ברית הקשת - בראשית פרק ט

נכתב על ידי מערכי שיעור, 11/2/2019

 בראשית פרק ט , פסוקים ח-יז. 

נושא השיעור: ברית הקשת

 

1. ניתוח עיוני ליחידה

א. רעיונות, נושאים מרכזיים, ושאלות העולות מתוך היחידה

 

הבטחה שהעולם לא יכחד יותר (לא יהיה עוד מבול לשחת את הארץ).
ייחוד הקשת בענן.
הרקע לברכה שאנו כיום מברכים על הקשת.
קשת דבר חיובי/שלילי?

 

ב. מושגי יסוד ביחידה מתחום הדעת והגדרותיהם המדויקות

 

הקמת ברית= התחייבות של צד אחד.
יכרת=
לשחת=להרוס

אות=סימן.

קשת בענן.
בענני ענן


 

2. המקורות להכנת השיעור

 

א. ספרים ומקורות ברמת המורה (חומר עיוני, חומר דידקטי)

 

מקראות גדולות, דעת מקרא, אתר לב לדעת. אתר דעת

 

ב. ספרים ומקורות המצויים בידי התלמידים

מקראות גדולות.

 

 

3. קשיים צפויים בשיעור ודרך ההתמודדות

 

שאלות שעתידות לעלות בקרב הבנות:
למה צריך ברית? לא מספיקה ההבטחה של הקב"ה?

מדוע צריך הקב"ה אות כדי לזכור את הבטחתו?

אם הקשת סימן קללה, מדוע אנחנו מברכות עליה?
(זה מראה שהיה צריך להיות הכחדה אבל ה' הבטיח שלא יעשה ועל זה אנו מודים לו.)

 

 

5. בניית השיעור

א. מטרות

 

מטרות תוכן

 

הבנות תדענה מה מקומה של ברית הקשת.

(הבנות תבחנה בכיוונו המיוחד של הקשת)

הבנות תשמנה לב מדוע היה צורך בברית החזקה הזו.

הבנות תדענה מה סימלה של הקשת בענן שאנו רואים בימי החורף.

 

מטרות מיומנות וביצועי למידה והבנה

 

 

 

 

            מטרות חינוכיות/ערכיות

גדולתו של הקב"ה שגם במציאות של חטאים רבים , לא יביא עלינו יותר חורבן והרס.????.

 

   באלו מ-4 המימדים בהוראת תנ"ך אשתמש בשיעור (1. פשט  2. פרשנות  3. הקשר רחב  4. הקשר אישי) , ומדוע?

פשט- תוכן הפסוקים.

פרשנות- הצורך גם בהבטחה וגם באות (רשי).

הקשר רחב-עוד מקומות בהם יש לנו ברית?

הקשר אישי- הברכה שאנחנו מברכים על ראיית קשת בימי החורף.

_________________________________________________________________________

 

 ב. דרכי הוראה: דיון, הפעלה, תצפית, יצירה, למידה פרטנית, למידה בקבוצות וכו'


דיון, החלפת הדפים בין הבנות היושבות אחת ליד השניה על מנת לבחון ולדייק את התשובות שענו.

 

 

ג. אמצעי עזר בלמידה: אמצעי המחשה, כרטיסיות, מצגת, דפי עבודה, שימוש במפות, ספרים וכו'

דף עבודה.

 

 

6. דף עבודה:



בראשית פרק ט פסוקים ח'- יז':

"את בריתי נתתי בענן": ברית הקשת

סמני בצהוב את הפסוקים המראים עם מי כורת ה' ברית:

ח: וַיֹּאמֶר אֱלֹקים אֶל-נֹחַ וְאֶל-בָּנָיו אִתּוֹ לֵאמֹר
ט: וַאֲנִי הִנְנִי מֵקִים אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְאֶת-זַרְעֲכֶם אַחֲרֵיכֶם
י : וְאֵת כָּל-נֶפֶשׁ הַחַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם בָּעוֹף בַּבְּהֵמָה וּבְכָל-חַיַּת הָאָרֶץ אִתְּכֶם מִכֹּל יֹצְאֵי הַתֵּבָה לְכֹל חַיַּת הָאָרֶץ
יא: וַהֲקִמֹתִי אֶת-בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְלֹא-יִכָּרֵת כָּל-בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד מַבּוּל לְשַׁחֵת הָאָרֶץ
יב :וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים זֹאת אוֹת-הַבְּרִית אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה אֲשֶׁר אִתְּכֶם לְדֹרֹת עוֹלָם
יג: אֶת-קַשְׁתִּי נָתַתִּי בֶּעָנָן וְהָיְתָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵין הָאָרֶץ
יד וְהָיָה בְּעַנֲנִי עָנָן עַל-הָאָרֶץ וְנִרְאֲתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן
טו וְזָכַרְתִּי אֶת-בְּרִיתִי אֲשֶׁר בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל-בָּשָׂר וְלֹא-יִהְיֶה עוֹד הַמַּיִם לְמַבּוּל לְשַׁחֵת כָּל-בָּשָׂר
טז וְהָיְתָה הַקֶּשֶׁת בֶּעָנָן וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם בֵּין אֱלֹקִים וּבֵין כָּל-נֶפֶשׁ חַיָּה בְּכָל-בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל-הָאָרֶץ
יז וַיֹּאמֶר אֱלֹקים אֶל-נֹחַ זֹאת אוֹת-הַבְּרִית אֲשֶׁר הֲקִמֹתִי בֵּינִי וּבֵין כָּל-בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל-הָאָרֶץ: 

 

ז
­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מסכת אבות: פרק ה משנה ה'-
"עשרה דברים נבראו בין השמשות-
פי הארץ, פי הבאר, פי האתון, והקשת,
 והמן, והמטה, והשמיר, והכתב, והמכתב, והלוחות"
על פי מסכת אבות ופסוק יב, מתי נבראה הקשת ומתי נראתה לראשונה?


___________________________________________________________________ .

מה מסמלת הקשת?


___________________________________

 

 

 

 

ציירי, כיצד נראית קשת בענן? וכיצד נראית קשת המשמשת ככלי מלחמה?
 

 

 

 

רמב"ן פס יב- "..כי הקשת לא עשאו שיהיו רגליו למעלה שיראה כאלו מן השמים מורים בו.. אבל עשאו בהפך מזה, להראות שלא יורו בו מן השמים, וכן דרך הנלחמים להפוך אותו בידם, ככה כאשר יקראו לשלום למי שכנגדם. ועוד שאין לקשת יתר לכונן חצים עליו.."
על פי דברי הרמב"ן והציור שציירתם, מדוע מחליט הקב"ה לתת את הקשת דווקא בצורה זו?

לימוד פורהJ

 


_________________________________________________________________ . 

 


7. רצף האירועים בשיעור

תכנון הזמן

שלבים

תוכן השיעור

(כולל דרכי הלמידה, אמצעי המחשה ושאלות מנחות)

שיקול דעת דידקטי

(בבחירת שיטת ההוראה, אמצעי העזר, ביצועי ההבנה ופירוט רמת החשיבה הנדרשת מהתלמיד)

 

פתיחה

 

מי ראתה קשת אתמול?
כשאתן רואות קשת בשמים, מה זה אומר לכן?

 

 

גוף

 

 

אתן יודעות מה מברכים עליה? בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמַן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ.
אנו רואי מכאן שהקשת בעצם מסמלת עבורנו משהו
מה התרחש בפרקים הקודמים שלמדתן?
על המבול שהשחית את הארץ. וכעת ה' מבטיח שלא יחזור עוד המבול יש פה הבטחה. היום נלמד על ברית הקשת
חלוקת הדף-
אני קוראת את הפסוקים לאחר מכן אתן זמן לבצע את המשימה הראשונה

 

 

 

מי יכולה להגיד לי מה היא סימנה בדף שלה?

נח, בניו, נפש החיה, העוף, הבהמה וכל חיית הארץ.
הברית מיועדת לכל החיים בעולם.

 

 

 

 

למה אתן חושבות שצריך את הברית?
בנח ובניו יש דאגה גדולה- הם חוו אסון טוטאלי, חורבן, הרב, משפחה יחידה שנצלה ושרדה בין עולם שלם. לא ברור מאליו שירצו עכשיו לבנות משהו חדש שמא יבוא אסון בגודל סדר כזה שוב.

 

 

 


ראינו שה' מבטיח שהעולם לא יכחד שוב אבקש מהבנות לראות האם הקב"ה נותן רק הבטחה או שנותן משהו נוסף ?

אחרי שאשמע תשובה ,אבקש הוכחה מהפסוק.

 

מה האות של הברית? קשת
המשך מענה בדף
 מתי נבראה הקשת?
ומתי באה לידי ביטוי

 

לפתח אצל הבנות סקרנות להמשך השיעור, לבירור עניינה של הקשת שרואים.

 

 

 

מה מסמלת הקשת?
ברית- הבטחה שלא יביא הקב"ה עוד מבול להשחית את הארץ

 

 

 

 אבקש לצייר את הקשת בענן ואת כלי הנשק - קשת

 

 

 

 

 

 

 

 

הקשת:

        מתי רואים את הקשת? כשאתן רואות קשת איך היא מופיעה? באיזו תקופה ? מה המזג?

        אבקש מהבנות לכתוב לי איך מופיעה הקשת בפסוקים שלנו- קשתי בענן

הקשת מופיעה כשיש עננים, עננים מופיעים בחורף, העננים מסתירים את השמש, איזו תחושה זה נותן לנו?

והקשת, כשאנו רואות אותה , איזה תחושה היא נותנת? היא צבעונית...

 

מישהי יכולה לחשוב מה מיוחד בצירוף קשתי בענן- שזה כביכול 2 רגשות שונים ,מילים שמשדרות דברים הפוכים?

 

2 צדדים לקשת- שלילי: מראה על חטאי העם.

חיובי: זכירתו של ה', הבטחתו שלא יהיה מבול למרות הכל.

 

 

סיכום גוף השיעור

אציג את הצורה של חץ וקשת ליד התמונה של קשת בענן ואשאל במה שונה הצורה של קשת בענן ?

הרמב"ן מלמד אותנו שהצורה בה הקשת מונחת מסמלת שלום. ההפך מקשת של מלחמה.

 

 

סיום

למדנו שברית הקשת נועדה להבטיח לנח ובניו וכן לכל החיות על פני הארץ שלא יבוא מבול שנית.

הברית שלנו כוללת הבטחה , קיום ברית ואות על מנת להראות כמה חזקה הברית הזאת שגם אם בני האדם יחטאו לא יגיע ההרס.

סיכום הנקודות החשובות מהשיעור

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן


חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה