chiddush logo

העורב והיונה - האומות ועם ישראל (7 תגובות לחידוש זה)

26/10/2011

 וַיְהִי מִקֵּץ אַרְבָּעִים יוֹם וַיִּפְתַּח נֹחַ אֶת-חַלּוֹן הַתֵּבָה אֲשֶׁר עָשָׂה. וַיְשַׁלַּח אֶת-הָעֹרֵב וַיֵּצֵא יָצוֹא וָשׁוֹב..  וַיְשַׁלַּח אֶת-הַיּוֹנָה מֵאִתּוֹ לִרְאוֹת הֲקַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה... וַיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים אֲחֵרִים וַיֹּסֶף שַׁלַּח אֶת-הַיּוֹנָה מִן-הַתֵּבָה וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה-זַיִת טָרָף בְּפִיהָ וַיֵּדַע נֹחַ כִּי-קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ. וַיִּיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים אֲחֵרִים וַיְשַׁלַּח אֶת-הַיּוֹנָה וְלֹא-יָסְפָה שׁוּב-אֵלָיו עוֹד.

בפרשה מסופר לנו על נח ששולח בהתחלה את העורב, אך לאחריו, לכאורה ללא שום סיבה שולח שוב את היונה במקומו.

הרבה מהמפרשים כבר התעסקו בסיבה לאי שליחתו של העורב, אך ברצוני להציע פירוש נוסף:
בזמן מתן תורה, מספר לנו המדרש, הקב"ה סובב בכל העולם והציע את התורה לכל האומות, כל אומה דחתה את הצעתו מסיבה שונה. עד שהגיע לעם ישראל שענו מיד "נעשה ונשמע".

נראה שכוונתו של הקב"ה הייתה למנוע מאומות העולם לבוא בטענות מאוחר יותר, כאשר יראו את הזכות שיש לאומה שבחרה לקבל עליה את התורה.
 
לדעתי, כך גם ניתן להסביר את מעשיו של נח. 

נח רצה לתת הזדמנות שווה גם לעורב שמסמל את הצדדים הפחות טובים וחיוביים (אומות העולם) למול היונה המסמלת שלום וטוב (עם ישראל). 

שנזכה במהרה ל"והיה ה' למלך על כל הארץ ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד" 

אלעד כהן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (7)
שמעון אביחי רוזנברג (9/11/2011)
אגב, יש עוד דרך לדעת - היונה טהורה אבל העורב טמא, כך גם ישראל טהורים יותר מהאומות.
שמעון אביחי רוזנברג (7/11/2011)
דביר-יכול ליהיות שזה השתנה גם בין תקופתו של נח לתקופתו של משה!
אגב, החידוש הוא התשובה לשאלה שלך: למה נח בחר בעורב תחילה? הוא רצה לתת הזדמנות שווה!
דביר (5/11/2011)
שמעון אביחי רוזנברג-
לפי דבריך למה נח בחר בעורב בהתחלה?
ההבדל בין השחור ללבן וההשלכה והלימוד לנקיות וקודרנות לא נראה לי, קשה לומר מה מועדף יותר, לבן או שחור (כמו אשתו של משה- צפורה), אלו דברים משתנים כמו שפעם שמן היה יפה ומעודף.
שמעון אביחי רוזנברג (30/10/2011)
הוא פשוט הסתכל! אני מתאר לעצמי שכל אחד יעדיף את היונה הלבנה והנקיה לכאורה על פני העורב האפור והקודרני! כך גם ישראל עדיפים על האומות!
דביר (27/10/2011)
נח לא למד את המדרשים והש"ס, ולמה שיסיק שהעורב מסמל דבר שונה מהיונה? שניהם שוים בעיניו, לאחר מעשה העורב והיונה תפסו את מקומם המוכר.
מרדכי (26/10/2011)
לדביר. מה קרה לך ??? במקום שכל המדרשים והש״ס מלא בו פתחת את פיך להעיר שלא בדעת. היונה אכן מרמזת לעם ישראל. והעורב לרוע. והמקורות מרובים הם לך נא ראה.
דביר (26/10/2011)
רעיון נחמד אך לא מובן איך הגעת למסקנה שהעורב מסמל את הצדדים הפחות טובים והיונה מסמלת את שלום וטוב?
ציורים לפרשת שבוע