chiddush logo

העולם משתנה - כדאי לראות

10/4/2020

הרב שמואל אליהו:


אנשים רוצים להאמין כי מגיפה היא רק הפסקה זמנית עד שימצאו לה תרופה והעולם יחזור להתנהל כמו בעבר. המציאות היא כמובן אחרת. מגיפה אינה תקלה של מישהו שאכל עטלף, מגיפה היא פעולה אלוקית שנועדה לשנות סדרי עולם ולעצב סדר עדיפויות חדש, מי שילמד ויבין אותם - ישרוד. מי שלא ילמד וישתנה - לא ישרוד. 

ספר שמואל מתחיל בתפילת חנה שמתארת את המשבר שהיא עברה באופן אישי והוא משקף משבר גדול שעם ישראל יעבור בימי הבן שנולד לה. משבר, כשלון במלחמות וחורבן המשכן שבעקבותיו יעבור עם ישראל מתקופת השופטים לתקופת המלוכה ובנין הבית. המשבר עובר דרך בני עלי שנופלים, דרך שאול ודוד שבאים מאחרי הצאן ועולים למלוכה. "ה' מוֹרִישׁ וּמַעֲשִׁיר מַשְׁפִּיל אַף מְרוֹמֵם: מֵקִים מֵעָפָר דָּל מֵאַשְׁפֹּת יָרִים אֶבְיוֹן לְהוֹשִׁיב עִם נְדִיבִים וְכִסֵּא כָבוֹד יַנְחִלֵם" 

חנה מלמדת אותנו כי מי שרוצה לשרוד בעת משבר צריך לזנוח את הדברים הארעיים ולהשען על מְצֻקֵי האֶרֶץ שעליהם מושתת התֵּבֵל. אנו מזכירים לעצמנו כל בוקר את מְצֻקֵי אֶרֶץ הללו ב"הודו" בתחילת התפילה. "זִכְרוּ לְעוֹלָם בְּרִיתוֹ דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר: אֲשֶׁר כָּרַת אֶת אַבְרָהָם וּשְׁבוּעָתוֹ לְיִצְחָק: וַיַּעֲמִידֶהָ לְיַעֲקֹב לְחֹק לְיִשְׂרָאֵל בְּרִית עוֹלָם: לֵאמֹר לְךָ אֶתֵּן אֶרֶץ כְּנָעַן חֶבֶל נַחֲלַתְכֶם".

מהמילים דָּבָר צִוָּה לְאֶלֶף דּוֹר למדו חכמים שהברית על התורה, על עם ישראל ועל ארץ ישראל נכרתה תתקע"ד (974) דורות לפני בריאת העולם. ומהפסוק אנו לומדים שהיא תמשיך להתקיים לפחות אלף דורות אחר כך. "שֹׁמֵר הַבְּרִית וְהַחֶסֶד לְאֹהֲבָיו וּלְשֹׁמְרֵי מִצְוֹתָו לְאֶלֶף דּוֹר". (דברים ז ט). 

אלה מְצֻקֵי האֶרֶץ האמיתיים. לצורך קידומם ה' משבית את ציר הרשע במרום. "ה' יֵחַתּוּ מְרִיבָיו, עָלָיו בַּשָּׁמַיִם יַרְעֵם". אחר כך הוא דן את המלכויות שמקיימות את ציר הרשע בעולם הזה. "ה' יָדִין אַפְסֵי אָרֶץ". במקביל הוא נותן כח לכל מי שמקיים מצוקי תבל, את הברית על העם ועל הארץ, על התורה ועל מלכות  בית דוד. "וְיִתֶּן עֹז לְמַלְכּוֹ וְיָרֵם קֶרֶן מְשִׁיחוֹ שעתיד להביא ברכה ושלום לכל העולם. 

איננו מבינים את הכל, אבל בהסתכלות ראשונית אי אפשר שלא לראות כי בכל המשבר הזה ארץ ישראל מוגנת בצורה מיוחדת. מתקיים בנו. "חֹנֶה מַלְאַךְ ה' סָבִיב לִירֵאָיו וַיְחַלְּצֵם". השמירה האלוקית מתגלה דרך האחריות הגדולה של מנהיגי עם ישראל בעת הזו לעומת מנהיגי העולם. אחוז הפגיעות ביהודי ארץ ישראל הוא פחות מעשירית מהפגיעות ביהודי העולם. כמעט אלפית מהפגיעה ביהודי מרוקו. אלוקים שומר חזק על היהודים ארץ ישראל.  

אחינו שבכל העולם. בואו הביתה. בואו לארץ ישראל. פסח הוא הזמן. בואו למקום המוגן ביותר בעולם. בואו לארץ שמתקיים בה "אֶרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ, תָּמִיד עֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בָּהּ מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה". מחכים לכם בידים פתוחות ובאהבה גדולה.

📌
*לקבלת ווצאפ מלשכת הרב שמואל אליהו* https://harav.info/zc9di21

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע