לימוד זוהר
באם אפשר להעביר תוכן קונטרס זה עבור:
חרדים לטאים.
אתר בחדרי חרדים.
לכל מי שחפץ ליבו לזרז את הגאולה ברחמים
זָכִינוּ לְהוֹצִיא לָאוֹר סֵפֶר "אוֹרוֹת הַזֹּהַר"
וּבוֹ י"ב סְפָרִים - כְּנֶגֶד י"ב שַׁעֲרֵי גַּן עֵדֶן
שֶׁכָּל הַמֵּפִיץ הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ זוֹכֶה לְכָךְ
– הַהַבְטָחוֹת הַגְּדוֹלוֹת שֶׁל הָרַשְׁבִּ"י (בְּזֹהַר תְּרוּמָה קכ"ח:) –
אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן בֶּן יוֹחַאי זיע"א:
מֵעִיד אֲנִי עָלַי שָׁמַיִם וָאָרֶץ, שֶׁכָּל הַמְּזַכֶּה אֶת הָרַבִּים [בַּהֲפָצַת הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ]
מִתְעַלֶּה בְּשָׁלֹשׁ מַעֲלוֹת, מַה שֶּׁאֵין כָּל אָדָם זוֹכֶה לָזֶה
א. כּוֹפֶה אֶת מַלְכוּת הָרִשְׁעָה.
ב. עוֹשֶׂה נַחַת רוּחַ וְעִלּוּי לְהַשֵּׁם יִתְבָּרַךְ.
ג. מַעֲמִיד אֶת כָּל הָעוֹלָם שֶׁלֹּא יֵחָרֵב, וּמַרְבֶּה שָׁלוֹם.
וְעַל זֶה מַבְטִיחַ לוֹ הָרַשְׁבִּ"י:
א. זוֹכֶה לִרְאוֹת בָּנִים לְבָנָיו.
ב. זוֹכֶה לַעֲשִׁירוּת בָּעוֹלָם הַזֶּה.
ג. זוֹכֶה לְעוֹלָם הַבָּא.
ד. אֵין שׁוּם אֶחָד שֶׁיָּכוֹל לְהַזִּיק וּלְהָרַע לוֹ.
ה. נִכְנַס לִשְׁנֵים עָשָׂר שַׁעֲרֵי גַּן עֵדֶן – וְאֵין מוֹחֶה בְּיָדוֹ.
ו. מַשְׁפִּיעִים עָלָיו שֶׁפַע בְּרָכָה וְהַצְלָחָה לוֹ בְּכָל עִנְיָנִים לוֹ וּלְזַרְעוֹ עַד סוֹף כָּל הַדּוֹרוֹת.
ז. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא וְהָרַשְׁבִּ"י מְבָרְכִים אוֹתָם בְּכָל הַבְּרָכוֹת שֶׁנִּתְבָּרֵךְ בָּהֶם אַבְרָהָם אָבִינוּ, שֶׁגַּם הוּא קֵרֵב אֶת כוּלָּם לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא.
ח. הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קוֹרֵא לְאַרְבַּע מַחֲנוֹת מַלְאָכִים עֶלְיוֹנִים וּמְלַוִּים אוֹתוֹ, וְנִכְנַס לְשִׁבְעִים עוֹלָמוֹת גְּנוּזִים (גִּימַטְרִיָּא "סוֹד"), שֶׁלֹּא זוֹכֶה בָּהֶם שׁוּם אָדָם אַחֵר – וּמְיֻחָדִים רַק לוֹ.
שע"י "חברה מזכי הרבים העולמי"
מפעל עולמי להצלת הדת
רחוב נחל לכיש 24/8 רמת בית שמש ארץ ישראל
טל: 054-843-6784 / פקס: 02-995-1300
סֵפֶר
דִּין תּוֹרָה
לְהָרַבָּנִים רָאשֵׁי יְשִׁיבוֹת, בַּעֲלֵי דַּרְשָׁנִים
בְּבֵית דִּין שֶׁל מַעְלָה
דְרָשָׁה לְחִזּוּק לִמּוּד הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ
מכ"ק אַדְמוֹ"ר מֵהָאלְמִין שְׁלִיטָ"א
בְּרֹאשׁ חוֹדֶשׁ תַּמּוּז תשע"ב לפ"ק
בִּישִׁיבַת הַמְּקֻבָּלִים בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ
"בֵּית הָרַשְׁבִּ"י"
בְּרוּכִים הַבָּאִים בְּשֵׁם ה'
בִּרְשׁוּת הָרַבָּנִים הַגְּאוֹנִים, רָאשֵׁי יְשִׁיבוֹת שְׁלִיטָ"א, וּמְזַכֵּי הָרַבִּים שֶׁאִרְגְּנוּ אֶת קִבּוּץ הַגָּדוֹל הַזֶּה, וְכָל הַקָּהָל הַקָּדוֹשׁ הַזֶּה.
אֲנַחְנוּ מְיַחֲלִים וּמְצַפִּים שְׁמְקִידוּש הַשֵּׁם הַגָּדוֹל הַיּוֹצֵא מִן הַקִּבּוּץ הַזֶּה,
החפץ חיים זי"ע כותב, שיסוד קדושת ישראל שנאמין בשכר ועונש, וזה יסד לנו הרמב"ם בי"ג עיקרים ומי שאינו מאמין בי"ג עיקרים אינו קם לתחיית המתים.
לכן נתחיל בשיעור הזה לבאר קצת למה אני מעורר יום יום על לימוד הזוהר הקדוש ומעורר ברבים בכל דרשה ודרשה בעיקר על לימוד זה.
נתחיל לתאר לעצמנו, מה יהיה בבית דין של מעלה לרבנים דרשנים אדמורי"ם, וזה החלי בעזרת השי"ת, בשם ה' נשעה ונצליח.
הרבנים שלא הורו ללמוד זוהר בבית דין של מעלה
· הבית דין: עסקת בתורה?
· הרב: כן
· בית הדין: האם למדת זוהר?
· הרב לא
· בית הדין ולמה לא?
· הרב כי לא ידעתי חשיבות הלימוד
· בית הדין ולמה לא ידעת הלא היה זה מפורסם בראש כל חוצות?
· הרב אני חשבתי שהמפרסמים הם משוגעים ולכן לא התייחסתי לזה ברצינות
· בית הדין אין כזה תירוץ משוגעים אם ראית דברים שמעוררים היית צריך לחקור זאת וללכת ולחפש את האמת ואם לא חיפשת אז זה בעיה שלך בעצמך
· הרב נו אז לא מגיע לי שכר על שלא למדתי זוהר אבל מגיע לי שכר על הרבה דברים טובים שעשיתי בעולם הזה אינספור דברים טובים
· בית הדין אבל מגיע לך עונש על שלא עסקת בזוהר
· הרב למה מגיע לי עונש האם מי שלא למד למשל מסכת בכורות מגיע לו על זה עונש הרי הוא עסק בהרבה תורה חוץ ממסכת בכורות
· בית הדין בודאי מי שהיה יכול לעסוק ולא עסק מגיע לו עונש זה בכל התורה ובפרט בזוהר הקדוש שהינו כל כך חשוב וכל כך נצרך
· הרב בסדר אז תתנו לי עונש קטנטן על זה ועוד הרי המצוות האחרות שלי וודאי יגברו על העברה הקטנטנה הזו
· בית הדין אבל הנך גם כן נענש על זה שאמרת לתלמידך שומעי לקחיך שאסור ללמוד זוהר
· הרב נו אז אמרתי ומה הבעיה
· בית הדין קודם הנך נענש על שפסקת הלכה שלא כדין כי אין כזה דין שאסור ללמוד זוהר ועל זה בעצם תתן את הדין ועוד הנך נענש על שמנעת תורה מרבים שאילולי דבריך וכל שכן אילו היית מורה ללמוד היו לומדים ועוד הנך נענש על שמנעת מישראל להיות יהודים יראי ה' שעל ידי לימוד הזוהר הרי נהיים ללא ספק יהודים יראים ושלמים ובזכותך זה נעדר מהם
· הרב זה אני וודאי לא אשם כי זה רק גרמא וגרמא בנזקין פטור ועוד כי לא עשיתי מעשה רע הכל רק בגדר דיבורים ועל זה אין בכחכם לענוש אותי כי כמו שפוסקין בבית דין שלמטה כך פוסקין בבית דין של מעלה
· בית הדין קודם כל הנך ממש גרמי ולא רק גרמא כי זה ברור ללא ספק שהיהודים שבאו לשאול אותך אם היית אומר להם ללמוד היו לומדים ורק אתה גרמת שלא ילמדו ועיין במסכת בבא קמא בסוף פרק הגוזל בתרא שאחויי הוא גרמי ואפילו רק בדיבור הוא גם כן היזק שצריכים לשלם על זה
· ועוד אינו דומה זה לזה שם ההיזק הוא בגוף האדם למטה שעל זה יש את כל הענינים שאמרת אבל אנו מדברים עכשיו על חלק הנשמה שבאדם שאת זה הזקת ועל זה אין התירוצים של גרמא להיפך כתוב אין מהפכים בזכותו של מסית ועוד דברים ברוח הזה
· הרב:אבל איזה עונש אני צריך לקבל על העברה הזאת ואיזה עבירה זה בכלל
· קודם כל תבין כי כל הגאולה תלויה בזה ונמצא שאתה הוא זה שעכבת את הגאולה ולכן הנך נענש על כל יום שמשיח עדיין לא הגיע בזכותך ובכל חבלי המשיח שהיהודים עוברים אתה מקבל עונש שזה בזכותך כי הרי משה רבנו אמר לרבי שמעון שבלימוד הזוהר יצאו מן הגלות ללא חבלי משיח ואתה הוא זה שמנעת אותם מזה
· ויש לך בזה הרבה עבירות בזה שפיכות דמים על כל יהודי שנהרג בגלל זה גזל ונזק על זה שמנעת את תלמידך מהשכר העצום של לימוד הזוהר אי חזרה בתשובה שעל ידי לימוד הזהור היו הרבה חוזרים בתשובה בין אדם למקום שדברת לשון הרע על תורתו של ה' שאסור ללמוד את זה ועוד עברות רבות
· הרב: כלל לא ידעתי שבשמים רוצים שנלמוד זוהר
· בית הדין: מה אתה מתמם עצמך, הלא ודאי שמעת שֶׁבְּשָׁעָה שֶׁאֵלִיָּהוּ הַנָּבִיא זָכוּר לְטוֹב נִגְלָה לְרַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי וְלַחַבְרַיָא קַדִּישָׁא שֶׁעִמּוֹ, וְלָמַד עִמָּהֶם סִתְרֵי תּוֹרָה בְּעִנְיַן תִּקּוּנֵי נְשָׁמוֹת, יָצְאָה בַּת קוֹל מִשָּׁמַיִם וְאָמְרָה לָהֶם: "כַּמָּה רַב כֹּחוֹ וּקְדֻשָּׁתוֹ שֶׁל רַבִּי שִׁמְעוֹן בַּר יוֹחַאי בָּעוֹלָם", וְאַחַר כָּךְ הוֹסִיפָה וְאָמְרָה נְבוּאָה בְּזוֹ הַלָּשׁוֹן: "וְכַמָּה בְּנֵי נָשָׁא לְתַתָּא יִתְפַּרְנְסוּן מֵהַאי חִבּוּרָא דִּילָךְ כַּד יִתְגַּלּוּ לְתַתָּא בְּדָרָא בַּתְרָאָה בְּסוֹף יוֹמַיָּא, וּבְגִינֵהּ, 'וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ'".
· בֵּאוּר הַדְּבָרִים: כַּמָּה בְּנֵי אָדָם לְמַטָּה יִתְפַּרְנְסוּן מִזֶּה הַחִבּוּר שֶׁלְּךָ כַּאֲשֶׁר יִתְגַּלֶּה לְמַטָּה בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן בְּסוֹף הַיָּמִים, וּבִזְכוּתוֹ יִתְקַיֵּם הַפָּסוּק "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ"- הַמְרַמֵּז עַל הַגְּאֻלָּה הַשְּׁלֵמָה.
· הרב: הלא אין הלכה כבת קול כמו שר' יהושע אומר במסכת פסחים בפרק ערבי פסחים ובעוד מקומות ואם כן אין טענתכם כלל טענה שהייתי צריך לדעת על ידי הבת קול
· בית הדין: וודאי שאם יש מחלוקת למטה על איזה ענין שם אמר ר' יהושע אין משגיחין בבת קול אבל אם אין על זה שום מחלוקת למטה וודאי שאפשר על ידי בת קול לדעת הרבה דברים ווודאי שמשגיחים.
· הרב: אם התלמידים שלי היו לומדים זוהר הרי היו כל מעיניהם נתונים בזה להבין ולהשכיל בזה ואם כן לא היו תלמידי חכמים כלל כי היו יודעים רק כמה קטעים זוהר ולא גמרא תוס' ראשונים אחרונים שולחן ערוך ספרי מוסר האם זה רצון ה' שלא ידעו את תורתו?! הלזה עולם האמת יקרא?!
· כמה תשובות בדבר!!!
· א: קודם כל צריך היית ללמוד מגדולי הדור מה הם עשו כמו רַבֵּינוּ הַקָּדוֹשׁ הָרַמְחַ"ל, רַבֵּנוּ משֶׁה חַיִּים לוּצָאטוֹ זֵכֶר צַדִּיק וְקָדוֹשׁ לִבְרָכָה זְכוּתוֹ יָגֵן עָלֵינוּ אָמֵן, בַּעַל הַ"מְּסִלַּת יְשָׁרִים" וְעוֹד, תִּקֵּן בִּישִׁיבָתוֹ סֵדֶר לִמּוּד מְיֻחָד שֶׁל גִּירְסָא בְּסֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ בְּמִשְׁמָרוֹת לְלֹא הֶפְסֵק כְּלָל מֵעֵת לְעֵת, וְקָבַע דָּבָר זֶה כַּתַּקָּנָה הָרִאשׁוֹנָה בִּישִׁיבָתוֹ, וְכוֹתֵב עַל מַעֲלַת הַדָּבָר בְּאִגֶּרֶת לְחַכְמֵי יִשְׂרָאֵל בְּזֶה הַלָּשׁוֹן: "זֹאת הָעֵצָה הַיְעוּצָה לְכָל קְהִלּוֹת קֹדֶשׁ לְהִנָּצֵל מֵרֶשֶׁת זוֹ טָמְנוּ שׂוֹנְאֵיהֶם, וּבְוַדַּאי הָיָה לָהֶם לְפַקֵּחַ עַל זֹאת וְלֹא יַחְדְּלוּ, כִּי רַב הַדָּבָר וְעָצוּם מְאֹד... וְעַתָּה אַל יַשְׁלִיכוּ חַכְמֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַדָּבָר הַזֶּה אַחֲרֵי גֵּוָם, כִּי אֲנִי אִלְמָלֵא נִתְיַשֵּׁר חַיְלִי הָיִיתִי קוֹבֵעַ דָּבָר זֶה בְּכָל מָקוֹם וּמָקוֹם, אֲבָל כְּבוֹד תּוֹרַתְכֶם יִקַּח אֶת הָעֵצָה הַזֹּאת וְיִהְיֶה לוֹ לִזְכוּת, כִּי אֵין כָּמוֹהָ לְטוֹבָה לְכָל יִשְׂרָאֵל, וְכָל אֶחָד בִּמְקוֹמוֹ יָכוֹל לַעֲשׂוֹתוֹ כִּי לֹא דָּבָר קָשֶׁה הוּא כְּלָל". וּמִי לָנוּ גָּדוֹל כְּהָרַמְחַ"ל זְכוּתוֹ יָגֵן עָלֵינוּ אָמֵן אֲשֶׁר הָיָה בָּקִי עָצוּם בְּכָל מִכְמַנֵּי הַתּוֹרָה וְלֹא מָצָא עֵצָה לְבַטֵּל גְּזֵרוֹת מֵעַם יִשְׂרָאֵל אֶלָּא אֶת הָעֵצָה הַזּוֹ, לִמּוּד בְּסֵפֶר הַזֹּהַר בְּרֶצֶף לְלֹא הֶפְסֵק, שֶׁבְּכֹחַ הַקְּדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל סֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ לְבַטֵּל כָּל גְּזֵרוֹת וּלְקָרֵב הַגְּאֻלָּה בְּרַחֲמִים.
· ב: תורת הנגלה היא שפחה וקליפין כלפי התורה עצמה, שהיא חלק הסוד. והעיקר הוא לימוד הזוהר הקדוש. ויהיו תלמידי חכמים גדולים בזה, שזה עיקר התורה, ופחות בשפחה וקליפין.
וכפי שמבואר בזוהר הקדוש בכמה מקומות, ובהקדמת מהרח"ו לשער ההקדמות, וברמח"ל באגרת פ"ח. ואדרבא ילמדו זוהר וקבלה, ויהיו שקועים כמה שיותר בזה, וילמדו 10 שעות ביום זוהר הקדוש, ובפרט שיש היום פירושים של בעל הסולם ושל מתוק מדבש, ואפשר להבין היטב, ללמוד וללמד לשמור ולעשות ולקיים
· ג: הרי היית צריך לעשות את הדבר לסדר אפילו ללא שיבינו למשל שעה ביום או יותר קצת ואפילו לא היו מבינים אפילו כמו שאומרים תהילים שכמעט כל אחד אינו מבין באמרו במרוצה ואל תעש עצמך תמים כל כך שהיית יודע כל זה והיית צריך לעשות לזה סדר קטן כמו כל הסדרים הקטנים שיש בכל ישיבה.
· הרב: הרי זה דבר מגוחך לומר לתלמידים ללמוד זוהר ללא שיבינו הלא אם לא מבינים זה לא נקרא בכלל לימוד ומה זה מועיל כלל?
· בית הדין: כִּי אַף גִּרְסָה בְּעָלְמָא היינו קְרִיאָה לְלֹא הֲבָנָה כְּלָל בְּסֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ - מַעֲלָתָהּ גְּדוֹלָה וְנִשְׂגָּבָה וּפוֹעֶלֶת רַבּוֹת וּנְצוּרוֹת.
· מָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה - לְרוֹפֵא הַנּוֹתֵן תְּרוּפָה לָאָדָם הַנִּזְקַק לָהּ, אַף עַל פִּי שֶׁאָדָם זֶה אֵינוֹ מֵבִין כְּלוּם בְּחָכְמַת הָרְפוּאָה, רַק לָקַח תְּרוּפָה מֵרוֹפֵא מֻמְחֶה שֶׁבָּקִי וְיוֹדֵעַ בְּחָכְמַת הָרְפוּאָה, הַתְּרוּפָה מוֹעִילָה לוֹ, וְהוּא בְּסִיַּעְתָּא דִּשְׁמַיָּא מִתְרַפֵּא וְקָם מֵחָלְיוֹ, נָכוֹן גַּם הַדָּבָר לְגַבֵּי הַקְּרִיאָה בְּסֵפֶר הַזֹּהַר, אַף שֶׁהַקּוֹרֵא לֹא מֵבִין כְּלָל אֶת אֲשֶׁר הוּא מוֹצִיא מִפִּיו, הַקְּדֻשָּׁה הָעֶלְיוֹנָה הַטְּמוּנָה בַּמִּלִּים שֶׁל סֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ פּוֹעֶלֶת בַּקּוֹרֵא אוֹתָם אֶת פְּעֻלָּתָהּ וְזוֹכֶה לְכָל הַמַּעֲלוֹת שֶׁנֶּאֶמְרוּ לְגַבֵּי הָעוֹסֵק בְּסֵפֶר הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ.
· הלא הבנת מה גדול כוחו של העוסק בזוהר אפילו ללא שיבין רק בקריאה בעלמא!!!
· הרב: אז לכן הייתי צריך לעשות סדר קבוע הלא היו יכולים לעשות רק פעם אחת בזמן או בחודש או בשבוע למה כל יום?
· בית הדין: אֵינְךָ הָרִאשׁוֹן בִּשְׁאֵלָתְךָ, גַּם תַּלְמִידָיו שֶׁל רַשְׁבִּ"י שְׁאָלוּהוּ שְׁאֵלָה מֵעֵין זוֹ: מַדּוּעַ לֹא יָרַד מָן לְיִשְׂרָאֵל פַּעַם אַחַת בְּשָׁנָה עֲבוּר הַשָּׁנָה כֻּלָּהּ, לָמָּה יָרַד הַמָּן מִדֵּי יוֹם בְּיוֹמוֹ?
· תְּשׁוּבָתוֹ שֶׁל רַשְׁבִּ"י: מָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה, לְמֶלֶךְ ב"ו שֶׁיֵּשׁ לוֹ בֵּן יָחִיד, וְנָתַן לוֹ מְזוֹנוֹתָיו פַּעַם אַחַת בְּשָׁנָה. לֹא הָיָה הַבֵּן מְקַבֵּל אֶת פְּנֵי אָבִיו רַק פַּעַם אַחַת בְּשָׁנָה. עָמַד הַמֶּלֶךְ וְנָתַן לוֹ מְזוֹנוֹתָיו בְּכָל יוֹם – הָיָה מְקַבֵּל אֶת פְּנֵי אָבִיו כָּל יוֹם.
· אַף יִשְׂרָאֵל כֵּן, מִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ אַרְבָּעָה וַחֲמִשָּׁה בָּנִים הָיָה דּוֹאֵג וְאוֹמֵר: אוּלַי לֹא יֵרֵד מָן לְמָחָר וְנִמְצְאוּ כֻּלָּן מֵתִים בָּרָעָב, אֶלָּא, שֶׁכֻּלָּם מְכַוְּנִים לִבָּם לַשָּׁמַיִם.
· וּלְעִנְיָנֵנוּ, אֵין לְתָאֵר אֶת גֹּדֶל הַקְּדֻשָּׁה שֶׁנִּסְפֶּגֶת מִלִּמּוּד הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ. מִי שֶׁטָּעַם אֶת הָעֲרֵבוּת וְהַמְּתִיקוּת בְּהַתְמָדָתָהּ, אֶת הַקֶּשֶׁר לְהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, אֶת הַ"מְכַוֵּן לִבּוֹ לַשָּׁמַיִם", רוֹצֶה לִטְעֹם מִמֶּנָּה בְּכָל יוֹם, רוֹצֶה לְקַבֵּל אֶת פְּנֵי אָבִיו שֶׁבַּשָּׁמַיִם בְּכָל יוֹם וְיוֹם, לְהִתְקָרֵב אֵלָיו, לְהַרְגִּישׁ אֶת נֹעַם הָעֶלְיוֹן בְּתוֹךְ תּוֹכוֹ. אַשְׁרֵי אָדָם שׁוֹמֵעַ לִי לִשְׁקֹד עַל דַּלְתוֹתַי יוֹם יוֹם.... וְהַמַּשְׂכִּילִים יַזְהִירוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ.
· הרב:עוד לא עניתם לנו האם ה' לא רוצה שבחורי הישיבות יצליחו ויכלו הרבה מסכתות בש"ס ואם כן איך אפשר בכלל לאפשר להם ללמוד זוהר?
· בית הדין:למה מוסר אתה כן הסכמת שהם ילמדו וכן גם עוד דברים וכן מסרת להם הרבה שיחות על ענינים ועם כל זה הם לא נהיו עמי הארץ מזה ולמה חשבת בטיפשותך שרק בגלל לימוד הזוהר הם יהיו עמי הארץ ??
· הרב: מה אתם משוים לימוד המוסר ללימוד הזוהר הלא לימוד המוסר יכולים בקלות להבין ולהשתדל בזה אבל לימוד הזוהר הוא לימוד קשה מאוד ואי אפשר בכלל להבין ואתם מבינים שלא דומה אחד לשני
· בית הדין: עדיין עומד אתה במרדך הלא ענינו לך כבר לפני כן על כל הטענה הזאת ואין זה טענה כל עיקר
· הרב: אבל הרי זה ביטול תורה שבמקום לימוד הזוהר עוד יכלו להספיק עוד דף גמרא ועוד רשב"א או ריטב"א ובמקום זה היו עמלים להבין איזה קטע מוקשה בזוהר?
· בית הדין: על ידי שאלתך זה מובן מדבריך שאתה חושב שמי שלומד גמרא הוא נקרא תלמיד חכם אבל מי שלומד זוהר הוא סתם מבזבז את הזמן לכן נביא לך כאן כמה קטעים כדי שתחכם ותעמוד על טעותך
· תדע לך שעוד לא טעמת כלל טעם מתיקות התורה וכמו שמביא הקדוש ר' אזיקל מקאמארנה וזה לשונו: בָּנַי וְאַחַי, תַּרְגִּילוּ עַצְמְכֶם לִלְמֹד בְּדִבְרֵי הַזֹּהַר וְהַתִּקּוּנִים בִּשְׁקִידָה, וּמִי שֶׁלֹּא רָאָה אוֹר הַזֹּהַר מְתוּקִים מִדְּבַשׁ לֹא רָאָה מְאוֹרוֹת מִיָּמָיו וְלֹא טָעַם טַעַם הַתּוֹרָה.
· מי שטוען טענתך הוא נבל כמְבֹאָר בְּסֵפֶר הַקָּנֶה שֶׁאֶפְשָׁר שֶׁיִּלְמֹד אָדָם שַׁ"ס וּפוֹסְקִים וְיֶחְכַּם הַרְבֵּה וְיִהְיֶה עַם הָאָרֶץ גָּמוּר, עַם נָבָל דְּקַבִּילוּ אוֹרַיְתָא שֶׁהוּא נוֹבְלוֹת חָכְמָה שֶׁלְּמַעְלָה תּוֹרָה, וְאֵינוֹ לוֹמֵד בְּרָזִין דְּאוֹרַיְתָא שֶׁהוּא חַיּוּת הַפְּנִימִי שֶׁל הַתּוֹרָה, וּמִי שֶׁהוּא לַמְדָן מֻפְלָג בָּקִי בְּכָל הַתּוֹרָה וְעוֹסֵק בְּפִלְפּוּל שֶׁל הֶבֶל שֶׁלֹּא לִשְׁמָהּ וְאֵינוֹ לוֹמֵד לִשְׁמָהּ לְהַשִּׂיג נֹעַם עֲרֵבוּת יְדִידוּת מְתִיקוּת הַתּוֹרָה אֲשֶׁר זֶה אִי אֶפְשָׁר לְהַשִּׂיג אִם לֹא בְּהָסִיר מִמֶּנּוּ כָּל אוֹת הַזְּמַן וַעֲרֵבוּת הַמֻּרְגָּשׁ, וְלִלְמֹד בְּסֵפֶר הַזֹּהַר וּבְכִתְבֵי מָרָן אֱלֹקִי הָאֲרִ"י, בְּעֵץ חַיִּים וּפְרִי עֵץ חַיִּים וְשַׁעַר הַיִּחוּדִים, בִּמְתִיקוּת וְנֹעַם זִיו הַשְּׁכִינָה שֶׁזֶּה יִקָּרֵא חָכָם, אֲבָל לַמְדָן לְפַלְפֵּל בְּפִלְפּוּל שֶׁל הֶבֶל וּמְקַיֵּם הַמִּצְווֹת כַּאֲבָנִים עַל רֹאשׁוֹ, זֶה נִקְרָא נָבָל וְלֹא חָכָם דְּקַבִּילוּ אוֹרַיְתָא וְלֹא חַכִּימוּ. [המשך בע"ה בשיעור השני]