chiddush logo

הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם (בראשית לז', יג')

נכתב על ידי גיל פרידמן, 28/5/2018

לחידוש זה נוספו הערות המופיעות לאחר החידוש

 בס"ד

 

מתוך קובץ חידושי "גילו ברעדה"

בהסכמת הרב עמוס שושן - רב יישובי רכס פורייה

נכתב על ידי גיל פרידמן

התשע"ח

לעשות נחת רוח ליוצרנו, ולעשות רצון בוראנו

לעילוי נשמת אבי ז"ל מיכאל בן מרטין

לעילוי נשמת אמי ז"ל ברוריה בת פאולינה

לרפואת כל חולי ישראל ובכללם, היכן שצריכים לכך:

הילה בת מיכל, הראל-בניה בן הילה, הדר בת הילה

[email protected]


הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם (בראשית לז', יג')

המילים רָעִים (לשון רבים של רע), ו- רֹעִים  (לשון רבים של רועה, כגון רועה צאן) נכתבות באותיות זהות.

 

ודע, כי בכל מקום בתורה שנאמר "רֹעִים", אל תקרי "רֹעִים" אלא כוון בדעתך גם ל-"רָעִים", שרומזת התורה גם לרוע האנשים או רוע המעשים. הנה יתבאר לפניך כעת בעזר ה' כל המקומות:

 

כתוב, "וַיֹּאמֶר יִשְׂרָאֵל אֶל-יוֹסֵף, הֲלוֹא אַחֶיךָ רֹעִים בִּשְׁכֶם--לְכָה, וְאֶשְׁלָחֲךָ אֲלֵיהֶם" (בראשית לז', יג'), וכתוב "וַיֹּאמֶר, אֶת-אַחַי אָנֹכִי מְבַקֵּשׁ; הַגִּידָה-נָּא לִי, אֵיפֹה הֵם רֹעִים" (שם לז', טז'). וכתיב בתרי: "וְעַתָּה לְכוּ וְנַהַרְגֵהוּ" (שם לז',כ').

 

וכן כתוב בבנות יתרו: "וַיָּבֹאוּ הָרֹעִים" (שמות ב', יז'), וכתיב בתרי: "וַיְגָרְשׁוּם" (שם).

  
תוספות, הערות והארות על החידוש:המשך:

וכן במרגלים: "בְנֵיכֶם יִהְיוּ רֹעִים בַּמִּדְבָּר, אַרְבָּעִים שָׁנָה" (במדבר יד', לג') וכתיב בתרי: "וְנָשְׂאוּ, אֶת-זְנוּתֵיכֶם--עַד-תֹּם פִּגְרֵיכֶם, בַּמִּדְבָּר... אַרְבָּעִים יוֹם--יוֹם לַשָּׁנָה יוֹם לַשָּׁנָה תִּשְׂאוּ אֶת-עֲוֹנֹתֵיכֶם" (שם, שם לג'-לד').

 

ובדוק וראה כי אלו כל המקומות בתורה בהן נאמר "רֹעִים" ולא יסף.

 

ודע כי גם כאשר נאמר לִרְעוֹת, פשט הדברים לעשות מעשה רעיית הצאן, אך מכוונת התורה גם ל-'רעות' - ר' בקמץ. הנה בדוק וראה שבמקום אחד בתורה כולה נאמר לִרְעוֹת: "וַיֵּלְכוּ, אֶחָיו, לִרְעוֹת אֶת-צֹאן אֲבִיהֶם, בִּשְׁכֶם" (בראשית לז', יב'), אל תקרי לרעות את הצאן, אלא לרעות לשון רע, להגיע לידי דבר רע. ואולי אף סמך לדבר בדברי רש"י: לרעות את עצמן (רש"י שם).

 

ודע עוד כי על דרך זה רמזה התורה את שלושת פרטי דיבת האחים שהביא יוסף אל אביהם, שנאמר: "יוֹסֵף בֶּן-שְׁבַעה-עֶשְׂרֵה שָׁנָה הָיָה רֹעֶה אֶת-אֶחָיו בַּצֹּאן, וְהוּא נַעַר אֶת-בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת-בְּנֵי זִלְפָּה, נְשֵׁי אָבִיו; וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת-דִּבָּתָם" (שם לז', ב'). אל תקרי רֹעֶה אלא רָעָה. כלומר, אומר הפסוק, שיוסף היה "ברָעָה את (עם) אחיו". ומפרש והולך הפסוק, מהי אותה הרָעָה, שהוציא דיבתם רעה בשלושה דברים, וכולם נרמזים בפסוק זה בדיוק (אור החיים, שם). ובחסד ה' באתי להוסיף ולחזק ביאור של אור החיים, שלא נחת לעניין "רֹעֶה" קרי "רָעָה", ובתוספת זו מתחזק ביאורו את הפסוק היטב.
 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע