chiddush logo

ספרדים - חלק ראשון בסדרה

נכתב על ידי tagada0071, 12/12/2011

 ספרדים זה משו בפני עצמו ... / מאמר ראשון בסדרה.

 

ככלל , סדר התפילה אצל עדות המזרח מורכב ביותר. כשהחזן למעשה מנהל דיאלוג שלם עם הקהל הקדוש ושומר איתם על קשר רצוף במשך כל הזמן התפילה כדי שלא יבואו לידי בטלה ח''ו .


זה מתחיל בקדיש, כשכל כמה מילים אחד מהקהל משחיל הערת ביניים בנסיון להפוך את הקדיש למגניב יותר כמו ''יהא לנא... !!!''  ''לנו !!!''


אדם אחר ,זקן מאד בדרך כלל . נותן חיזוק לדברי החזן כשהוא אומר במצטבר חצי מהקדיש ביחד עם איתו ...


ממשיכים ל18 , שם הקהל הקדוש משמיע מדי פעם את דעתו על הטקסט ומשבח לאבות הקדושים בצעקת ''עליהם השלום'' אדירה שלבדה מסוגלת לתחיית המתים .

ובכל בית כנסת ספרדי תמיד יהיה את הזקן ההוא שצועק ''בשובך לציון ברחמים !!...'' ואחר שמייד יענה ''כי מאז'' ... !!!!!

ממש דואט לתפארת מדינת הבית כנסת !


שלא לדבר על הדחף הספרדי הבלתי נשלט לעזור לחזן לסיים את שים שלום ולצעוק בין לבין ''כיי באור פניך ...''  ''וטובבבב !!! בעיניך ... ומחמירים אף מוסיפים  'לברך' ...''


יוצא שהציבור הוא-הוא החזן . ואילו החזן עצמו הוא זה שמפריע להם .  


***

וידוע המעשה הנפלא והנשגב באותה משפחה של ספרדים שישבו שבעה על קרובם שנפטר בדמי ימיו כשלפתע בשעת בוקר מוקדמת נכנס אל הבית בשעטה עצומה תוכי גדול ומפואר בעל נוצות מרהיבות והתיישב במפגיע על כתפו של הרב האשכנזי ההמום ! הרב, שבדיוק עמד ודרש בעניינו של הנפטר מיהר לגרש את העוף , אך נדהם כאשר צעקו עליו כל הקהל כי בשום פנים ואופן אין לעשות כן , משום שמדובר בנשמתו של הנפטר המבקשת תיקון . בקושי רב כלא החכם את צחוקו, ומייד ביקש הסבר לפרוש התמוהה עד כדי שחוק . אולם ציבור הנאספים היה איתן בדעתו, ואף זקנות שבקהל נדו בראשם לאות שאכן מדובר ברוחו של הנפטר שנתגלגלה בתוכי .

גרסא אחרת טוענת אותו דבר, רק שבמקום תוכי נאה , נכח שם חתול לבן צחור כשלג שעמד עמידת קבע על מפתן הבית מבוקר עד ערב וסרב לעזוב האכסנייה אף במחיר של הכאה במטה !

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה