני עולמות ובקיצור – מביע בגלוי ובבירור שהם אינם יכולים להשפיע עליו לזוז מעמדותיו כהוא זה.
 
שנים רבות לאחר מכן יסביר חתנו וממלא מקומו, הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, כי מאותו רגע התחילה למעשה להתגלגל ריאקציה בלתי ניתנת לעצירה. גזר דינה של המהפכה הקומוניסטית נחתם כבר אז והשאלה הייתה רק כמה זמן זה ייקח. היו מי שחשבו כי לעומת המעצמה הסובייטית, נחשב הרבי 'פרפר'. למפרע, התגלה כי לעוצמתו של הרבי אין אח ורע. התהליך התקדם בדרכים עלומות והגיע לסיומו הגלוי עם התמוטטותו של הגוש הקומוניסטי כ-60 שנה לאחר מכן.
 
הקומוניזם התמוטט, ולעומתו האימפריה החב"דית שהינה הר הגעש (החיובי) הלוהט של העולם היהודי, הולכת וגדלה בממדים בינלאומיים ומצעידה את האנושות לקראת הגאולה האמיתית והשלמה שתבוא תכף ומיד ממש.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע