chiddush logo

טבעת החנק סביב איראן...

נכתב על ידי שניאור, 30/1/2012

 

טבעת החנק סביב איראן הולכת ומתהדקת

לוחמה חשאית הכוללת פיצוצים, חיסולים, וירוסי מחשבים ולוחמה כלכלית הכוללת גם אמברגו נפט מפתיע. מה הוביל להטלת האמברגו ומהי השפעתו על איראן? תגובת איראן וחיזבאללה ללוחמה הכלכלית והחשאית: נסיונות פיגוע. טור פרשנות בטחוני בראיה חסידית.

הרב אבישי איפרגון
מרצה מבוקש וראש ישיבת חב"ד בכפר סבא, בעל עבר צבאי בתפקיד מסווג    
ה' שבט ה'תשע''ב
29.01.2012

אמברגו נפט

השבוע התבשרנו כי מדינות האיחוד האירופי יפסיקו לרכוש נפט מאיראן וכן יקפיאו את נכסיו של הבנק המרכזי האיראני המצויים באירופה. זהו צעד חשוב ביותר שעתיד להוות מנוף לחץ חזק על המשטר והעם האיראני. הנפט מהווה כ- 80-90 אחוז מהיצוא האיראני, והינו מקור ההכנסות העיקרי של המדינה. איראן מייצאת כ- 2.5 מיליון חביות נפט מדי יום, וההכנסה השנתית מיצוא זה נאמדת בכ- 90 מיליארד דולר! כ- 20% מכלל יצוא הנפט מופנה למדינות האיחוד האירופי.

הצעדים הנ"ל, ביחד עם הכרזת ארה"ב על סנקציות כנגד הבנק השלישי בגודלו באיראן, מהווים מכה נוספת לכלכלה האיראנית, שבשנים האחרונות, ניכרת בה פגיעה משמעותית. במהלך שנת 2011 לבדה צנחה הבורסה באיראן ב- 30%, וערך הריאל האיראני ירד בכ- 60%! יש לזכור כי מתח בטחוני ומצב כלכלי לא יציב פוגע גם בהיקף ההשקעות הזרות במדינה וזאת בשל החשש של המשקיעים והחברות הזרות מעתיד השקעותיהם. עיקר הפגיעה הכלכלית מורגשת במעמד הבינוני-נמוך: אינפלציה גבוהה, מחסור חמור בדיור, לפחות 25% אבטלה, וזינוק של כ- 40% במחירי המזון.

ההשפעה על החברה והצבא

תנאי החיים באיראן הופכים לקשים יותר ויותר, ונראה כי למעשה הבשילו כבר באיראן התנאים החברתיים-כלכליים שיכולים להביא להתקוממות עממית נגד המשטר. גם המהפכה המוסלמית באיראן (לפני כ- 32 שנה) החלה בשל המצב הכלכלי-חברתי, וכך גם גל המהפכות הסוחף את עולם הערבי בשנה האחרונה. הצעדים הכלכליים החדשים צפויים להחליש עוד יותר את הכלכלה האיראנית, וליצור לחץ חזק על המשטר האיראני לנטוש את תכניותיו הגרעיניות וזאת מחשש להמשך קיומו. אין ספק שפגיעה משמעותית בכלכלת איראן תקטין גם את היקף המשאבים המופנים להתעצמות צבאית, רכש, פיתוח וייצור אמצעי לחימה, וסביר להניח שגם תכניות הגרעין (המצריכה משאבים גדולים) ופיתוח הטילים לטווח ארוך יסבלו כתוצאה מכך.

מה חסר בצעדים הכלכליים האחרונים

על אף חומרתו של אמברגו הנפט, מדינות חשובות כמו סין (שרוכשת נפט איראני בכמות גדולה – כמו כל מדינות אירופה ביחד), יפן ודרום קוריאה (שרוכשות ביחד כרבע מהנפט האיראני) הודו וטורקיה, לא הצטרפו אליו עדיין. צעד אפקטיבי נוסף שישראל דרשה ליישם – הפסקת יצוא דלק לאיראן – לא יושם כלל. כמו כן, על אף החרמת נכסי הבנק המרכזי האיראני, לא הכריזו מדינות האיחוד על חרם כללי על עסקות עם הבנק (חרם שכזה היה משתק את פעילות היצוא והיבוא האיראנית לאירופה). בנוסף, יישום האמברגו לא יהיה מיידי, והוא יגיע למימוש מלא רק בעוד חמישה חודשים. יחד עם זאת, האמברגו מהווה צעד חשוב ביותר, לחץ כבד מופעל על המדינות הנ"ל (ומדינות נוספות) להצטרף לאמברגו ולכן סביר להניח שהוא יתרחב.

מאחורי הקלעים

במשך שנים ארוכות ניהלה ישראל מערכת עניפה ביותר של מאמצים דיפלומטיים והפצרות רבות על מנת לשכנע את אירופה וארה"ב לפתוח באמברגו נפט ובפעילות מקיפה כנגד מערכת הבנקאות האיראנית. מאמצים אינטנסיביים אלו נתקלו בסירובים עיקשים ועקביים, וזאת על אף העובדה שאיראן מהווה איום קיומי (היל"ת) על ישראל. מסתבר כי האינטרסים הכלכליים הישירים של המדינות הנ"ל היו חשובים יותר עבורן. לפיכך ברור כי הסיבה לצעדים החריפים האחרונים אינה נובעת מ"אהבת ישראל".

בחודשים האחרונים החלו ראש הממשלה, שר הבטחון, הרמטכ"ל ובכירים נוספים לדבר בגלוי ובצורה נחרצת בדבר הצורך בפעולה צבאית בטווח הזמן הקרוב נגד איראן. פעולה שכזו, יודעות אירופה וארה"ב, עלולה להביא להשלכות כלכליות קשות. זוהי הסיבה שבגללה הן נחפזו ליישם את הצעדים הנ"ל כנגד איראן, וזאת על מנת לשכנע את ישראל לדחות את הפעולה, ומתוך תקווה שהצעדים הכלכליים הקשים יביאו את איראן לנטוש את תכניתה הגרעינית אף בלא פעולה צבאית. אדמו"ר הזקן כותב (תניא פ"א): "וכל טיבו דעבדין האומות לגרמייהו עבדין וכדאיתא בגמרא ע"פ וחסד לאומים חטאת שכל צדקה וחסד שאומות העולם עושין אינן אלא להתייהר כו'". מדברי אדמוה"ז (המציין לגמרא בבא בתרא י') ברור שפעולותיהן של ארה"ב ואירופה (גם אלו שנראות כפעולות צדקה וחסד) אינן נובעות מרצון כן ואמיתי ב"טובת ישראל" אלא מאינטרס ברור וחזק (שגבר על האינטרסים שמנעו מהן ליישם אמברגו בעבר). עם זאת ברור ופשוט כי זהו חסד אלוקי הנעשה לטובת עם ישראל (ראה בשיחת הרבי מלך המשיח שליט"א (ש"פ בראשית תשנ"ב)).

התגובה האיראנית

כצעד מיידי, איימו אישים באיראן כי אם יימנע ממנה לייצא נפט תחסום את מיצרי הורמוז, דרכם עובר כשליש מהנפט העולמי. בנוסף, וכתגובה ישירה ללוחמה החשאית המופעלת כנגדה וכוללת חיסולי מדענים, פיצוצים, מתקפות סייבר ועוד – נחשפו בשבועות האחרונים שתי משימות טרור איראניות – כנגד ישראלים המטיילים בתאילנד-יתכן כנגד בית חב"ד בבנגקוק, וכנגד מוסדות חב"ד בבקו (בירת אזרבייג'אן). המזימה בבקו כבר התקרבה לקראת ביצוע מעשי רחמ"ל, ושלושת המחבלים האיראנים שנתפשו, היו בעיצומם של איסוף המודיעין וההכנות, ורק בסיי"ד ועל ידי עירנותם של השלוחים ששמו לב לפעילות החשודה באזור המוסדות, סוכל הפיגוע ב"ה. יש לזכור כי אזרבייג'אן הינה שכנתה של איראן, וכי באיראן עצמה חיים עשרות מיליוני אזרים. היחסים בין המדינות והשמירה הרופפת על הגבולות באיזור מאפשרים החדרה קלה ומהירה של אנשי טרור ואמל"ח. ארגוני ביון מרבים להשתמש בסוכנים מקומיים לשם ביצוע משימות שונות, אולם כאן נראה שלא היה צורך בכך וזאת בשל הסיבות דלעיל.

בתאילנד דווח כי כתוצאה משיתוף פעולה מודיעיני עם ישראל, נתפסו אנשי חיזבאללה שהתכוונו לבצע פיגוע רחמ"ל. נראה כי נסיון הפיגוע נעשה מתוך כוונה לנקום את חיסולו של עימאד מורנייה שר"י (שכונה רמטכ"ל חיזבאללה). רב-המחבלים הנ"ל היה אחראי לעשרות פיגועי תופת קשים ביותר במשך שנים רבות, והיה בראש רשימת המבוקשים על ידי ארגוני ביון רבים (גם צרפת וארה"ב ספגו מאות הרוגים כתוצאה מפיגועים שהוציא לפועל). לאחר מאמצים רבים, חוסל המחבל הנ"ל בתאריך י' שבט תשס"ח. דרך אגב, מדהים להיווכח שגם רבי מרצחים אחרים חוסלו/נתפסו בימים טובים החסידיים – בי"ט כסלו תשס"ד נתפס סדאם חוסיין, ובכ"ח ניסן תשע"א חוסל בן לאדן – כנראה שצריך להציע למוסד ול cia לתאם את כל מבצעי החיסול לפי לוח השנה החסידי...

גם בעבר הוציאו איראן וחיזבאללה פיגועים נגד מטרות יהודיות כפעולת נקם. לאחר חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה לפני כ- 20 שנה, פוצצו שלוחיה של איראן את בניין הקהילות היהודיות בבואנוס איירס, בפיגוע נורא בו נרצחו עשרות. יש לדעת כי בתפיסה הצבאית נחשבים מוסדות אזרחיים כ"מטרות רכות" שקל הרבה יותר לפגוע בהן, וזאת בשל האבטחה הדלילה (אם בכלל) הקיימת סביבם, מספרן הגדול ופיזורן ברחבי העולם.

רק בחסדי שמים הגלויים נחשפו וסוכלו מזימות הטרור הנ"ל, וסביר להניח שישנן עוד מזימות רבות אחרות שסוכלו בסייעתא דשמיא, ושלא פורסם אודותן.

גם האמברגו הנ"ל, והפעולות נגד מערכת הבנקאות, הינן חסד ה' גלוי, שמסב נזק חמור לגרוע שבשונאי ישראל, ועלינו להתפלל ולבטוח בה' יתברך שימשיך ויראנו את השגחתו הנפלאה על עם ישראל, שמוליכה אותנו, מתוך שמחה וטוב לבב, היישר אל הגאולה.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע