chiddush logo

חודש שבט!

נכתב על ידי שניאור, 23/1/2012

 


לחיות עם הזמן

חזרה

חודש שבט

היום, ראש חודש שבט, החודש שבו חל יום הגדול והקדוש י' שבט יום ההילולא של כבוד קדושת הרבי הריי"צ ויום התחלת הנשיאות של הרבי נשיא דורנו מה"מ.

מוסבר בספרי הקבלה שיש שנים עשר "צירופים" לשם הקדוש המפורש הוי', היוצאים מראשי תיבות של פסוקים שונים בתנ"ך, ובכל ראש חודש מאיר צירוף אחר של השם הקדוש, בראש חודש שבט מאיר הצירוף היוצא מהפסוק "ואם המר ימירנו והיה הוא ותמורתו יהיה קודש".

פסוק זה מדבר על אדם שנדב בהמה להקריב בבית המקדש, ורוצה להחליף אותה לבהמה אחרת מאיזה סיבה שתהיה, התורה אוסרת לו לעשות זאת ואם עבר ועשה זאת, אזי – "והיה הוא ותמורתו יהיה קודש", שני הבעלי חיים נעשים קרבן לה.

מבחינה מוסרית מלמדת אותנו מצוה זו על התפקיד המיוחד המוטל על כל יהודי, להשרות מקדושתו ואורו על יהודי אחר, שגם השני יהיה חלק מהעם הקדוש על-ידי קיום תורת ה' ומצוותיו. ולמרות שלפעמים נדרש ממנו להפסיק מלימודיו ו"לרדת" ממצבו הרוחני כדי לקרב ולהשפיע על יהודי אחר, מבטיחה לו התורה והיה הוא ותמורתו יהיה קודש", לא רק שיצליח להכניס את השני לרשות הקדושה, אלא שגם הוא עצמו ישאר בקדושתו ולא יפגם ממנו מאומה.

למרות שהתורה אוסרת לעשות "תמורה" מלכתחילה דבר זה נאמר בזמנים שהכל כרגיל והקדושה שוררת בעולם בגלוי, שכן ברור שאז אין לאדם לרדת ממצבו הנעלה כדי לעשות "תמורות", אך כיום שהמצב הרוחני בעולם הוא בשפל חסר תקדים, הרי זה בבחינת "פיקוח נפש", ומוטלת על כל יהודי החובה והזכות להשפיע על כמה שיותר יהודים שיחיו חיי קדושה על פי התורה והמצוות.

וזה תפקידם העיקרי של רבותינו נשיאנו ובמיוחד של הרבי הריי"צ והרבי, להפיץ יהדות בכל מקום שישנם יהודיים, ולהביא מה שיותר יהודים תחת כנפי הקדושה. ויהי רצון שנזכה לחודש גאולה וישועה שלימה על-ידי משיח צדקנו.

אמרת היום:

יהודי אחד בא לרבי הריי"צ להתייעץ אתו על עסקיו, הרבי יעץ לו מה מה שיעץ ואחר כך התחיל לדבר אתו על הנחת תפילין ושמירת שבת. היהודי התחיל להתחמק בתירוצים שונים, אמר לו הרבי: בענייני מסחר שאינו העסק שלי ולא של אבותי, אתה סומך ובוטח עלי ללא שום פיקפוקים שאני מייעץ לטובתך, וכשאני מדבר איתך על קיום מצוות שזהו עיקר עיסוקי, שם אתה כבר לא סומך עלי שאני מייעץ לטובתך

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע