chiddush logo

ביולוגיה סינטטית

נכתב על ידי שניאור, 28/6/2012

 

ביולוגיה סינטטית
גאולת המדע תתבטא בכך שייראה כיצד לנס ולטבע יש בעל הבית אחד. 

יא אייר התשע"ב (03.05.2012)

חב"ד
מספר גדל והולך של מדענים שעסקו בהנדסה גנטית, פונים כעת לשטח חדש ומדהים מכל מה שהכרנו עד כה. הביולוגיה הסינטטית היא מדע חדש ש"נולד" בשלהי המאה העשרים, לאחר שפותחו טכניקות שמאפשרות למעשה ליצור רצפים חדשים של DNA ולשתול אותם בגופים "ריקים" מחומר גנטי. כיום קיימות טכניקות המאפשרות לייצר מערכות חיות הפועלות תחת שליטתו של קוד גנטי שיוצר במעבדה והוא "מורחב" ומשודרג בהתאם לצרכיו של מי ש"הזמין" אותו...
 
המבנה החדש של החומר הגנטי הוא לב ליבה של הביולוגיה הסינטטית, שתאפשר ליצורים החדשים לפעול, לעשות ולהיות דברים ששום אורגניזם ("חיה") טבעית איננה יכולה לבצע. העסק עדיין בחיתוליו, אך בהחלט כבר נולד ומתפתח.
 
רוב הניסויים המסורתיים בביולוגיה חקרו את מנגנוני החיים על ידי פירוקם ובידודם. החידוש של הביולוגיה הסינטטית הוא שהיא עושה זאת על ידי בנייתם של מנגנוני בקרה ושליטה ביולוגיים חדשים, ניסיוניים, וכך חוקרת ובודקת מה הם "יודעים לעשות".
 
טכנולוגיות אלו עומדות בפני פריצה אדירה, שכל המהפכות שידע עולמנו עד כה תהיינה חיוורות לידה. אם תצלחנה, הן תרחבנה את גבולות עולם החי והעולם הדיגיטאלי כאחת. עמן, מקווים לאפשר – בעזרת השם – לשלב את כוחות המחשוב הדיגיטאליים באורגניזמים חיים וכך לעקוף מכשולים העומדים בפני האורגניזם החי כגון מחלות תורשתיות ומנגנוני הרס עצמי שמובילים אל המוות.
 
נבואות התנ"ך מבטיחות עידן של חיים בטוחים ונצחיים. העידן שלאחר תחיית המתים, בזמן הגאולה האמיתית והשלמה. על פי הודעת הרבי מליובאוויטש מלך המשיח, זה עומד להגיע בכל רגע, עוד לפני התפתחותה של הביולוגיה הסינטטית. אך אם חלילה הדבר יתעכב זמן מה – חלק מאתנו אולי כבר לא יהיו מופתעים כל כך. אם אכן הביולוגיה הסינטטית תגשים את חלומותיה, היא תהווה מעין הכנה לקראת הניסים המופלאים. היא תשמש תבנית לוגית, שבעת התגשמות הניסים נחוש משהו בסגנון –  'זה מזכיר לי משהו', מה גם שהגאולה היא בעצם גאולתו של כל עולם הטבע, גם של המדע.

גאולת המדע תתבטא בכך שייראה כיצד לנס ולטבע יש בעל הבית אחד. הגאולה תגשים ניסים שיהיו 'מלובשים' בטבע ומובנים בשכל המדעי, ובד בבד – משקפים בבהירות מושלמת את המהות האלוקית של הטבע. בגאולה יתגלה כי היקום כולו נברא לתכלית אחת: גילוי כבודו יתברך. וכלשון חז"ל: "כל מה שברא הקדוש-ברוך-הוא בעולמו – לא בראו אלא לכבודו". וכאמור, זה עומד לקרות בכל רגע.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה