chiddush logo

פרשת השבוע

נכתב על ידי אביהו ח, 31/5/2012

 

פירוש אדמו  "ר הזקן (ר' שניאור זלמן מלאדי) מיסד חסידות חב  "ד על הדיבור הא-לוהי.

עפ"י אמונת הייחוד ולאור דברי רש"י הקב"ה יצר את העולם בעשרה מאמרות. מאמרות אלה כתובים בספר בראשית, למשל "ויאמר א-להים יהי אור", זהו מאמר אחד. כך שכל יצירה שנפתחה במאמר     " ויהי" מייצגת את מאמר ודבר ה'. אם נספור את מס' המאמרות נקבל תשעה מאמרות רק שהמילה "בראשית" נקראת גם היא מאמר (ישנו ספר ובו עשרות ביאורים למילה "בראשית" ואחד מהם משמעותו יצירה). עפ"י דבריו של ר' שניאור זלמן במאמר "שער היחוד והאמונה" שהינו חלק מספר התניא הקדוש עשרת המאמרות בהם נברא העולם אינם מאמרות חד פעמיים, כלומר מאמר ששימש פעם אחת ליצירת העולם והמציאות ומאז כביכול המציאות עומדת בפני עצמה. לדבריו הדיבור והמאמר הא-לוהי עומד, קיים ופועל במציאות רק שהוא איננו נראה לנו בחוש. למעשה כל מצוי במציאות מתקיים בזכות המאמר הזה אחרת המציאות היתה חוזרת לאפס ואין. תפיסה זו מבוססת על תורת הקבלה וספר יצירה (ספר קדום המיוחס לאברהם אבינו), כך שלמעשה הקיום של כל מצוי במציאות הינו דבר ה' שמחיה את אותו מצוי. החיות הא-לוהית של המצוי הינה באמצעות המאמר הא-לוהי שאיננו פוסק והוא למעשה צרופי אותיות  של שם הנברא והמצוי. כך, למשל ה"אבן" ששמה בעברית כך יצאה אל הכח מהפועל ע"י צרופי אותיות אלף, בת ונון ומורכבת מצירופי אותיות שהם דבר ה'. מספר הצרופים הינו 231 (מכיוון ש 22 אותיות האלף בית מוכפלות ב 21 ומחולקות ב 2 נותן 231 צרופים אפשריים). האותיות המהוות את המאמר הא-לוהי הינן אותן אותיות עליהם כתוב בספר יצירה ואע"פ שקשה להניח שצורתן הינה צורת האותיות שלנו, הרי הרכבן השונה הינו מהות הנבראים במציאות. חריגה בעל התפיסה הזו הינה נשמתו של יהודי שלפי תפיסת אדמו"ר הזקן הינה חלק א-לוה ממעל ממש והיא באה מתוכו ומפנימיותו של הקב"ה.

"מאורות  על   שולחן  השבת" – "פרשת נשא" עורך ומלקט רבפוגל משה  ישיבה וירטואלית מרחבקוק - פרשת השבוע, הלכה ואגדה לאורו של הרמב"ם וממשיכי דרכו הייחודית והרציונליסטית.

moshe rabfogel [[email protected]]

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע