chiddush logo

הדרת נשים בראי ההיסטוריה

נכתב על ידי שניאור, 4/6/2012

 

הדרת נשים בראי ההיסטוריה
התייחסותו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח לנשים מזכירה את מתווה ההתנהלות של מרים הנביאה: פעלתנות, הנהגה וכל מוטיב כשר של התבלטות נשית – אך רק היכן שראוי ומותר

ט שבט התשע"ב (02.02.2012)

חב"ד
נבואה היא היכולת האנושית המופלאה ביותר. זוהי התעלות ממגבלות החומר וקליטה טהורה של מסרים אלוקיים. כדי לזכות לכך, נדרשת (בין השאר) עבודה עצמית של שחרור מוחלט מהשתעבדות לחשקים גשמיים. עבודה מפרכת ומתישה, שמעטים (באופן יחסי) הצליחו ליישם.
 
מעטים אפוא הנביאים שקמו בעם ישראל, וחלק מאותם מעטים היו נשים. אחת הבולטות בין הנביאות זו מרים, אחותו של משה רבינו. מרים גילתה יכולת נבואית כבר בצעירותה, כאשר חזתה כי עתידה אמה ללדת את מושיעם של ישראל. נבואתה התממשה, וכשמונים שנה לאחר מכן הייתה מרים בין היוצאים ממצרים, בראשות אחיה משה.
 
מרים הייתה דומיננטית בחיי העם – אך במגזר הנשי בלבד. למרות היותה האחות הבכירה של המנהיג ולמרות שהייתה אישיות רמת מעלה בפני עצמה, לא חיפשה מרים להתבלט בקרב הגברים.
 
בזמנה, קמה אחת המקהלות המדהימות ביותר בהיסטוריה. 600,000 גברים נשאו יחד קולם בשירת הודיה לקדוש-ברוך-הוא על שפת ים סוף  – ומרים לא הופיעה שם! אף אחד לא הדיר אותה משם. היא בכלל לא ניסתה להצטרף למקהלה כזו. במקום זאת, היא יזמה מקהלה נפרדת של נשים, מרשימה לא פחות מזו של הגברים, וניצחה עליה בכישרון רב. ולהפך, כדי להדיר את אוזני הגברים מקליטת צלילים נשיים זרים – מצב אסור על פי ההלכה היהודית – היא הורתה לכל הנשים ללוות את עצמן בהלמות תופים (תופי מרים).
 
*
 
מה מנע ממרים להתבלט ליד גברים? מי יכול היה למנוע מדמות בשיעור קומה כזה (נביאה!) לתפוס מקום גלוי של כבוד לפני הגברים? – היא בעצמה. מרים העריכה אל נכון את הערך הרב שיש לנשיות. היא ידעה כי גברים עשויים להיכשל ולא לשמור כראוי על מעמדה של אישה המתבלטת לפניהם, ולכן היא סחפה את כל הנשים להתארגנות עצמאית, נטולה נוכחות גברית.
 
מרים בהנהגתה מלמדת כי המתכון הבטוח להערכה הוא הצניעות. בתור אחת שהגיעה לרמה המוסרית והנפשית הגבוהה ביותר שבן-אנוש מסוגל להעפיל אליה, היא שמרה בקפדנות על כללי הצניעות היהודיים והבליטה את עצמה אך ורק בפורומים בהם הייתה בטוחה שלא יפגעו בכבודה ובנשיותה.
 
משנתה של מרים היא בסיס היסטורי איתן לדפוסי הצניעות של גברים-נשים בעם ישראל. מרים הדגולה מלמדת כי הדרת נשים מהתכנסות גברית או שתיקתן בנוכחות גברים אינה פחיתות-כבוד, אלא ההיפך הגמור – הערכה ושמירה אמיתית על מעמד האישה וכבודה.
 
ועם עובדות אי אפשר להתווכח: עד היום, בבתים בהם מוקפדים כראוי כללי ההלכה היהודית – קיימת מגמה מובהקת של שמירה על כבוד האישה ומעמדה האיכותי.
 
*
 
לפני קרוב לשישים שנה ייסד הרבי מליובאוויטש מלך המשיח את אגודת 'נשי ובנות חב"ד'. אצל הרבי שמור לנשים כבוד-מלכות – בצמוד וכתוצאה מכללי הצניעות של ההלכה היהודית. התייחסותו של הרבי לנשים מזכירה את מתווה ההתנהלות של מרים הנביאה: פעלתנות, הנהגה וכל מוטיב כשר של התבלטות נשית – אך רק היכן שראוי ומותר.
 
הרבי מעלה על נס את שאר-הרוח הנשי, בהשראתה של מרים, שבא לידי ביטוי בתופים האמורים. נשות ישראל שיצאו ממצרים היו מצוידות בתופים, משום שהאמינו כי בוודאי צפויים לעם ישראל נסים גדולים והן תזכינה להודות עליהם בעזרת התופים.
 
ומהן עלינו ללמוד: להמתין בציפייה דרוכה לניסים הגדולים הצפויים להתחולל לנו בכל רגע – ניסי הגאולה השלמה, ולזכור כי דווקא מתוך שמירה איכותית על מעמד האישה – נזכה שזה יקרה רגע אחד קודם.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע