chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "במדבר" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 20/5/2020

 

 


כבר כחודשיים וחצי העולם כולו ומדינת ישראל עוסקים במספרים. כולנו סופרים לצערנו את חולי הקורונה שנדבקים מידי יום, כך גם את הצטברות הנפטרים, ברוך ה' שאנו כבר בשלב בו בעיקר נספרים המחלימים מהמגיפה ועוד רבות רבות של סטטיסטיקות וחישובים הקשורים למחלה ולהתמודדות.

השבת נתחיל בשעה טובה ומוצלחת, ובעזרת ה' זה יקרה שנחזור לבתי הכנסת אחרי תקופה ארוכה, את חומש "במדבר". 

חומש "במדבר", נקרא גם על ידי חז"ל חומש הפקודים מפני שבתחילתו פוקדים את בני ישראל, וכך קורה גם לקראת סיום החומש.

לכאורה לפעולת הפקידה ולפעולת הספירה אותה תכלית, והיא ידיעה כמותית של הנספרים, אולם הרב ליכטנשטיין נותן לנו זווית מעניינת לנושא.

השורש פ.ק.ד בתנ"ך מופיע לא מעט במשמעות של זכירה. למשל: "ו ה' פקד את שרה", "פקד יפקוד אלוקים אתכם" ועוד, ואלה לא סתם זכירות אלא זכירות בעלות משמעות.

לרוב כאשר סופרים, מתמקדים בצד הכולל של הספירה, רוצים שיהיה רישום כללי, אך כאשר התורה באה "לפקוד" את בני ישראל אין היא רוצה לטשטש את הייחוד של הפרטים בעם ישראל. לכל אחד, לכל משפחה, לכל שבט יש ערך ויחס מיוחד כאשר פוקדים אותו.

בני ישראל מצווים לקיום מצוות, מצוות שהן לא סתם הוראות, אלא הן הדרך בה מתייחס אלינו הקדוש ברוך הוא והדרך בה אנו מתקשרים אליו

לכן עם ישראל נפקד ולא "סתם נספר".

הוא נפקד כהכנה ליציאתו לדרך במדבר במסע הגדול ואחרי כל מה שיעברו בדרך בהליכתם במדבר, כשיתכנסו לקראת כניסה לארץ אחרי חילוף דור, הם יתפקדו שוב.

הנצי"ב מוולוזי'ן אומר שהמעבר בין הדורות היא עיקרו של חומש במדבר ולכן נקרא חומש הפקודים כי ההחלפה באה בשני המפקדים, שכבר ראינו ולמדנו שהם בעלי משמעות ולא "עוד ספירה".

 

שבת שלום ומבורך!

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

סופרים,חולי הקורונה,נדבקים,הצטברות,נפטרים,התמודדות,הספירה,חומש במדבר, זכירות, לטשטש,המסע הגדול, כניסה לארץ,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע