chiddush logo

נפש רוח ונשמה....

נכתב על ידי שניאור, 14/5/2012

 

נפש רוח ונשמה
פרופסור יהודי לניאורולוגיה ופסיכיאטריה פרסם ספר הנקרא "האדם מחפש משמעות". בספרו קרא תיגר על התפיסה המקובלת, וקבע כי ביסוד האדם עומדת שאיפה למשמעות רוחנית לחייו...

יז אייר התשע"ב (09.05.2012)

חב"ד
הפסיכיאטריה היא ענף של מדע הרפואה. אך ישנו הבדל מהותי בין שטח רפואי זה לבין כל שטחי הרפואה האחרים. בשונה מכל רופא אחר – לא יכול הפסיכיאטר לראות ולבדוק ישירות את ה'איבר' הספציפי בו הוא מטפל.
 
איש עדיין לא בנה גם את מכונת ההדמיה שמדגימה את הנפש. אי-אפשר לנתח אותה לא בחיים ולא אחריהם. הפסיכיאטר נידון לצפות בתחושותיה ובהתנהגויותיה מבלי שיוכל לדעת ולהוכיח בבירור משהו מהותי ממנה עצמה. זו הסיבה לטעויות הגורליות בכל הקשור לתיאוריות שניסו לתאר את מבנה הנפש, מאז היות הפסיכיאטריה.
 
הגרנדיוזית מכולן ששלטה בשטח עשרות שנים הייתה הפסיכואנליזה של פרויד. תיאוריה מורכבת זו גורסת כי האדם ביסודו הוא בהמי וכי ערכים אנושיים כחסד וכבוד הינם קליפה דקה המכסה על הר געש של יצריות חייתית. שיטתו זכתה להכרה אולטימטיבית חוצת גבולות, נלמדה בכל רחבי העולם בכל האוניברסיטאות והמוסדות הטיפוליים. היה ברור כי מי שיעז לחלוק עליה דמו בראשו, יהא מי שיהיה.
 
וכך אכן קרה. לאחר השואה הנוראה פרסם פרופסור יהודי לניאורולוגיה ופסיכיאטריה בשם ויקטור פרנקל ספר הנקרא "האדם מחפש משמעות". בספרו קרא תיגר על התפיסה המקובלת, וקבע כי ביסוד האדם עומדת שאיפה למשמעות רוחנית לחייו וכי הוא משווע לקשר עם ההוויה העליונה.
 
כצפוי, למרות עליונותו המקצועית הברורה של הספר, עוררה שיטתו התנגדות עזה. התנהל נגדו חרם סמוי, עד שחשב לפרוש מהמערכה.
 
בדיוק אז קיבל מסר מהרבי מליובאוויטש מלך המשיח, שעודדו להישאר במקום מגוריו – בווינה, שהייתה  אז אחד ממרכזי המדע הגדולים, להתחזק ולהמשיך בעבודתו מתוך נחישות מלאה. "אם תוסיף להיות חזק ונאמן לדרכך, בוודאי תצליח!", עודדו הרבי.
 
המסר נסך ברופא כוחות חדשים. הוא נשאר איתן במקומו, המשיך בדרכו – והצליח. ספרו הפך לרב מכר, תורגם לקרוב לעשרים שפות ונמכר עד היום בלמעלה מעשרה מיליון עותקים! הוא הפך למרצה מבוקש בחמש יבשות, זכה במדליות ובפרסים בינלאומיים, ומה שהכי חשוב: זכה לשנות את פני הפסיכותרפיה ואת השיטה הרווחת בתפיסת העולם השייכת להבנת הנפש ומניעיה.
 
לזכותו ניתן לזקוף את הרוח האופטימית והחשיבה החיובית הנושבות היום בכל אחת מהשיטות המודרניות לטיפול ייעוץ ואימון, בכל רחבי העולם. והנה לפנינו פן נוסף של גאולה שהתרקם באמצעות היד המכוונת מברוקלין שעזרה לו לזכות בכך ולזכות עוד מיליוני בני-אדם בגישה ובטיפול פסיכיאטרי נכון ואנושי. הפרופסור עצמו הכיר תודה על כך לרבי כל ימי חייו.



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע