"וְאָשִׂימָה עֵינִי, עָלָיו" (בראשית מד', כא')
בס"ד
מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"
בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה
בברכת הרב שמואל טל - נשיא מוסדות "תורת החיים"
נכתב על ידי גיל פרידמן
התשע"ח
לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו
לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין
לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה
לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:
הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה
"וְאָשִׂימָה עֵינִי, עָלָיו" (בראשית מד', כא')
בדוק וראה כי לא נאמר בשום מקום שכך יוסף אמר. וכן לא נאמר ששאל יוסף "הֲיֵשׁ-לָכֶם
אָב, אוֹ-אָח" (שם מד', יט'). ושמעתי פירוש כסימן שאלה, כאומר "אדוני
שאל אם יש לכם אב או אח?" והרי לא שאל, ובכל זאת קיימנו "וַנֹּאמֶר, אֶל-אֲדֹנִי,
יֶשׁ-לָנוּ אָב זָקֵן, וְיֶלֶד זְקֻנִים קָטָן" (שם מד', כ'). ומכאן תראה
כי אנשי אמת ויושר ותמימים אנו (כן שמעתי פירוש זה מהרב שושן מפי הרב מוצפי).
ונראה כי יש לפרש גם כאן על דרך סימן שאלה: "וַתֹּאמֶר, אֶל-עֲבָדֶיךָ,
הוֹרִדֻהוּ, אֵלָי; וְאָשִׂימָה עֵינִי, עָלָיו" (שם מד', כא'), מתכוון בזה
יהודה לדבר תמיהה: האם אמרת על עבדיך, לאחר שציווית שנורידהו אליך, כי תשים עינך עליו?!
לא אמרת זאת, ובכל זאת הורדנוהו, ומכאן תראה כי אנשי אמת ויושר ותמימים אנחנו.